Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trwają prace przy pogłębianiu akwenu Portu Gdynia. To odpowiedź na dynamiczny rozwój portu

OPRAC.:
Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Pogłębienie portu ma umożliwić zawijanie tu znacznie większych statków, co za tym idzie, zwiększenie przeładunków.
Pogłębienie portu ma umożliwić zawijanie tu znacznie większych statków, co za tym idzie, zwiększenie przeładunków. Piotr Lewandowski/Port Gdynia
Obecnie w Porcie Gdynia trwa pogłębianie akwenu do - 16 metrów. Całość prac, które są prowadzone w systemie ciągłym 24/7, powinna się zakończyć w ciągu roku. Pogłębienie akwenu umożliwi zawijanie do Gdyni znacznie większych jednostek, co natomiast przyczyni się do kolejnego w ostatnich latach wzrostu przeładunków.

Głębszy akwen w Porcie Gdynia. Co to oznacza?

Przypomnijmy, że realizacja projektu należy do dwóch podmiotów. W zakresie pogłębiania akwenów wewnętrznych Portu Gdynia oraz przebudowy nabrzeży w Porcie realizowany jest przez ZMPG S.A. Natomiast za pogłębianie toru podejściowego odpowiedzialny jest Urząd Morski w Gdyni.

W ramach umowy z wykonawcą zostaną zrealizowane m.in.:

  • przebudowa akwenów wewnętrznych Portu Gdynia do głębokości -16 m wraz z budową i rozbiórką umocnienia dna,
  • zabezpieczenie rurociągów podwodnych dla potrzeb przebudowy akwenów wewnętrznych do głębokości -16 m,
  • przebudowa umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Pirsie III dla potrzeb przebudowy akwenów wewnętrznych do głębokości -16 m,
  • przełożenie kabli podwodnych akwenów wewnętrznych Portu Gdynia.

- W ramach tego zadania, wykonane zostaną prace czerpalne do głębokości 16 metrów, a także umocnienia przy newralgicznych nabrzeżach - mówi Tomasz Wawrzyński, kierownik Działu Budowli Hydrotechnicznych Zarządu Morskiej Portu Gdynia. - Składową tego projektu jest również przełożenie kabli podwodnych pod dnem kanału portowego oraz umocnienie nad rurociągami paliwowymi w Awanporcie. W tej chwili jesteśmy w 4 miesiącu realizacji prac, przed nami dokładnie rok do zakończenia terminu umownego. W ramach prac wyczerpane zostanie 4 mln m3 urobku, który zdeponowany zostanie na klapowisku morskim. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem i założeniami.

Po zakończonych przebudowach Nabrzeży Norweskiego, Słowackiego, Włoskiego oraz Portowego, skróceniu Północnej Ostrogi Pilotowej rozpoczęte zostały prace polegające na wykonaniu robót czerpalnych na całej długości Kanału Portowego do docelowej głębokości 16,0 m. Pogłębione zostaną również Baseny III, IV oraz V. Wykonywane są również umocnienia dna przy nabrzeżach oraz nad rurociągami paliwowymi zlokalizowane w dnie w rejonie Awanportu, a także przekładane są kable teletechniczne przebiegające pod dnem Kanału Portowego.

Pogłębienie portu ma umożliwić zawijanie tu znacznie większych statków, co za tym idzie, zwiększenie przeładunków.
Pogłębienie portu ma umożliwić zawijanie tu znacznie większych statków, co za tym idzie, zwiększenie przeładunków. Piotr Lewandowski/Port Gdynia

Wykonawca – belgijska firma JanDeNul - rozpoczął prace w lipcu 2022. Aktualnie zakończył usuwanie obiektów potencjalnie niebezpiecznych i rozpoczął prace czerpalne przy nabrzeżach oraz związane z tym umocnienie dna. Obecnie pod dnem Kanału Portowego prowadzony jest przewiert mający na celu przełożenie podwodnych kabli teletechnicznych. Na placu budowy na terenie całego portu pracuje każdego dnia ok 100 osób, 5 ekip nurkowych, oraz liczny sprzęt pływający. Prace prowadzone są w zależności od ich rodzaju w systemie ciągłym 24/7.

Realizacja zadania ma na celu umożliwianie obsługi znacznie większych jednostek [b] o długości nawet do 400 m, co w znaczy sposób przyczyni się do zwiększenia przeładunków w Porcie Gdynia, zarówno w zakresie kontenerów jak i towarów masowych i drobnicy.

- Realizacja projektu jest odpowiedzią na dynamiczny rozwój rynku przewozów morskich. Kilkanaście ostatnich lat to okres swoistego wyścigu, czasem nieuzasadnionego, we wzroście wielkości statków kontenerowych. Coraz liczniej zawijają na Morze Bałtyckie największe kontenerowce świata o długości około 400 m, szerokości 59 m oraz maksymalnym zanurzeniu 16 m. Stąd konieczność realizacji projektów rozwojowych , wychodzących naprzeciw temu potencjałowi, wprowadzających nową jakość do portu poprzez osiągnięcie możliwości obsługi statków typowo oceanicznych, nawet do 20 tys. TEU i zanurzeniu do -16 m - informuje Port Gdynia.

Inwestycja pozwala również na uzyskanie szeregu dodatkowych efektów, wśród których za najważniejsze uznać można:

  • zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko,
  • skrócenie czasu przewozu ładunków w łańcuchu transportowym,
  • optymalne wykorzystanie wcześniej realizowanych inwestycji,
  • umocnienie podstaw do ciągłego rozwoju portu, w tym przechodzenia do następnych kroków technologicznych (porty zewnętrzne).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki