Tramwaj pojedzie z Moreny i Gdańska Południa do Wrzeszcza [WIZUALIZACJE ]

Maciej Pietrzak
Linia tramwajowa GP-W ma być gotowa w 2019 roku
Linia tramwajowa GP-W ma być gotowa w 2019 roku mat. miasta
Udostępnij:
Jeden z najbardziej ambitnych projektów transportowych władz Gdańska - trasa tramwajowa Gdańsk Południe-Wrzeszcz, zyskuje coraz konkretniejsze rysy. Linia ma być gotowa w 2019 roku.

Trasa GP-W

Wideo: materiały miasta

8 marca zaprezentowano długo wyczekiwane owoce pracy firmy Mosty Katowice, która opracowywała koncepcję trasy dla gdańskiego magistratu.

- W południowej części Gdańska mieszka 95 tys. osób, to więcej niż w Słupsku. Dlatego musimy stworzyć dla tych ludzi nową możliwość dojazdu do północnych dzielnic transportem publicznym - podkreślał na wtorkowej prezentacji wiceprezydent Wiesław Bielawski.

Władze miasta są zdeterminowane, by nowa linia zaczynała się na Morenie (Piecki Migowo), przy nowej przychodni SwissMed. Ma być to dalsze, naturalne rozwinięcie otwartej we wrześniu linii tramwajowej między Pieckami a Siedlcami. GP-W dalej prowadzić będzie do Ronda Pana Cogito i w dół ul. Wileńską, na której powstanie dla tramwaju tunel.

Czytaj też: Będzie tramwaj z Wrzeszcza na Morenę i Suchanino? Nowe pomysły władz Gdańska

- Tunel zmieści się w funkcjonującym tu obecnie pasie jezdni. Wyjazd z niego znajdować się będzie w okolicy zbiornika retencyjnego - podkreślał inżynier Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, która od początku współpracuje z miastem przy nowej trasie.

Fragment inwestycji na ul. Wileńskiej wydaje się być przesądzony. Miasto konsultować z mieszkańcami będzie teraz przede wszystkim dalszy przebieg trasy od Szkół Rzemiosła na ul. Sobieskiego. Firma Mosty Katowice wytypowała trzy warianty jakimi tramwaj miałby dalej pojechać do Wrzeszcza.

Zobacz: Tramwaj z Moreny do Wrzeszcza. Kontrowersje wokół koncepcji nowej trasy w Gdańsku [LIST CZYTELNIKA]

Najmniej korzystny, ze względu na koszty, czas przejazdu i inne czynniki jest wariant z budową kolejnego tunelu i puszczenie tramwajów ul. Smoluchowskiego.

Znacznie lepiej w analizie techniczno-ekonomiczno-społecznej wypada wariant przez ulicę Do Studzienki, jednak wg. Mostów Katowice, najlepszym rozwiązaniem byłoby poprowadzenie linii przez ul. Siedlicką, czyli kampus Politechniki Gdańskiej. Władzom uczelni taki pomysł jednak się nie podoba.

Warianty przez ul. Do Studzienki i kampus łączy to, że linia wchodziłaby na al. Grunwaldzką ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego.

Więcej: Cztery pomysły na Nową Politechniczną

- To jedyne rozwiązanie, które nie pogorszy przepustowości głównego ciągu komunikacyjnego, czyli al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej - wyjaśniał wiceprezydent Andrzej Bojanowski.

Wg. wyliczeń Mostów Katowickich najdroższy zdecydowanie jest wariant przez ul. Smoluchowskiego - ok. 311 mln zł. Poprowadzenie tramwaju przez ul. Do Studzienki to koszt 220 mln zł, a przez teren PG 177 mln.

Przez najbliższe 2 miesiące władze chcą konsultować warianty z gdańszczanami na specjalnych spotkaniach. Ostateczny projekt GP-W ma być gotowy do końca tego roku. Jeśli zdobędzie on konieczne do realizacji środki unijne z nowej perspektywy to tramwajem z Moreny do Wrzeszcza pojedziemy w 2019 roku.

Terminy spotkań konsultacyjnych:

-16.03 (środa) godz. 17.00
XX LO ul. Dobrowolskiego 6, aula

- 05.04 (wtorek) godz. 17.00
Pomorskie Szkoły Rzemiosł ul. Sobieskiego 90, aula

- 12.04 (wtorek) godz. 17.00
SP 17 ul. Czarnieckiego 2, sala gimnastyczna

Więcej o inwestycji w piątkowym (11.03.2016r.) tygodniku "Trójmiasto".

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 72

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

d
drk
Jak można wpychać torowisko na Słowackiego, gdzie brak miejsca nawet na zatoki przystankowe a obok jest rezerwa terenowa?
Dlaczego nie można zrobić przystanku na środku estakady obok sądu a pod spodem drugiego na linii na południe, i połączyć je schodami ruchomymi?
D
De eM
No to się organizujmy i brońmy. Proszę być na spotkaniu 16 marca. Proszę też ew. o kontakt [email protected]
Jestem jednym z inicjatorów protestu mieszkańców Diabełkowa.
M
Mieszkanka
Dziękuję za wiadomość! Jak widać CAŁA ta trasa wydaję się być wielką szkodą dla mieszkańców, jestem pewna, że na niektórych odcinkach nawet niezgodna z prawem. Bo tak wielu protestach miasto będzie musiało rozwiązać to inaczej.
D
De eM
Napisałem maila w tej sprawie, proszę zatem o ew. odpowiedź. Jestem jednym z inicjatorów protestu Diabełkowa i głównym autorem jego treści. Organizujmy się i działajmy. Nie wolno pozwolić, by ktoś decydował za nas bez nas !
D
De eM
Jako jeden z inicjatorów protestu i główny autor pisma w tej sprawie już się do Pani odezwałem. Proszę sprawdzić maile i ew. się do mnie odezwać. Działajmy ! Nie może być tak, że się decyduje bez nas.
Ł
Łewap
Bardzo proszę o kontakt na [email protected] trzeba się organizować i porządnie rzeczowo i merytorycznie protestować!
R
Rafał
Absolutnie nie zgadzam się by tramwaje jeździły pod moim blokiem, nigdzie w Gdańsku tramwaje nie jeżdżą tak blisko 11-o kondygnacyjnych bloków. Są to bloki prawie 40-o letnie z wielkiej płyty. Kwestia czasu i dojdzie do tragedi jak puszczą kotwy. Jakoś to się trzyma i pewnie wytrzymałoby jeszcze z 50 lat, pod warunkiem, że jakiś idiota nie puści tramwajów pod ścianą. Moi znajomi inżynierowie, jak widzą ten tunel dla tramwajówto się w głowę pukają. O co chodzi? Firma z Katowic projektuje coś w Gdańsku bez jakiegokolwiek rozpoznania sytuacji. Chodzi o wyprowadzenie kasy? Panie Bojanowski będziemy patrzeć na pańskie ręce i konta [całej rodziny], a Adamowicz w końcu usiądzie tam gdzie jego miejsce. Nie zamydlajcie nam oczu jakimiś KOD-ami, teraz będą protesty całej Moreny.
M
Mieszkanka
Czemu tak usilnie próbują wcisnąć nam ten tramwaj w starą, wąską zabudowę w spokojnej okolicy a nie pomyślą o rozbudowie takich właśnie typowych tras przejazdowych???
M
Mieszkanka
Od dawna nam mówiono, że tak ma wyglądać ta trasa. Nawet wyburzono już tą sypiącą się kamienicę za Jantarem, wszyscy myśleliśmy, że to pod tramwaj - nie słyszałam głosów protestu przeciwko tej opcji. Między ulicą do Studzienki a Politechniką stoją prawie same baraki, nie byłoby problemu z ich likwidacją, potem tramwaj miał iść przy przedszkolu nr4 i wjeżdżać w te puste tereny. Nie było mowy o Sobieskiego i Bohaterów Getta!!! Musimy się dowiedzieć, co takiego stoi na przeszkodzie tej pierwotnej, optymalnej dla mieszkańców trasy.
Ł
Łewap
Jest tak jak piszesz! Słowackiego i tak stała się już arterią przelotową i tramwaj na niej nikomu nie przeszkodzi ani nie zaszkodzi. Ułatwi natomiast dojazd do cmentarza Srebrzysko ! To jest najlepsza idea!
D
Diabełek
Tunel Wileńska to chyba jeszcze nie jest najgorsza opcja..? O ile widzę to on wyleci gdzieś w rejonie stawu. Znacznie gorsza jest opcja usytuowania torowiska przy Sobieskiego. My też nie chcemy tego złomu przed oknami pękania ścian i hałasu, że o utracie parkingów nie wspomnę.
Nie chcemy z Diabełkowem (my też w sumie Diabełkowo) drzeć kotów i uważam, że należy się pilnie zrzeszyć i spotkać z wspólnym sprzeciwem dla miasta.
Uważam, że najlepszy wariant i najmniej szkodliwy dla wszystkich to trasa przez Smoluchowskiego i dalej przy Stawie i za domami Morenowej (wzdłuż płytowej drogi).

Inna droga, żeby tego wszystkiego uniknąć to szybkie poparcie PiSu i wybór Jawora na prezia, Wtedy kasa pójdzie na "coś innego" ale na pewno nie na wegetariański tramwaj.. ;-)
Ł
Łewap
Tylko i wyłącznie! W absolutnej ostateczności opcja z Do Studzienki i potem dalej po śladzie "nowej politechnicznej".
Nie będzie zgody na torowisko przy Sobieskiego!
Ł
Łewap
Czy teraz doszło..? Jeśli nie to proszę Panią o kontakt na [email protected]
M
Mieszkanka
Niestety mail nie dotarł, proszę sprawdzić czy został wysłany na poprawny adres [email protected]
Ł
Łewap
Proszę o odpisanie na e-mail. Pisałem do Pani wczoraj. Trzeba działać póki czas. Za kilka dni jest pierwsze spotkanie w tej kwestii w środę 16 marca. Dobrze by było coś przygotować na tę okoliczność.
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie