Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chińczycy są o krok od inwestowania na terenach portów Gdańska i Gdyni

Kazimierz Netka
Z Portu Gdynia jest kilkaset metrów do wjazdu na drogę prowadzącą do autostrady A1
Z Portu Gdynia jest kilkaset metrów do wjazdu na drogę prowadzącą do autostrady A1 Tomasz Bołt
Nagły wzrost zainteresowania koncernów z Dalekiego Wschodu inwestowaniem w Pomorskiem to efekt niedawnej wizyty polskiej delegacji rządowo-samorządowej w Chinach. Przewodził jej Sławomir Nowak, minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. W tym wyjeździe uczestniczyli też m.in. prezesi zarządów portów w Gdańsku i Gdyni.

Minister Sławomir Nowak spotkał się w Chinach m.in. z wiceministrem transportu ChRL Wengiem Mengyongiem. Głównym tematem rozmów były potencjalne polsko-chińskie inwestycje infrastrukturalne w portach morskich i logistyce lądowej - czytamy na stronie internetowej Ministerstwa Transportu.

Szefowie trójmiejskich portów liczą na korzystną współpracę z azjatyckimi biznesmenami.
- Przyglądamy się strategicznej ekspansji Chin, na przykład w Afryce - mówi Janusz Jarosiński, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. - Tej pozytywnej ekspansji, czyli gospodarczej. Chińczycy wchodzą także na rynki Europy ze swoimi towarami przez porty zachodnie. Na Morze Bałtyckie mogą wejść przez porty polskie, zarówno do tej części Unii Europejskiej, jak też na rynki wschodnie - ukraiński lub rosyjski. My, jako port, jesteśmy zainteresowani współpracą z każdym. Wymiana towarowa Polska - Chiny odbywa się głównie w kontenerach. Potencjał Zatoki Gdańskiej w obsłudze takich ładunków jest duży i będzie się rozwijał, zarówno w oparciu o porty w Gdyni, jak i w Gdańsku. Interesująca dla relacji z Chinami może być budowa w Gdyni centrum logistyczno- dystrybucyjnego, z uwagi na uruchomienie ośrodka serwisowego Rolls Royce.

Chińczycy działają bardzo szybko. 25 lipca prezes Janusz Jarosiński poinformował w Pekinie o możliwościach portu Gdynia, a już 27 lipca nadszedł e-mail od jednej z chińskich firm, zainteresowanych współpracą. Prezes Janusz Jarosiński zaproponował, by reprezentanci tej firmy we wrześniu przyjechali do Gdyni i tu, na miejscu zobaczyli, gdzie mogliby inwestować. Przewidziane jest też spotkanie z Zarządem Morskiego Portu w Gdańsku, a także z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Może wykorzystamy doświadczenia Chińczyków przy budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - proponuje prezes Janusz Jarosiński.

- W składzie delegacji, która gościła w Chinach, byli także Ryszard Strzyżewicz - prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk, i szefowie DCT Gdańsk - informuje Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA. - W Chinach prowadzono rozmowy między innymi z kierownictwem Cosco Shipping Line & Cosco Freight Forwarding - firmy, która już wcześniej interesowała się gdańskim portem. Kolejne rozmowy zaplanowane są na jesień 2012.

Efektem wizyty polskiej delegacji w Chinach może być znaczący udział gdańskiego portu w wykorzystaniu zadeklarowanej przez rząd ChRL linii kredytowej wartości 10 mld USD dla chińskich firm chcących inwestować w Europie Środkowej - czytamy na stronie internetowej www.portgdansk.pl. Port Gdańsk chętnie powita partnera, który się nie tylko zaangażuje w rozwój potencjału do przeładunku kontenerów, ale i - na podobieństwo Maerska - zobaczy sens inwestowania w tworzenie intermodalnych ciągów transportowych, silnie wspieranych funduszami UE.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij, zarejestruj się i w sierpniu korzystaj za darmo: www.dziennikbaltycki.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki