Realizacja projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego wzmocni Port Gdynia. Debata na 100-lecie portu

(aks)
Przemysław Świderski
Realizacja planów rozwoju sieci kolejowej w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego poprawi sytuację transportową polskich portów. To wniosek z debaty przeprowadzonej w gdyńskim porcie.

Debata zorganizowana była w ramach 100-lecia portu, jednak rozmowa dotyczyła przyszłości i wzmacniania infastruktury transportowej w nazym kraju.

- W Polsce do tej pory część projektów infrastrukturalnych realizowano wg dość specyficznych zasad. Patrzono co jest latwe do przeprowadzenia, gdy pojawiły się pieniądze europejskie szukano projektów łatwych do rozliczenia, zbyt rzadko kierowano się realnymi potrzebami - przekonywał Marcin Horała, wiceminister rozwoju, odpowiedzialny za projekt CPK. - W ramach projektu CPK będziemy zmieniać tę sytuację. To naszym celem jest m.in. usuwanie wykluczenia komunikacyjnego, poczynając od najważniejszych przykładów.

Dltego w ramach CPK kolej wróci do dziesiątek miast i gmin, powstaną też połączenie drogowe wzmacniające np. zaplecze portów.

Dla Pomorza ważny aspektem będzie budowa tzw. szprychy północnej. - Powstanie nowe połączenie Baranów-Warszawa-Gdynia, a ze stolicy do Trójmiasta pojedziemy jeszcze szybciej. To będzie całkowicie nowy przebieg szlaku kolejowego np. omijający Tczew - zapowiadał podczas debaty Michał Jasiak, wicedyrektor Biura Strategii i Planowania CPK. - Tory uwolnione od ruchu pasażerskiego poprawią dostępność transportową portów. Ale sama szprycha Warszawa-Gdańsk też będzie dostosowana do ruchu cargo.

Z kolei prof. Marek Grzybowski, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego przekonywał, że dziei inwestycjom kolejowym będzie możliwe przerzucanie znacznych ładunków z dróg na kolej, co przyczyni się do zmiann proekologicznych, poprawi też efektywność transportu. - Nowe inwestycje, to szansa na nowe technologie na kolei, a to jest najważniejsze - mówił Marek Grzybowski.

Kazimierz Koralewski, wiceprezes Portu, podkreślał, że bez inwestycji kolejowych i drogowych Port Gdynia będzie miał ograniczone możliwości rozwoju. Dla firm działających w porcie i spedytorów łatwość wywożenia towarów jest kluczowa. A towarów będzie przybywać. - Droga Czerwona i zapowiadane inwestycje kolejowe są absolutnie konieczne. Polska gospodarka rośnie, przeładunki w portach rosną. Bez inwestycji, nie będziemy w stanie ich sprawnie obsługiwać.

Debatę prowadził Artur Kiełbasiński, redaktor naczelny Dziennika Bałtyckiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Strefa Biznesu - Sytuacja na rynku pracy w 2023 roku

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

88
Jakiego spasionego pisowca stolek zostanie "wzmocniony"?
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie