Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Powstanie nowa linia PKM. Do 2035 roku będzie można pojechać koleją z centrum Gdańska do południowych dzielnic

Rafał Mrowicki
Rafał Mrowicki
P. Hukało/ archiwum PP
Samorząd Województwa Pomorskiego chce pociągnąć Pomorską Kolej Metropolitalną ze Śródmieścia Gdańska do jego południowych dzielnic, a następnie do sąsiednich gmin jak Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo. W poniedziałek w Szkole Metropolitalnej w Kowalach przedstawiono wizję realizacji tej inwestycji.

Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk zaproponował gminom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot wspólną realizację nowego projektu kolejowego w ramach kolejnego etapu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jego przygotowaniem zajmie się samorządowa spółka PKM SA.

PKM ma połączyć śródmieście Gdańska z dzielnicami południowymi

Po pięciu latach od uruchomienia PKM Samorząd Województwa Pomorskiego proponuje realizację linii kolejowej, która połączy Śródmieście Gdańska z jego południowymi dzielnicami. Odcinek ten ma mieć ok. 3,7 km długości i miałby powstać w ciągu najbliższych kilkunastu lat (maksymalnie do roku 2035). Najprawdopodobniej miałby przebiegać wzdłuż ulicy Małomiejskiej w Gdańsku.

Wizja zakłada możliwość późniejszego połączenia nowej gdańskiej linii zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 (Pruszcz Gdański - Stara Piła). Jak mówią samorządowcy, pierwszy etap projektu PKM udowodnił, że najlepszym rozwiązaniem gwarantującym zapewnienie transportu zbiorowego dla mieszkańców dynamicznie rozwijających się nowych dzielnic Gdańska oraz gmin sąsiadujących jest kolej. Zakładają, że tylko w samych południowych dzielnicach Gdańska w perspektywie 2030 roku szacuje się, że będzie mieszkać 100 tys. osób - nie licząc okolicznych miejscowości z terenów gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo.

- Przewidujemy, że w przeciągu dwóch lat powinniśmy zakończyć Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe - zapowiedział marszałek Mieczysław Struk. - Będzie ono przewidywać kilka wariantów, które będą mogły być realizowane w ramach tych projektów. Wiemy, że wyprowadzenie ruchu będzie wzbudzać emocje. Mowa o szeregu wyburzeń z obecnym układem transportowym. Miasto Gdańsk będzie musiało odpowiedzieć sobie na pytanie czy i kiedy budować Nową Świętokrzyską. Wydaje się, że kłopotów jest co niemiara, ale jest wizja przyszłości nad którą chcemy pracować. Przy tym tempie urbanizacji, jakie widzimy w obszarze południa Gdańska, Pruszcza Gdańskiego i Kolbud, to ostatni dzwonek, by o tym rozmawiać - podkreślił.

Powstanie nowa linia PKM. Do 2035 roku będzie można pojechać koleją z centrum Gdańska do południowych dzielnic
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot

Pieniądze z Unii Europejskiej i z rządu

Samorząd województwa chce szukać finansowania projektu w Unii Europejskiej, ale też zabiegać o wsparcie ze strony polskiego rządu. Samo sporządzenie dokumentacji może kosztować kilka milionów złotych. Wykonawca STEŚ-u zostanie wyłoniony w przetargu. Będzie on zakładał także konsultacje z mieszkańcami obszarów przez które ma przebiegać nowa trasa kolejowa. Opracowanie tej dokumentacji do końca 2023 roku pozwoli na rozpoczęcie fazy projektowej dla PKM Południe w nowej perspektywie unijnej.

Punktem wyjścia dla nowego projektu o nazwie Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II – Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową Województwa Pomorskiego będą rekomendowane przez Biuro Rozwoju Gdańska warianty nowych tras kolejowych na południu Metropolii. Zakładają one:

  • przyłączenie do linii kolejowej 229 w pobliżu Straszyna w stronę Kolbud
  • przyłączenie do linii kolejowej 229 w pobliżu Straszyna w stronę Pruszcza Gdańskiego
  • przyłączenie do funkcjonującej linii PKM między przystankami Jasień a Kiełpinek

- Transport kolejowy jest tym, co rozwiąże problemy korkowe. Nie chciałbym, aby gmina Żukowo była znana tylko i wyłącznie z korków, które są na DK20, DK7 i DW211, ale chciałbym, aby była dużym węzłem kolejowym. Transport kolejowy, bezkolizyjny zapewni naszym mieszkańcom kontakt z dużymi ośrodkami miejskimi, ale też mieszkańcy tych dużych miast mogą u nas, w dużych przedsiębiorstwach pracować - mówił Wojciech Kankowski, burmistrz Żukowa.

- Miasto Pruszcz ma już ponad 30 tys. mieszkańców. Nowa linia kolejowa to marzenie naszych mieszkańców. Usprawni przemieszczanie i odciąży linie drogowe. 10 lat szybko mija, na takie rozwiązania transportowe warto czekać - mówił Jerzy Kulka, zastępca burmistrza Pruszcza Gdańskiego.

Pierwszy krok do zmian

- "Najtrudniejszy pierwszy krok" śpiewała Anna Jantar, ale my ten krok zrobiliśmy. Pierwszy krok do realizacji inwestycji na terenie Gdańska, która ma charakter regionalny. Dzisiaj studium korytarzowe, które rozstrzyga blisko sto wariantów, pozwala na przystąpienie do etapu dokumentacji, który pozwalałby wnioskować o środki europejskie. To daje Miastu Gdańsk i gminom, które leżą w pobliżu tych wariantów, możliwość rezerwacji w planach zagospodarowania terenów pod budowę tej kolei. Po drugie daje możliwość sporządzenia STEŚ-u, co pozwala na ubieganie się o środki unijne - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska.

Podczas prezentacji wizji samorządu wojewódzkiego wójt gminy wiejskiej Pruszcz Gdański Magdalena Kołodziejczak oraz prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz zaapelowały do parlamentarzystów o zwiększenie prac nad ustawą metropolitalną dla Trójmiasta oraz okolicznych gmin.

- My o tym mówimy od wielu lat. Pokazaliśmy poprzez funkcjonowanie stowarzyszenia metropolitalnego, że ta metropolia jest. Ustawa pomogłaby nam w pozyskaniu nowych środków. Z naszych obliczeń wynika, że byłoby ok. 200 mln zł na wspólne projekty jak komunikacja. Wydaje mi się, że pokazaliśmy dużą determinację i ta ustawa powinna być czystą formalnością - mówi Magdalena Kołodziejczak.

- Stowarzyszenie metropolitalne się sprawdza - powiedział Andrzej Chruściski, wójt Kolbud. - Ta sieć kolejowa jest rozwiązaniem problemów komunikacyjnych w naszym obszarze. Obwodnica Trójmiasta jest niewydolna, a kolej jest rozwiązaniem, które ułatwi tę komunikację i pokaże, że są alternatywne formy komunikacji, nie tylko samochodowe i autobusowe. Od 20 lat kolej nie funkcjonuje w naszej miejscowości. Kolbudy są białą plamą na mapie kolejowej, ale stara linia 229, która prowadziła z Pruszcza do Starej Piły, dalej jest. W zeszłym roku podpisaliśmy pierwszy list intencyjny ws. jej rewitalizacji, dziś mówimy też o nowym połączeniu Kolbud, Kowal, Ujeściska i Śródmieścia Gdańska - dodał.

Wnioskodawcą projektu ustawy o metropolii trójmiejskiej jest Ryszard Świlski - senator Koalicji Obywatelskiej, wcześniej wieloletni lokalny samorządowiec, w tym wicemarszałek województwa. Senator KO także był obecny w szkole w Kowalach na prezentacji wizji linii kolejowej. Zapowiedział, że na jednym z najbliższych posiedzeń Senatu ustawa będzie procedowana przez senatorów.

- Ustawa w tej chwili jest w dwóch komisjach, mam nadzieję, że w sposób sprawny przejdzie przez Senat oraz, że nie będzie głosów sprzeciwu w Sejmie - powiedział senator Ryszard Świlski. - Mówimy o ustawie metropolitalnej, ta ustawa w swojej naturze wzmacnia nie samą metropolię, ale gminy sąsiadujące. Ona wzmacnia mniejsze ośrodki. Wokół dużych miast funkcjonują mniejsze miejscowości jak Kolbudy, Żukowo, Kartuzy i ta ustawa ma pomóc w rozwoju tych terenów, z którymi samorządy powiatowe nie dają sobie rady bez instrumentów, które da im ustawa - dodał.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki