Port Gdańsk nadal utrzymuje pozycję lidera kontenerowego na Bałtyku i 2. miejsce w przeładunkach ogółem. Ustępuje tylko portowi Ust Ługa, który jest głównym portem eksportowym rosyjskich surowców energetycznych.
Także w gdańskim porcie dynamicznie rosną przeładunki surowców energetycznych. Przeładunki paliw płynnych sięgnęły 18,3 mln ton (wzrost o 59 proc.), węgla - 8,4 mln t (o 117 proc. więcej). Natomiast drobnica zanotowała 6 procentowy spadek - osiągając wynik na poziomie 11 mln ton.
Wzrosły przeładunki zbóż. W ciągu sześciu miesięcy przez port wyeksportowano ok. 1,4 mln ton zboża (zwłaszcza kukurydzy), co stanowi wzrost o 52 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Dla porównania przez cały 2022 r. gdański port obsłużył nieco ponad 1,9 mln ton ziarna. Inne masowe osiągnęły wynik 1,7 mln t (wzrost o 9 proc.).
- To było bardzo dobre półrocze. Już teraz możemy powiedzieć, że pobijemy rekord przeładunków z 2022 r. Ostatnie wyniki jasno pokazują, w jak dobrej kondycji jest Port Gdańsk. W sumie przeładowaliśmy o 36 proc. więcej towarów niż rok wcześniej - reasumuje Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk. - Jeszcze w ub. roku Port Gdańsk plasował się na 13. pozycji w Europie, a już zajmujemy 8 miejsce.
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku do Gdańska zawinęło w sumie 1 832 statków handlowych (średnie GT 24 585). To więcej o 125 jednostek niż w I połowie 2022 r. (wówczas średnie GT wynosiło 20 394).
Ten rok jest kolejnym, w którym znacznie rosną przeładunki w Porcie Wewnętrznym - o 66,7 proc. To zasługa m.in. inwestycji poczynionych w tej części portu, dzięki którym możliwe są zawinięcia większych statków. Modernizację toru wodnego (na długości 7 km), rozbudowę nabrzeży (5 km) w Porcie Wewnętrznym zakończono w 2022 r. Na tym jednak nie koniec inwestycji w Porcie Wewnętrznym. Port Gdańsk otrzymał dofinansowanie dla projektu pn. „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”. Dotacja w wysokości blisko 100 mln euro pochodzi z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF 2). W ramach tego projektu przewiduje się przebudowę czterech kolejnych nabrzeży, o łącznej długości blisko 2 km wraz z niezbędną infrastrukturą podziemną oraz kolejową. Nabrzeża Wiślane i Bytomskie zlokalizowane są wzdłuż Kanału Portowego, natomiast Nabrzeża Rudowe III i Węglowe to nabrzeża znajdujące się w Basenie Górniczym. ZMPG ogłosił trzy postępowania przetargowe na wyłonienie wykonawców robót budowlanych na Nabrzeżach: Rudowym, Bytomskim i Wiślanym. Ogłoszenie czwartego przetargu, na nabrzeże Węglowe, planowane jest w trzecim kwartale 2023 r.
Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?