Statki z Arabii Saudyjskiej w Porcie Gdańsk

Mateusz TkarskiZaktualizowano 
Kaziemierz Netka / Archiwum
W Porcie Gdańsk siatka regularnych połączeń morskich wzbogaciła się o kolejny serwis, tym razem armatora Bahri. Narodowy przewoźnik saudyjski specjalizuje się w przewozach drobnicy, paliw, chemikaliów oraz ładunków masowych suchych.

W tej chwili oprócz Gdańska jego statki na zasadach regularności zawijają także do takich portów starego kontynentu jak Hamburg, Antwerpia, Bremerhaven, Rotterdam oraz Bilbao.

- Decyzja armatora o włączeniu Portu Gdańsk do swojej siatki regularnych serwisów żeglugowych powiązana jest ściśle m.in. z realizacją dużego kilkuletniego kontraktu na dostawę cystern jaki jeden z czołowych producentów wagonów kolejowych w Polsce podpisał z saudyjskim operatorem kolejowym - informuje Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA. - Cysterny dostarczane są z południa Polski do Portu Gdańsk na szynach skąd bezpośrednio wtaczane są na specjalistyczne roll trailery i na nich załadowywane na statek. Operacje przeładunkowe realizuje spółka Port Gdański Eksploatacja, natomiast obsługę agencyjną statków prowadzi Wilhelmsen Ships.

Zobacz: Gigantyczny tankowiec "Atlantas" wpłynął do gdańskiego portu [WIDEO, ZDJĘCIA]

To nie pierwszy tego typu kontrakt, który jest owocem aktywizacji polskiego przemysłu na Półwyspie Arabskim. Polskie produkty cieszą się szczególnym zainteresowaniem importerów z Azji, gdzie oprócz polskiej żywności wysoko ceniony jest także polski przemysł. W ciągu ostatniego dziesięciolecia rodzimy eksport w ujęciu tonażowym ogółem wzrósł zgodnie z danymi Eurostat o 35 proc. Handel zagraniczny Polski w tym okresie zanotował dość duże wzrosty na kierunkach zamorskich m.in. z takimi krajami jak Chiny, Indie, Irak, czy właśnie Arabia Saudyjska.

- Dla Portu Gdańsk wzmożona działalność eksportowa polskich producentów zwłaszcza z krajami zamorskimi oznacza aktywizację połączeń dalekomorskich na nowych kierunkach, natomiast dla gdańskich terminali - realną szansę na pozyskiwanie kolejnych ładunków - komunikuje ZMPG SA. -Decyzja armatora Bahri o wyborze Gdańska i zapewnienie regularnych zawinięć do portu z częstotliwością co najmniej raz w miesiącu na trasie Dammam - Jebel Ali - Djibouti - Jeddah - Bilbao - Hamburg - Gdańsk - Antwerpia - Tilbury niewątpliwie wpłynie nie tylko na wzbogacenie siatki połączeń żeglugowych Gdańska, ale także na stworzenie po raz pierwszy w gdańskim porcie okazji załadowczych dla towarów kierowanych do lub z Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Nowa linia oceaniczna to również realna szansa na zwiększenie udziału przeładunków typu ro-ro w strukturze towarowej.

Statki typu ro-ro obsługiwane są w porcie wewnętrznym, m.in. na Nabrzeżu Oliwskim.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie