System Tristar już gotowy, ale nie działa poprawnie

Marcin Lange
Zamontowane został już wszystkie urządzenia
Zamontowane został już wszystkie urządzenia Przemek Świderski
Udostępnij:
System inteligentnego zarządzania ruchem Tristar miał usprawnić ruch drogowy w Trójmieście, a także ułatwić pasażerom korzystanie z komunikacji miejskiej. Mimo że system jest już gotowy, nadal jednak nie funkcjonuje poprawnie i zgodnie z założeniami. Czego brakuje?

System inteligentnego zarządzania ruchem Tristar miał zdecydowanie upłynnić ruch drogowy w Trójmieście i ułatwić pasażerom korzystanie z komunikacji miejskiej. Miał, bo wciąż bardzo daleko do tego, aby funkcjonował zgodnie z założeniami.

Wszystkie urządzenia, światłowody pod ulicami i skrzyżowaniami, kamery, wideorejestratory czy tablice dla pasażerów na przystankach już zostały zamontowane. Mimo to rażących błędów wciąż nie brakuje - czy to w koordynacji sygnalizacji świetlnej, czy też w rozkładach jazdy wyświetlanych na specjalnych tablicach. Zamiast informować, wprowadzają one w błąd.

Czytaj: Koniec sporu z urzędnikami w Gdyni. Tristar będzie działać

Godziny popołudniowego szczytu pod koniec poprzedniego tygodnia. W ciągu raptem kwadransa można było zaobserwować kilka rażących błędów. Autobus jednej z linii podjechał na przystanek pięć minut przed zapowiadanym czasem, a po odjeździe wciąż widniał na tablicy. Inny z zapowiadanych w ogóle się nie pojawił. Kolejny podjechał, choć system o tym nie informował.
Przykłady można by mnożyć. Szczególnie kuriozalna sytuacja ma miejsce na przystanku przed Halami Targowymi w Gdyni. Tam informacje o liniach wyruszających sprzed Dworca Głównego PKP pojawiają się na tablicach Tristara ... minutę przed podjazdem.
- My to, że nie ma jakiejkolwiek spójności między podawanym a rzeczywistym czasem przyjazdu autobusu, wciąż i wciąż zgłaszamy urzędnikom. Efekty są mierne - narzeka Stanisław Taube ze związków zawodowych gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

Związkowcy z przedsiębiorstw komunikacyjnych nie zostawiają na systemie suchej nitki. Uważają go za anachroniczny i oderwany od rzeczywistości. Głównym problemem, według nich, jest fakt, iż jego specyfikacja powstała blisko 10 lat temu. A wykonawca, mimo jej ewidentnych braków, nie chce wyjść poza przyjęte założenia i przeprojektować systemu. W założeniu ma on usprawnić ruch drogowy, informować o wolnych miejscach parkingowych czy wypadkach i proponowanych objazdach.

Tristar w pełni miał zostać uruchomiony już w czerwcu 2014 roku. Termin przełożono na koniec ubiegłego roku, a następnie na maj 2015 roku. Inwestycja została odebrana od wykonawcy, ale jak podkreślają władze Gdyni, tylko fizycznie.
- Wciąż współpracujemy z wykonawcą systemu i regularnie składamy życzenia, aby poszczególne jego elementy doskonalił - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Poszczególne podzespoły Tristara w większości przypadków działają prawidłowo, ale potknięć oczywiście wciąż nie brakuje. System kontroli odjazdów autobusów z przystanków funkcjonuje dobrze - kierowcy mają podgląd na planowany czas odjazdu z przystanków. Koordynacja sygnalizacji świetlnej, jeśli kierowcy dostosowują prędkość do przepisów, także działa coraz lepiej. Wciąż poszukujemy jednak coraz lepszych rozwiązań.

Całkowity koszt realizacji systemu inteligentnego zarządzania ruchem Tristar w Trójmieście wyniósł ponad 184 mln zł, dofinansowanie pozyskane z UE pokryło 85 proc. kosztów. I właśnie za względu na unijne dofinansowanie system musi prawidłowo działać do końca roku. Wtedy bowiem mija termin, w którym beneficjent, czyli Gdynia, musi się rozliczyć z inwestycji.

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zatroskany
To czy działy czy nie, to jest sprawa drugorzędna, ważniejszą sprawa jest kto będzie miał pieczę nad tym bublem. Chętnych nie brakuje, chyba że się mylę.
k
kierowca
wg mnie działa i to dobrze
A
Adam
To są efekty taniego wykonawcy !
A
Adam
to są skutki jak się bierze taniego wykonawcę !
a
aa
Zabrakło wyobraźni wykonawczej. Na papierze, w komputerze i - podlany sosem optymizmu zleceniobiorcy Tristar wyglądał kosmicznie. Taki zegarek z wodotryskiem i hulajnogą. Prawda okazała się bolesna : To NIEZWYKLE trudne zadanie, wymagające poligonu, symulacji, wiedzy ogólnej, wyobraźni drogowej i... czasu.
Gdy widziałem pierwsze efekty : opóźnienie ruchu, długie czerwone, krótkie zielone, brak synchronizacji świateł, brak szybkiej reakcji serwisu na te błędy - zacząłem czarno to wszystko widzieć. I miałem rację.
Ukłony dla Prezydenta Marka Stępy.
s
stary dziad
Dla nas jako społeczności taniej będzie jak nie zacznie nigdy działać, lepiej już płacić pensje tym urzędasom z ZDiZ niech pacza se w te monitory 8 godzin bez sensu, niż płacić co miesiąc mandaty za urojone przejazdy na czerwonym, mechanikom za stłuczki bo będzie nerwowe hamowanie, czy za fotoradary na każdym skrzyżowaniu.
s
stary dziad
Dla nas jako społeczności taniej będzie jak nie zacznie nigdy działać, lepiej już płacić pensje tym urzędasom z ZDiZ niech pacza se w te monitory 8 godzin bez sensu, niż płacić co miesiąc mandaty za urojone przejazdy na czerwonym, mechanikom za stłuczki bo będzie nerwowe hamowanie, czy za fotoradary na każdym skrzyżowaniu.
J
Józef
To tak jak z kiepskim śpiewaniem hymnu w filmie CK dezerterzy. Sierżant tłumaczy żołnierzy: Oni hymn znają, ale nie umieją.
G
Gdańsk
..nie działa poprawnie ....więc wymienić wykonawcę ,chyba w umówie jest o tym wzmianka.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie