Samorząd województwa pomorskiego, PKM i PKP PLK podpisały w Warszawie oficjalne porozumienie ws. budowy kolejowego bajpasa kartuskiego

MPZaktualizowano 
Dzięki tej współpracy do końca 2021 r. zostanie przygotowana trasa objazdowa dla pociągów pasażerskich na czas modernizacji Magistrali Węglowej z Gdyni do Kościerzyny. Bajpas umożliwi kursowanie pociągów do Kartuz i Kościerzyny. Modernizacja odcinka Gdańsk Kokoszki – Stara Piła - Glincz to reaktywacja dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz. Urząd Marszałkowski
Dzięki tej współpracy do końca 2021 r. zostanie przygotowana trasa objazdowa dla pociągów pasażerskich na czas modernizacji Magistrali Węglowej z Gdyni do Kościerzyny. Bajpas umożliwi kursowanie pociągów do Kartuz i Kościerzyny. Modernizacja odcinka Gdańsk Kokoszki – Stara Piła - Glincz to reaktywacja dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz.

Umowę we wtorek 13 sierpnia w siedzibie PKP PLK Warszawie podpisali marszałkowie Mieczysław Struk i Ryszard Świlski, prezes PKM Grzegorz Mocarski oraz przedstawiciele PKP PLK: prezes zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel, dyrektor Regionu Północnego PKP PLK Andrzej Osipów i wicedyrektor Jarosław Wałaszewski. Na spotkaniu w Warszawie był również Stanisław Lamczyk, poseł na sejm RP.

Czytaj także

Przypomnijmy, że tzw. bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 (Gdańsk Kiełpinek – Kokoszki – Stara Piła) i 229 (Stara Piła – Glincz). Trasa ma powstać w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Maksymilianowo. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów połączeń kolejowych pomiędzy Kaszubami, a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz _– mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. – _Chcemy wykorzystać tę trasę jako objazd na czas modernizacji linii 201 – podkreśla Struk. Dzięki powstaniu bajpasa kartuskiego i przy odpowiednim prowadzeniu przez PKP PLK prac na linii 201, mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mieli cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem.

Samorząd Województwa Pomorskiego stale rozwija sieć i jakość połączeń kolejowych. – To nie przypadek, że Pomorzanie korzystają z kolei najczęściej w skali kraju – zaznacza Struk. – W ciągu roku statystyczny mieszkaniec województwa pomorskiego jechał pociągiem ponad 24 razy. To w Polsce ewenement. Stawiamy na transport kolejowy, dlatego bardzo cieszy nas ta decyzja PKP PLK o wsparciu naszych działań – dodaje.

Samorząd województwa pomorskiego, PKM i PKP PLK podpisały w ...

Nie jest to jednak inwestycja tylko na czas remontu. samorząd województwa pomorskiego wyraził w porozumieniu gotowość dalszego utrzymania przewozów pasażerskich na odbudowanych liniach kolejowych 234 i 229. – Gwarantujemy po wybudowaniu tej linii regularne kursowanie pociągów – mówi Ryszard Świslki, wicemarszałek województwa pomorskiego. – Dzięki niemu Pomorzanie zyskają stałe, dodatkowe połączenie kolejowe z metropolią trójmiejską, uzupełniające istniejącą linię PKM – zaznacza Świlski.

- Przy inwestycjach Krajowego Programu Kolejowego, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. szukają dogodnych rozwiązań dla tras objazdowych. Zależy nam na utrzymaniu możliwości podróży dla mieszkańców - ciągłości transportu kolejowego. Podobnie jest na Pomorzu, inwestycja realizowana przez PLK z udziałem środków POIiŚ zapewni dobre podróże – dodawał Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Podpisywane przez Województwo Pomorskie i obie kolejowe spółki (PKM SA i PKP PLK SA) porozumienie zakłada wspólne przygotowanie do końca 2021 r. trasy objazdowej dla pociągów pasażerskich w ciągu linii kolejowych nr 229 i 234 oraz uruchomienie go na czas trwania modernizacji i elektryfikacji linii 201.

Do końca roku będą opracowane koncepcje, a następnie wspólnie z PKP PLK zostanie wybrany docelowy wariant inwestycji, który będzie realizowany w latach 2020-2022 – informuje Grzegorz Mocarski, prezes zarządu PKM. – _Harmonogram wewnętrzny będzie uzależniony od terminów i zaawansowania prac przy modernizacji linii 201, a także elektryfikacji linii PKM _– wyjaśnia prezes PKM.

Prace przy bajpasie kartuskim będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej) oraz rozbudowy stacji Gdańsk Kiełpinek wraz z budową niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek – Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do samorządu województwa pomorskiego spółkę PKM przy współpracy z miastem Gdańsk).

Przegląd najważniejszych wydarzeń ostatnich dni:

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3