System Tristar już gotowy, ale nie działa poprawnie

Marcin Lange
Zamontowane został już wszystkie urządzenia
Zamontowane został już wszystkie urządzenia Przemek Świderski
System inteligentnego zarządzania ruchem Tristar miał usprawnić ruch drogowy w Trójmieście, a także ułatwić pasażerom korzystanie z komunikacji miejskiej. Mimo że system jest już gotowy, nadal jednak nie funkcjonuje poprawnie i zgodnie z założeniami. Czego brakuje?

System inteligentnego zarządzania ruchem Tristar miał zdecydowanie upłynnić ruch drogowy w Trójmieście i ułatwić pasażerom korzystanie z komunikacji miejskiej. Miał, bo wciąż bardzo daleko do tego, aby funkcjonował zgodnie z założeniami.

Wszystkie urządzenia, światłowody pod ulicami i skrzyżowaniami, kamery, wideorejestratory czy tablice dla pasażerów na przystankach już zostały zamontowane. Mimo to rażących błędów wciąż nie brakuje - czy to w koordynacji sygnalizacji świetlnej, czy też w rozkładach jazdy wyświetlanych na specjalnych tablicach. Zamiast informować, wprowadzają one w błąd.

Czytaj: Koniec sporu z urzędnikami w Gdyni. Tristar będzie działać

Godziny popołudniowego szczytu pod koniec poprzedniego tygodnia. W ciągu raptem kwadransa można było zaobserwować kilka rażących błędów. Autobus jednej z linii podjechał na przystanek pięć minut przed zapowiadanym czasem, a po odjeździe wciąż widniał na tablicy. Inny z zapowiadanych w ogóle się nie pojawił. Kolejny podjechał, choć system o tym nie informował.
Przykłady można by mnożyć. Szczególnie kuriozalna sytuacja ma miejsce na przystanku przed Halami Targowymi w Gdyni. Tam informacje o liniach wyruszających sprzed Dworca Głównego PKP pojawiają się na tablicach Tristara ... minutę przed podjazdem.
- My to, że nie ma jakiejkolwiek spójności między podawanym a rzeczywistym czasem przyjazdu autobusu, wciąż i wciąż zgłaszamy urzędnikom. Efekty są mierne - narzeka Stanisław Taube ze związków zawodowych gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

Związkowcy z przedsiębiorstw komunikacyjnych nie zostawiają na systemie suchej nitki. Uważają go za anachroniczny i oderwany od rzeczywistości. Głównym problemem, według nich, jest fakt, iż jego specyfikacja powstała blisko 10 lat temu. A wykonawca, mimo jej ewidentnych braków, nie chce wyjść poza przyjęte założenia i przeprojektować systemu. W założeniu ma on usprawnić ruch drogowy, informować o wolnych miejscach parkingowych czy wypadkach i proponowanych objazdach.

Tristar w pełni miał zostać uruchomiony już w czerwcu 2014 roku. Termin przełożono na koniec ubiegłego roku, a następnie na maj 2015 roku. Inwestycja została odebrana od wykonawcy, ale jak podkreślają władze Gdyni, tylko fizycznie.
- Wciąż współpracujemy z wykonawcą systemu i regularnie składamy życzenia, aby poszczególne jego elementy doskonalił - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Poszczególne podzespoły Tristara w większości przypadków działają prawidłowo, ale potknięć oczywiście wciąż nie brakuje. System kontroli odjazdów autobusów z przystanków funkcjonuje dobrze - kierowcy mają podgląd na planowany czas odjazdu z przystanków. Koordynacja sygnalizacji świetlnej, jeśli kierowcy dostosowują prędkość do przepisów, także działa coraz lepiej. Wciąż poszukujemy jednak coraz lepszych rozwiązań.

Całkowity koszt realizacji systemu inteligentnego zarządzania ruchem Tristar w Trójmieście wyniósł ponad 184 mln zł, dofinansowanie pozyskane z UE pokryło 85 proc. kosztów. I właśnie za względu na unijne dofinansowanie system musi prawidłowo działać do końca roku. Wtedy bowiem mija termin, w którym beneficjent, czyli Gdynia, musi się rozliczyć z inwestycji.

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zatroskany

To czy działy czy nie, to jest sprawa drugorzędna, ważniejszą sprawa jest kto będzie miał pieczę nad tym bublem. Chętnych nie brakuje, chyba że się mylę.

k
kierowca

wg mnie działa i to dobrze

A
Adam

To są efekty taniego wykonawcy !

A
Adam

to są skutki jak się bierze taniego wykonawcę !

a
aa

Zabrakło wyobraźni wykonawczej. Na papierze, w komputerze i - podlany sosem optymizmu zleceniobiorcy Tristar wyglądał kosmicznie. Taki zegarek z wodotryskiem i hulajnogą. Prawda okazała się bolesna : To NIEZWYKLE trudne zadanie, wymagające poligonu, symulacji, wiedzy ogólnej, wyobraźni drogowej i... czasu.
Gdy widziałem pierwsze efekty : opóźnienie ruchu, długie czerwone, krótkie zielone, brak synchronizacji świateł, brak szybkiej reakcji serwisu na te błędy - zacząłem czarno to wszystko widzieć. I miałem rację.
Ukłony dla Prezydenta Marka Stępy.

s
stary dziad

Dla nas jako społeczności taniej będzie jak nie zacznie nigdy działać, lepiej już płacić pensje tym urzędasom z ZDiZ niech pacza se w te monitory 8 godzin bez sensu, niż płacić co miesiąc mandaty za urojone przejazdy na czerwonym, mechanikom za stłuczki bo będzie nerwowe hamowanie, czy za fotoradary na każdym skrzyżowaniu.

s
stary dziad

Dla nas jako społeczności taniej będzie jak nie zacznie nigdy działać, lepiej już płacić pensje tym urzędasom z ZDiZ niech pacza se w te monitory 8 godzin bez sensu, niż płacić co miesiąc mandaty za urojone przejazdy na czerwonym, mechanikom za stłuczki bo będzie nerwowe hamowanie, czy za fotoradary na każdym skrzyżowaniu.

J
Józef

To tak jak z kiepskim śpiewaniem hymnu w filmie CK dezerterzy. Sierżant tłumaczy żołnierzy: Oni hymn znają, ale nie umieją.

G
Gdańsk

..nie działa poprawnie ....więc wymienić wykonawcę ,chyba w umówie jest o tym wzmianka.

Dodaj ogłoszenie