Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wodowanie żaglowca Malcolm Miller w stoczni Marine Projects w Gdańsku [ZDJĘCIA]

Jacek Sieński
Wodowanie żaglowca Malcolm Miller
Wodowanie żaglowca Malcolm Miller Jacek Sieński
Kadłub żaglowca Malcolm Miller zwodował wczoraj w stoczni Marine Projects Ltd. w Gdańsku Stogach, nad Wisłą Martwą, żuraw pływający Maja. Ten trzymasztowy szkuner gaflowy, z bliźniaczym statkiem Sir Winston Churchill należał do brytyjskiego Sail Training Associacion (Stowarzyszenie Statków Szkolnych), przez ponad 30 lat służył szkoleniu morskiemu młodzieży, a przede wszystkim dziewcząt. W gdańskiej stoczni, na zlecenie cypryjskiego armatora, został gruntownie przybudowany na komfortowy żaglowiec turystyczny.

Tadeusz Zieliński, główny inżynier Marine Projects, zaznacza, że szkuner przypłynął do Gdańska na holu pod nazwą Helena C w styczniu 2012 roku. Jednakże ze względu na to, że był on znany na świecie, m. in. z udziału w międzynarodowych zlotach żaglowców, armator postanowił przywrócić starą nazwę. W przebudowie statku uczestniczyły ekipy firmy Conrad SA, spółki należącej do Marine Projects, wyspecjalizowanej z budowie luksusowych jachtów żaglowych i motorowych. Z uwagi na nisko zawieszoną nad Wisłą Martwą linią wysokiego napięcia, wysokie maszty szkunera muszą być ustawione na nim w dogodniejszym rejonie portu gdańskiego. Potem odbędą się jego próby morskie.

Malcolm Miller został zbudowany w 1968 roku przez stocznię John Lewis & Sons w Aberdeen. Zamówiło go stowarzyszenie Sail Training International Race Committee, przemianowane w 1956 roku na STA. Szkuner był siostrzanym statkiem zbudowanego w roku 1966 trzymasztowca Sir Winston Churchill. W 2004 roku Malcolm Miller zastąpił nowy żaglowiec szkolny - Stavros S Niarchos. W następnym roku wysłużony szkuner sprzedano armatorowi z Cypru. Jako Helena C pełnił on funkcję jachtu czarterowego. W roku 2008 żaglowiec stojący w stoczni częściowo strawił pożar. Zanim trafił do gdańskiej stoczni, cumował on bezczynnie we różnych portach brytyjskich.

Malcolm Miller ma długość całkowita (z bukszprytem) - 45,2 m, długość po pokładzie - 41 m, szerokość - 8,3 m i zanurzenie - 4,5 m. Powierzchnia ożaglowania wynosi 600 m kw.
Napęd pomocniczy żaglowca stanowią dwa silniki wysokoprężne.

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki