Dzięki lepszemu niż dziś skomunikowaniu gdyńskich terminali kontenerowych z europejską siecią połączeń kolejowych łatwiej będzie można obsługiwać ładunki w gdyńskim porcie. Z pewnością odczują to właściciele polskich przedsiębiorstw.
- Jest to o tyle istotne, że Gdynia nadal dzierży palmę pierwszeństwa w obsłudze polskiego importu i eksportu - podkreśla Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.
Co więcej, dzięki takim właśnie inwestycjom gdyńska spółka będzie miała większe możliwości podjęcia walki z konkurencją z Zachodu Europy. Spedytorzy działający dziś np. w Hamburgu chętniej będą spoglądać w stronę polskiego wybrzeża.
Walery Tankiewicz, wiceprezes ds. infrastruktury ZMPG, dodaje, że ambicją zarządu spółki jest doprowadzenie nowoczesnych, spełniających współczesne standardy jakości torowisk do wszystkich bez wyjątku gdyńskich nabrzeży. Dziś o takiej sytuacji można tylko pomarzyć.
Inwestorem stacji Gdynia Port są Polskie Koleje Państwowe. We wtorek w Warszawie, w siedzibie tej spółki, nastąpi otwarcie ofert na opracowanie studium wykonalności dla tego potężnego przedsięwzięcia. Warto podkreślić, iż zakrojonych na taką skalę robót infrastrukturalnych, kosztujących znacznie ponad pół miliarda złotych, w ostatnich dziesięcioleciach w Gdyni nie realizowano.
- Projekt jest wpisany na listę podstawową dokumentu Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do roku 2015 - informuje Ewa Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego PKP PLK.
PKP i przedstawiciele zarządu gdyńskiego portu śmiało stawiają na transport kolejowy, bowiem w porównaniu z przewożeniem towarów ciężarówkami ma on mnóstwo niezaprzeczalnych zalet. Jeden pociąg jest w stanie dostarczyć odbiorcom kilkaset razy cięższy ładunek niż kierowca tira.
Nie są przy tym niszczone drogi, nie trzeba więc inwestować w ich remonty z budżetu państwa i kasy samorządów. Nic dziwnego, że podobnie jak w zachodniej Europie, w Polsce coraz więcej ładunków transportowanych jest drogą kolejową. Aby zobrazować sytuację, wystarczy napisać, iż jeszcze w 2010 roku z Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT) w Gdyni tylko 15 proc. ładunków wysyłano do odbiorców pociągami. Obecnie wskaźnik ten przekroczył już 40 proc.
W związku z tym zarząd BCT, spółki należącej do filipińskiego giganta ICTSI, zdecydował się na przebudowę i elektryfikację układu torowego na terenie tej spółki. Nie próżnują również przedstawiciele ZMPG. Już w najbliższych tygodniach rozpisane mają zostać przetargi na kwotę około 150 mln zł na przebudowę nabrzeża Rumuńskiego i stworzenie na terenie portu intermodalnego terminalu kolejowego.
Cały artykuł publikujemy we wtorkowym (25 lutego) wydaniu "Dziennika Bałtyckiego". Gazeta jest również dostępna w wersji elektronicznej na www.prasa24.pl
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?