Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wypadki na Pomorzu. NIK sprawdzi jak szkolą i egzaminują przyszłych kierowców

Jacek Wierciński
Aż jeden na pięć wypadków drogowych powodują kierowcy w wieku do 24 lat, którzy prawo jazdy posiadają najwyżej od 2 lat.
Aż jeden na pięć wypadków drogowych powodują kierowcy w wieku do 24 lat, którzy prawo jazdy posiadają najwyżej od 2 lat. archiwum DB
Coraz więcej wypadków powodują kierowcy do 24 roku życia, którzy autem jeżdżą od niedawna. Szkolenie i egzaminowanie oraz ich wpływ na bezpieczeństwo sprawdzi Najwyższa Izba Kontroli.

- Podczas kontroli ocenimy wykonywanie zadań przez administrację publiczną w zakresie szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców oraz wydawania uprawnień do kierowania pojazdami. Na razie nie możemy pisać o szczegółach, ponieważ zgodnie z zasadą przyjętą dla wszystkich naszych kontroli nie udzielamy szczegółowych informacji na temat trwających kontroli - wyjaśnia Katarzyna Prędota z NIK.

- Z doświadczenia wiemy, że kierowcy młodzi stażem 24- czy nawet 26-letni powodują wiele wypadków. To kwestia braku doświadczenia i odpowiednich odruchów w sytuacjach drogowych, ale też często brawury i chęci pokazania się przed kolegami - mówi Joanna Skrent z drogówki Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Aż jeden na pięć wypadków drogowych powodują kierowcy w wieku do 24 lat, którzy prawo jazdy posiadają najwyżej od 2 lat. W ostatniej dekadzie udział tej grupy sprawców wzrósł o 10 procent - wynika z policyjnych statystyk. Odpowiedź kontrolerów NIK to całościowa kontrola, która obejmie m.in. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego w Gdańsku, Urząd Miejski w Słupsku, Starostwo Powiatowe w Chojnicach i Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Słupsku.

Na swojej stronie internetowej NIK umieścił specjalną ankietę skierowaną do tych kierowców, którzy w ciągu ostatnich pięciu lat podchodzili do egzaminu na prawo jazdy. Formularz ankiety otwiera sakramentalne pytanie o termin egzaminu: czy miał on miejsce przed czy po 19 stycznia 2013 r. Tego dnia obowiązywać zaczęły bowiem nowe zasady zdawania, które oznaczały m.in. zwiększenie puli pytań teoretycznych z - łatwych do nauczenia na pamięć 480 - do ponad 3 tysięcy.
NIK nie ukrywa, że właśnie wpływ zmian na bezpieczeństwo, oprócz procedur interesuje go najbardziej.

Co o takim sposobie kontroli sądzą szefowie ośrodków ruchu drogowego i Janusz Popiel, prezes Stowarzyszenia Pomocy Poszkodowanym w Wypadkach i Kolizjach Drogowych "Alter Ego"- przeczytasz w czwartkowym, papierowym wydaniu "Dziennika Bałtyckiego" albo w e-wydaniu gazety

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki