Gdynia: Setki milionów złotych na inwestycje w porcie

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Bałtycki Terminal Kontenerowy jest coraz nowocześniejszy
Bałtycki Terminal Kontenerowy jest coraz nowocześniejszy Tomasz Bołt
Zarząd gdyńskiego portu, a także kierownictwo Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT) sięga po kolejne, potężne dotacje z Unii Europejskiej, aby zrealizować inwestycje, które unowocześnią portową infrastrukturę. Tylko w najbliższych tygodniach do portu i BCT trafić ma unijne wsparcie w wysokości 120 mln zł.

Dzięki tym pieniądzom od 2012 r. podjęte zostaną inwestycje, szacowane łącznie na gigantyczną kwotę aż 250 mln zł. Tak kosztowne prace, dotowane przez UE, zdarzały się w ostatnich latach w Gdyni niezwykle rzadko.

Tylko BCT na swój program inwestycyjny wydać chce ponad 150 mln zł. - Pieniądze te przeznaczymy na rozwój transportu intermodalnego - mówi Michał Kużajczyk, kierownik ds. marketingu w BCT. - Przyniesie nam to wiele korzyści. Dzięki zakupowi nowych narzędzi przeładunkowych skróci się czas przeładunku. Naszym głównym celem jest poprawa jakości obsługi transportu kolejowego i pod tym kątem będziemy kupować suwnice. Rozbudowana zostanie ponadto infrastruktura drogowa i placowa.

Port w Gdyni ma nowe połączenie

BCT znalazł się na liście firm, które rekomendowane są do unijnego wsparcia. Przewidywana kwota dotacji to 50 mln zł. Reprezentanci BCT spodziewają się, że w ciągu najbliższych sześciu tygodni zawarta zostanie umowa w sprawie dofinansowania.

Tymczasem Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA wydać zamierza 100 mln zł na modernizację terminalu ro-ro.
- 70 procent tej kwoty będzie pochodziło z UE - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes portu, dyrektor ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem.

W ramach projektu powstaną nowe drogi techniczne i wewnętrzne, place, dodatkowo parking na ponad dwieście tirów. Już wybudowano nową, dwupoziomową rampę.

Port Gdynia wyda 0,5 mld zł na inwestycje w latach 2011-2013

A to z pewnością nie koniec inwestycji w porcie i BCT oraz prób pozyskiwania kolejnych dotacji z UE. Zarządy obu tych spółek pracują m.in. nad projektem budowy nowego terminalu kolejowego.

Spodziewane jest też pogłębienie do 16 m kanałów portowych, aby przy nabrzeżach można było rozładowywać większe statki. Jerzy Buzek, przewodniczący Parlamentu Europejskiego, który gościł niedawno w porcie, namawiał jego zarządców, aby ubiegali się o dofinansowanie na tę inwestycję ze środków UE.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Fala upadłości dopiero przed nami?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie