Tadeusz Zieliński, główny inżynier Marine Projects, zaznacza, że szkuner przypłynął do Gdańska na holu pod nazwą Helena C w styczniu 2012 roku. Jednakże ze względu na to, że był on znany na świecie, m. in. z udziału w międzynarodowych zlotach żaglowców, armator postanowił przywrócić starą nazwę. W przebudowie statku uczestniczyły ekipy firmy Conrad SA, spółki należącej do Marine Projects, wyspecjalizowanej z budowie luksusowych jachtów żaglowych i motorowych. Z uwagi na nisko zawieszoną nad Wisłą Martwą linią wysokiego napięcia, wysokie maszty szkunera muszą być ustawione na nim w dogodniejszym rejonie portu gdańskiego. Potem odbędą się jego próby morskie.
Malcolm Miller został zbudowany w 1968 roku przez stocznię John Lewis & Sons w Aberdeen. Zamówiło go stowarzyszenie Sail Training International Race Committee, przemianowane w 1956 roku na STA. Szkuner był siostrzanym statkiem zbudowanego w roku 1966 trzymasztowca Sir Winston Churchill. W 2004 roku Malcolm Miller zastąpił nowy żaglowiec szkolny - Stavros S Niarchos. W następnym roku wysłużony szkuner sprzedano armatorowi z Cypru. Jako Helena C pełnił on funkcję jachtu czarterowego. W roku 2008 żaglowiec stojący w stoczni częściowo strawił pożar. Zanim trafił do gdańskiej stoczni, cumował on bezczynnie we różnych portach brytyjskich.
Malcolm Miller ma długość całkowita (z bukszprytem) - 45,2 m, długość po pokładzie - 41 m, szerokość - 8,3 m i zanurzenie - 4,5 m. Powierzchnia ożaglowania wynosi 600 m kw.
Napęd pomocniczy żaglowca stanowią dwa silniki wysokoprężne.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?