Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy asfalt może być ekologiczny? W Lotosie już nad tym pracują

Jacek Klein
Jacek Klein
materiał prasowy
Asfalt wydaje się nie mieć nic wspólnego z ochroną środowiska. Jednak, może być to dla wielu osób zaskoczeniem, jest to praktycznie jedyny materiał budowlany, który można w 100 proc. powtórnie przetworzyć i ponownie wykorzystać w drogownictwie. Co więcej, nowoczesne asfalty mogą przyczynić się do ograniczenia zanieczyszczeń generowanych na drogach.

Na początku lipca odbyło się spotkanie przedstawicieli konsorcjum badawczego projektu „Ekologiczne asfalty”. Celem jest stworzenie drogowej nawierzchni asfaltowej, redukującej zanieczyszczenia atmosferyczne w obszarze pasa drogowego.

Projekt jest realizowany przez konsorcjum, w skład którego wchodzi Politechnika Gdańska i spółka Lotos Asfalt z wykorzystaniem dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). Opracowana w rezultacie drogowa nawierzchnia asfaltowa ma redukować zanieczyszczenia atmosferyczne. Zwłaszcza gdy chodzi o stężenie toksycznych i szkodliwych substancji zawartych w spalinach pojazdów, m.in. benzo(a)pirenu, tlenku azotu (NOx) i lotnych związków organicznych, których emisja wynika z dużego natężenia ruchu pojazdów w obszarach miejskich.

Zespół naukowców nad nową nawierzchnią pracuje na Wydziale Chemicznym Politechniki Gdańskiej.

- Obecnie trwają prace nad dobraniem właściwego składu ekologicznego asfaltu i skutecznej modyfikacji składników, aby uzyskać jak największą efektywność redukcji zanieczyszczeń atmosferycznych, znajdujących się w rejonie pasa drogowego - podkreśla prof. Anna Zielińska-Jurek. - W celu stworzenia jak najlepiej działającego w praktyce rozwiązania, współpracujemy intensywnie z naukowcami z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska oraz z technologami z gdańskiej rafinerii. Liczymy, że synergia działań przyniesie sukces - dodaje.

Innowacyjna nawierzchnia opracowywana przy wykorzystaniu innowacyjnych urządzeń Laboratorium Drogowe, znajdujące się na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska PG, dysponuje specjalistycznym sprzętem i metodami badawczymi do testowania właściwości fizyko-mechanicznych ekologicznych asfaltów oraz mieszanek mineralno-asfaltowych i skuteczności ich działania w czasie eksploatacji. Ciekawostką jest urządzenie zakupione specjalnie na potrzeby tego projektu, w którym próbki asfaltowej nawierzchni drogowej poddawane są przyspieszonemu przecieraniu w celu symulacji warunków rzeczywistych, poprzez wywoływanie sił stycznych (ścinających) ogumionym kołem, pozbawiając nawierzchnię powierzchniowej otoczki asfaltu. Następnie wykonany zostanie na nich pomiar efektywności redukcji zanieczyszczeń w czasie eksploatacji, w komorze pomiarowej do badania degradacji zanieczyszczeń na Wydziale Chemicznym.

- Realizacja tego typu projektów wynika z przyjętej przez spółkę strategii polegającej na aktywnym poszukiwania nowych rozwiązań, które pozwolą na wdrożenie do sprzedaży innowacyjnych i ekologicznych produktów - tłumaczy Cezary Godziuk, prezes zarządu Lotos Asfalt.

- Stawiamy na proekologiczne rozwiązania, które w przyszłości mogą pomóc ograniczyć zanieczyszczenia atmosferyczne w obrębie pasa drogowego. Chodzi tu przede wszystkim o zdrowie mieszkańców i tworzenie rozwiązań, które znacznie poprawią sytuację w polskich miastach - dodaje Krzysztof Rodzik, członek zarządu Lotos Asfalt.

Kolejnym kamieniem milowym po stworzeniu ekologicznego lepiszcza asfaltowego będzie zaprojektowanie i dobór mieszanki mineralno-asfaltowej o rozwiniętej powierzchni właściwej i makrostrukturze, tak aby nawierzchnia w jak największej skali oczyszczała powietrze. Ostatnim etapem będzie weryfikacja skuteczności działania nawierzchni ekologicznej podczas eksploatacji drogi na pełnowymiarowym odcinku testowym.

Ekologiczny asfalt to nie wszystko. Nawierzchnia z dodatkiem gumy redukuje hałas

Koło Łomży kierowcy mogą już jeździć po drogach w mniejszym hałasie. W miejscowości Kisielnica oddano pod koniec czerwca do użytku odcinek cichej nawierzchni z asfaltami modyfikowanymi z dodatkiem gumy, wyprodukowanymi w rafinerii Grupy Lotos. Dzięki zastosowaniu tego nowoczesnego i ekologicznego materiału zredukowano hałas.

Zadanie, na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku, wykonała firma Strabag.

Zmodernizowana nawierzchnia zlokalizowana jest na odcinku z Łomży do Stawisk (woj. podlaskie), na łączniku między starą drogą krajową DK61 a nowo budowanym węzłem drogi ekspresowej S61, na trasie Via Baltica. Głównym powodem obniżenia hałasu generowanego przez ruch pojazdów w tym miejscu była bliskość szkoły podstawowej oraz domów jednorodzinnych i stadniny koni.
Do budowy odcinka, oprócz nowoczesnego i ekologicznego surowca z Lotos Asfalt (MODBITU 45/80-55 CR), wykorzystano drobnoziarnistą mieszankę mineralno-asfaltową typu SMA 5 o specjalnej makroteksturze, zapewniając okolicznym mieszkańcom redukcję hałasu o około 5 dB, bezpieczeństwo ruchu oraz dbałość o środowisko.

- Spółka Lotos Asfalt już w 2013 roku, jako pierwszy producent asfaltów w Polsce, opracowała i wdrożyła technologię produkcji asfaltów modyfikowanych z dodatkiem gumy bezpośrednio w rafinerii. Umożliwia to lepsze rozpuszczenie gumy w asfalcie niż w technologiach stosowanych bezpośrednio w wytwórniach mas bitumicznych. Jednocześnie pozwala uzyskać produkt o wyższych parametrach oraz na jego kontrolę przed wbudowaniem - podkreśla Krzysztof Rodzik, członek zarządu Lotos Asfalt. - Asfalty modyfikowane z dodatkiem gumy doskonale sprawdzają się przy budowie cichych i ekologicznych nawierzchni drogowych. Są odpowiedzią na wzrastające natężenie ruchu pojazdów i rosnące wymagania dotyczące redukcji hałasu stawiane przez użytkowników dróg oraz mieszkańców przylegających do nich posesji - dodaje.

Wykorzystanie rozdrobnionej gumy z recyklingu opon samochodowych, jako materiału służącego do poprawy jakości nawierzchni asfaltowych, jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów zagospodarowania odpadów gumowych. MODBIT CR jest ekologicznym produktem wpisującym się w europejską politykę Zielonego Ładu, który dzięki swoim właściwościom jest od wielu lat z powodzeniem stosowany w nowoczesnych nawierzchniach asfaltowych redukujących hałas.

Cichą nawierzchnię na drodze w Kisielnicy wykonała firma Strabag, doświadczona w tego typu realizacjach. Natomiast wykonawcą mieszanki mineralno-asfaltowej była lokalna firma PBK Łomża. Na etapie produkcyjnym producent nie stwierdził żadnych problemów z wykonaniem mieszanki z asfaltem gumowym.

Opony samochodowe, podobnie jak nawierzchnia drogowa, narażone są na duże obciążenia, siły tarcia i niekorzystne warunki atmosferyczne, dlatego odzyskana z nich guma jest materiałem, który efektywnie można wykorzystać do budowy trwałych nawierzchni asfaltowych. W wyniku połączenia destruktu gumowego z lepiszczem asfaltowym i tradycyjnym modyfikatorem powstaje innowacyjny wyrób, posiadający cechy asfaltu o podwyższonych właściwościach użytkowych.

Firma Lotos Asfalt jest jednym z czołowych producentów asfaltów drogowych, w tym także modyfikowanych przemysłowych i specjalistycznych. Ostatnimi laty spółka wprowadziła na polski rynek budownictwa drogowego nowatorskie produkty: asfalty modyfikowane z dodatkiem gumy (MODBIT CR), asfalty drogowe WMA oraz asfalty wysokomodyfikowane MODBIT HiMA do budowy nawierzchni długowiecznych. Asfalty lotosu wykorzystywane są m.in. do budowy pasów startowych lotnisk międzynarodowych. Spółka stale poszerza zakres swoich możliwości poprzez innowacyjny rozwój swojej oferty, dlatego oprócz działalności produkcyjnej prowadzonej w Gdańsku, wykorzystuje potencjał zakładów produkcyjnych w Jaśle oraz Czechowicach-Dziedzicach do produkcji bogatego asortymentu asfaltów specjalnych. Lotos Asfalt to również producent i dostawca niskosiarkowych morskich paliw żeglugowych MGO, RMD80 spełniających bardzo rygorystyczne wymagania ekologiczne na Bałtyku. W ramach zakładu produkcyjnego EFRA w Gdańsku spółka prowadzi na rzecz Grupy Lotos pogłębiony przerób ropy naftowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki