Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotos stawia na wodór, energetykę morską, transport intermodalny, złoża gazu na Bałtyku i nowy terminal przeładunkowy na Martwej Wiśle

MT
Na co Grupa Lotos wyda miliardy? Pokazała realizowane i planowane projekty
Na co Grupa Lotos wyda miliardy? Pokazała realizowane i planowane projekty mat. prasowe
Główne centra kompetencyjne Lotosu to wodór, transport intermodalny, energetyka morska. W zakresie rozwoju tych działalności, w ramach tworzonego koncernu multienergetycznego, realizowany będzie szereg inwestycji. Kolejnymi strategicznymi celami są rozwój własnych technologii i zaangażowanie sztucznej inteligencji do zarządzania procesami. W czwartek, 15.07.2021 r. Lotos przedstawił swoje plany akcjonariuszom i interesariuszom.

Na co Grupa Lotos wyda miliardy? Oto realizowane projekty

– W Grupie Lotos zdajemy sobie sprawę, że, aby być nowoczesną i efektywnie działającą firmą, musimy kłaść duży nacisk na inwestycje i rozwój. Obecnie realizujemy około 360 projektów inwestycyjnych. Na inwestycje w 2021 roku wydamy około 1,4 mld zł. Z uwagi na toczący się proces przejęcia kapitałowego przez PKN Orlen, chcemy zaakcentować nasze najlepsze kompetencje dotyczące wodoru, logistyki kolejowej, offshore oraz olejów bazowych. Jednocześnie prowadzimy szereg innych projektów z zakresu innowacji – powiedział Jarosław Wróbel, wiceprezes zarządu Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji.

Jarosław Wróbel, wiceprezes zarządu Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji
Jarosław Wróbel, wiceprezes zarządu Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji mat. prasowe

Grupa Lotos ma być częścią nowego koncernu multienergetycznego tworzonego wspólnie z PKN Orlen, Energą i PGNiG. Zgodnie z przedstawioną w maju tego roku strukturą nowego podmiotu, w Gdańsku zlokalizowane mają być centra kompetencyjne związane z:

  • wodorem,
  • logistyką kolejową,
  • usługami serwisowymi na morzu,
  • olejami bazowymi.
Lotos stawia na wodór, energetykę morską, transport intermodalny, złoża gazu na Bałtyku i nowy terminal przeładunkowy na Martwej Wiśle
mat. prasowe

Centrum kompetencji wodorowych

W ramach centrum kompetencji wodorowych realizowane są dwa projekty:

  • Green H2,
  • Pure H2.

Grupa Lotos chce wykorzystać swój potencjał i doświadczenie w dziedzinie wytwarzania wodoru, a także promować wodór jako zeroemisyjne paliwo przyszłości. W ramach projektu Green H2 spółka chce zbudować największą w Polsce, wielkoskalową instalację do produkcji zielonego wodoru, opartą o elektrolizery o mocy 100 MW. Z kolei projekt Pure H2 to instalacja oczyszczania wodoru oraz infrastruktura do dystrybucji i stacje tankowania tego paliwa.

Lotos stawia na wodór, energetykę morską, transport intermodalny, złoża gazu na Bałtyku i nowy terminal przeładunkowy na Martwej Wiśle
mat. prasowe

Logistyka kolejowa

W obszarze logistyki kolejowej Lotos realizuje projekt dotyczący zakupu 326 jednostek do transportu intermodalnego. Dwie lokomotywy (jednosystemowa oraz wielosystemowa) mają dotrzeć do Gdańska do końca tego roku, a ostatnie 72 z 324 wagonów mają pojawić się na bocznicy spółki Lotos Kolej w połowie 2022 roku.

Usługi serwisowe na morzu

Grupa Lotos chce także wykorzystać swoje kompetencje w zakresie usług serwisowych na morzu, stąd cel, jakim jest świadczenie usług inwestycyjnych i serwisowych dla obsługi morskich elektrowni wiatrowych.

Spółka Lotos Petrobaltic zamierza aktywnie uczestniczyć w transformacji energetycznej jako narodowy operator przy stawianiu, uruchamianiu i serwisowaniu morskich farm wiatrowych w Polskiej Ekonomicznej Strefie Morza Bałtyckiego.

– W planach jest pozyskanie dwóch jednostek do posadawiania fundamentów oraz samych wież wiatrowych – powiedział Grzegorz Strzelczyk, prezes Lotos Petrobaltic. – Chcemy zbudować je w polskich stoczniach, już prowadzimy w tej sprawie rozmowy.

Produkcja olejów bazowych

Czwarte centrum kompetencyjne będzie dotyczyło produkcji olejów bazowych. W fazie przygotowań jest projekt Hydrokrakingowego Bloku Olejowego. W III kwartale 2021 r. ma on, zgodnie z założeniami, przejść do fazy realizacji.

Inne inwestycje

Spółka zakończyła na początku tego roku projekt budowy Węzła Odzysku Wodoru, którego celem jest ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko. Umożliwia to spalanie czystszego gazu ziemnego zamiast gazów rafineryjnych. Podniosło to również efektywności przerobu ropy. Dzięki nowej instalacji na rynek trafi dodatkowo ok. 70 tys. ton LPG, 43 tys. ton benzyny surowej, 39 tys. ton benzyny lekkiej i prawie 9 tys. ton wodoru rocznie.

W maju 2021 r. spółka sfinalizowała budowę czwartego kolejowego nalewaka bramowego, który umożliwia sprzedaż w kraju dodatkowego wolumenu na poziomie do 530 tys. ton oleju napędowego i benzyny motorowej.

Inwestycje Grupy Lotos. Projekty w fazie planowania

Grupa Lotos, wspólnie z PKN Orlen oraz Energą, rozpoczęły też analizy dotyczące budowy elektrowni gazowo-parowej w Gdańsku, która miałaby powstać do lipca 2026 r. To inwestycja zarówno w bezpieczeństwo energetyczne zakładu, który stałby się odporny na wszelkiego rodzaju zaniki napięcia, ale docelowo również w bezpieczeństwo państwa.

Lotos przygotowuje się do budowy morskiego terminalu przeładunkowego na Martwej Wiśle, na nabrzeżu usytuowanym w bezpośrednim sąsiedztwie rafinerii w Gdańsku. Jego budowa odciąży przede wszystkim bocznicę kolejową na terenie rafinerii oraz doprowadzi do uniezależnienia się od innych portów przeładunkowych. Finalnej decyzji należy spodziewać się pod koniec tego roku.

W przypadku segmentu wydobywczego, jednym z kluczowych projektów inwestycyjnych Lotosu w Norwegii jest Noaka, dotyczący zagospodarowania odkrytych złóż w obszarze na północ od Heimdal. Obecnie trwają prace nad wypracowaniem optymalnej koncepcji zagospodarowania złóż.

Lotos planuje także realizację zagospodarowania złóż gazu ziemnego B4 i B6 na Morzu Bałtyckim oraz wydobywanie gazu ziemnego. Plan obejmuje budowę podmorskiego i lądowego rurociągu z platformy wydobywczej, od Władysławowa i dalej do Kosakowa.

Strategicznym celem Lotosu jest rozwój innowacyjnych technologii. To m.in.:

  • nowoczesne technologie rafineryjne i produkty ropopochodne,
  • rozwój portfela nowych produktów i usług,
  • digitalizacja i wzrost efektywności organizacyjnej.

Zewnętrzne dofinansowanie projektów innowacyjnych z funduszy krajowych i europejskich to dotychczas ponad 19 mln zł.

Tylko w tym roku nakłady na inwestycje wyniosą 1,4 mld zł.

Zakończył się częściowy postój remontowy rafinerii w Gdańsku [zdjęcia]

TOP 100 POMORSKICH FIRM – RAPORT:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki