- Bajpas kartuski to kolejna inwestycja infrastrukturalna, która nie tylko poprawi komunikację kolejową w województwie pomorskim, ale także pozytywnie wpłynie na kondycję branży budowlanej. Inwestycje publiczne są najlepszym lekarstwem na spowolnienie gospodarcze i jednocześnie gwarantem powstania nowych miejsc pracy - mówi Andrzej Bittel, wiceminister Infrastruktury.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na przygotowanie dokumentacji i wykonanie prac budowlanych w ramach projektu "Przygotowanie linii kolejowych nr 234 na odcinku Kokoszki - Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła - Glincz jako trasy objazdowej". Powrót pociągów pasażerskich na tę trasę stworzy nowe możliwości komunikacji kolejowej dla podróżnych z powiatu kartuskiego.
Bajpas kartuski będzie gotowy przed rozpoczęciem modernizacji linii z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni. Dojazd koleją z Kartuz do stolicy województwa będzie utrzymany. Liczymy, że w tym samym czasie zostanie odbudowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego odcinek Kokoszki Kiełpinek, co pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii po jej modernizacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
- zapowiada Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W Starej Pile sprawne mijanie się pociągów umożliwią nowe rozjazdy oraz dodatkowy tor Utrzymana zostanie dotychczasowa częstotliwość kursowania pociągów z Gdańska do Kartuz, czyli co 60 minut w obu kierunkach. Czas przejazdu pociągu bajpasem kartuskim będzie podobny jak czas obecnych podróży.
W ramach opcji dla wykonawcy robót przewidziano budowę mijanki także w Gdańsku Kokoszkach. Przepustowość bajpasu kartuskiego, po zakończeniu modernizacji linii nr 201, umożliwi wykorzystanie trasy jako lokalnej, alternatywnej linii do podróży z Pojezierza Kaszubskiego do stolicy województwa.
Realizacja dokumentacji projektowej i prac budowlanych zaplanowana jest na czas między styczniem 2021 - listopadem 2022.

Zakres prac
PLK zmodernizują 9-kilometrowy odcinek linii 229 oraz wyremontują 7-kilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h. Przebudowane zostaną perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, które dzięki wygodnym pochylniom zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą wiaty, które ochronią podróżnych przed złymi warunkami atmosferycznymi, oraz antypoślizgowa nawierzchnia, ławki i energooszczędne oświetlenie. Wyremontowanych lub przebudowanych zostanie 12 obiektów inżynieryjnych - mostów, wiaduktów i przepustów. Na 10 przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych pojawi się nowa nawierzchnia oraz lepsze oświetlenie, a na 7 przejazdach także sygnalizatory świetlne i dźwiękowe oraz kamery do obserwacji przejazdu i rejestracji zdarzeń.
Zgodnie z porozumieniem z 13 sierpnia 2019 r., Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. przy współpracy z miastem Gdańsk, ma odbudować 1,5-kilometrowy odcinek linii nr 234 między przystankami Gdańsk Kokoszki i Gdańsk Kiełpinek.
iPolitycznie - Czy słowa Stefańczuka o Wołyniu to przełom?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?