Trzeba zamknąć ten bazar

    Trzeba zamknąć ten bazar

    Paweł Rydzyński

    Dziennik Bałtycki

    Aktualizacja:

    Dziennik Bałtycki

    Tunel dworca Gdańsk Główny wymaga remontu. W lipcu koncepcja, we wrześniu remont?
    W naszym raporcie o stanie trójmiejskich dworców Gdańskowi Głównemu daliśmy czwórkę z minusem. W komentarzu napisaliśmy "Ocena na zachętę. Tunel natychmiast do remontu".

    O tym, że problem tunelu dla pieszych pod Podwalem Grodzkim trzeba jak najszybciej rozwiązać, wiedzą chyba wszyscy przechodzący tamtędy gdańszczanie. O tym, że nie jest to - delikatnie mówiąc - dobra wizytówka dla miasta, mówi Agnieszka Owczarczak z Komisji Turystyki i Promocji Rady Miasta Gdańska.

    - Turyści udający się z dworca w kierunku Głównego Miasta muszą pokonać ten tunel, zatem pierwsze wrażenie jest fatalne. Stoiska handlowe są tak porozstawiane, że w szczycie trudno tamtędy przejść. Mam nadzieję, że tunel uda się szybko uporządkować, by korzystający z niego piesi nie czuli obrzydzenia, przechodząc tamtędy - mówi Owczarczak.

    Bazar w tunelu nie podoba się także naszym czytelnikom. - W pasażu handlowym w Gdańsku Głównym tablice informujące o odjazdach pociągów umieszczono na ścianie przy wejściu na peron i są właściwie niewidoczne, często też są zasłonięte ciuchami - pisze do nas pan Sławomir. - Wydaje się, że sprzedawcy wykraczają ze swoimi stoiskami poza wykupioną powierzchnię.

    To nie jedyna kontrowersja dotycząca tunelowych kupców. Każdy, kto często pojawia się w tym rejonie, musiał zauważyć, że sprzedawcy notorycznie palą papierosy (uczciwie trzeba też przyznać, że podobne wykroczenie równie często popełniają piesi). Ostatnio odebraliśmy od jednego z kupców telefon, byśmy... poprosili służby mundurowe o niewystawianie sprzedawcom mandatów za palenie w boksach. Argument - pijaków się nie przegania, a kupców się ściga. Wyjść na "dymka" na powierzchnię nie można, a palić się chce...

    Interwencji nie podjęliśmy i podejmować nie będziemy. Czekamy natomiast na uporządkowanie tunelowego handlu i rozpoczęcie remontu.

    - Mając do wyboru warianty"usunąć handel z tunelu" czy go "ucywilizować", skłaniam się ku drugiemu rozwiązaniu. Muszą powstać tam estetyczne punkty handlowe - dodaje Agnieszka Owczarczak. - Boksy, w których niekoniecznie powinno się sprzedawać bieliznę. Moim zdaniem, najrozsądniejsze w takim miejscu są punkty, w których sprzedaje się bilety czy drobne artykuły spożywcze. Na pewno warto zastanowić się też nad małą gastronomią.

    - Z tunelem jest bardzo duży problem, gdyż jedna jego część zarządzana jest przez miasto, druga przez kolej, jeszcze inna przez pobliski hotel - przypomina Antoni Szczyt, wiceszef Wydziału Gospodarki Komunalnej w gdańskim magistracie. - Na lipiec planujemy spotkanie wszystkich zainteresowanych stron i naradę w sprawie tunelu. Mam nadzieję, że do września powstanie projekt koncepcyjny i po wakacjach będzie można rozpocząć remont.

    Antoni Szczyt nie ukrywa, że w finansowaniu remontu może partycypować prywatny inwestor, potencjalny przyszły dzierżawca terenu.

    Adam Neuman, dyrektor Gdańskiego Oddziału Dworce Kolejowe PKP SA zdradza, że już przed wakacjami będą załatane dziury w asfalcie nad tunelem, nieopodal KFC, w rejonie wejścia na perony SKM. - Chcieliśmy już teraz położyć kostkę, ale strop tunelu przecieka, więc nie ma sensu wkładać w to przedsięwzięcie kilkudziesięciu tysięcy złotych, by potem kostkę rozkuwać. Na razie łatamy dziury, a gdy rozpocznie się remont tunelu, "podczepimy się" z terminem i położymy kostkę - zapowiada Neuman.

    Budujmy jednolite boksy

    Arkadiusz Żukowski, wiceszef Komisji Turystyki i Promocji Rady Miasta Gdańska.

    Stan tunelu jest uciążliwy dla pasażerów komunikacji miejskiej i dalekobieżnej. Targowiskowy charakter handlu nie odpowiada standardom centrum wielkiego miasta. Gdańsk jest jednym z kluczowych miast polskich, licznie odwiedzanym przez turystów, dlatego koniecznie musimy rozwiązać problemy takich miejsc jak ten tunel. Przy wdrażaniu nowych rozwiązań należy brać pod uwagę zarówno potrzeby podróżujących, jak i osób prowadzących tu handel od lat i zarabiających w ten sposób na życie. Handel musi zostać uporządkowany i dostosowany do funkcji, jaką spełnia tunel.
    Musi się odbywać w jednolitych, estetycznych i funkcjonalnych boksach, nieprzeszkadzających pieszym. Za najlepsze rozwiązanie władze miasta uznają wybudowanie ciągu takich boksów, a następnie wydzierżawienie ich handlowcom. Czekamy na pozwolenie na zabudowę tunelu, które wydaje wojewoda. Po uzyskaniu pozwolenia rozpoczną się prace remontowe.


    Czytaj treści premium w Dzienniku Bałtyckim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo