Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Statki offshore z Remontowej SA

Jacek Sieński
Wizualizacja MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. Gdynia
Do przekazania armatorowi w najbliższych dniach pozostał ostatni z serii 23 statków AHTS, (Anchor Handling Tug / Supply Vessel - holownik do obsługi zakotwiczonych statków i obiektów offshore oraz do ich zaopatrywania). Zbudowała je dla czterech armatorów zagranicznych Stocznia Północna SA w Gdańsku na zlecenie Gdańskiej Stoczni "Remontowa" SA. Uprawomocnił się właśnie kontrakt dotyczący zbudowania przez "Remontową" SA kolejnych dwóch statków offshore, z opcją na następne dwa.

Mimo dobrej opinii armatorów, kontynuowanie przez "Remontową" SA dostaw holowników z serii AHTS było już niemożliwe. Gdy zaczynano je budować w 2006 roku, spełniały wszystkie wymogi przepisów klasyfikacyjnych i konwencji międzynarodowych. W lipcu tego roku weszły jednak w życie przepisy niepozwalające już budować nowych statków do obsługi podmorskich pól naftowych, mających pojedyncze poszycie kadłubów, tak jak holowniki AHTS. Chodzi tu szczególnie o statki, które mogą dowozić na platformy wydobywcze czy wiertnicze paliwo oraz różne materiały wykorzystywane w pracach wiertniczych oraz wydobywczych.

- Miejsce holowników AHTS zajmą w naszej ofercie inne statki offshore - zapowiada Mirosław Jasiński, kierownik biura ds. offshore "Remontowej" SA. - Porównując negocjacje prowadzone z armatorami w ostatnich latach to bardzo szybko, bo zaledwie w kilka tygodni, udało się przekonać do nas nowego kontrahenta, jakim jest firma Ezra Holdings Limited z Singapuru. Podpisaliśmy z nim umowę na budowę dwóch statków off- shore PSV - Platform Supply Vessel - służących przede wszystkim do zaopatrywania platform. Różnią się od holowników AHTS tym, że są większe i nie wykonują takich operacji, jak kotwiczenie obiektów off- shore na morzu lub ich holowanie. W projekcie statku uwzględniono jednak możliwość zainstalowania na nich wciągarek holowniczych, jeżeli będzie taka potrzeba.

W ramach Grupy Remontowa statki PSV będzie budować Stocznia Północna. Kierownikiem prac stoczniowych ma być Adam Kuncer, mający duże doświadczenie zdobyte w trakcie kierowania budowami holowników AHTS. Projekt statku opracowało biuro konstrukcyjne MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. z Gdyni. Obecnie przygotowywana jest jego dokumentacja robocza. Palenie blach, czyli wycinanie elementów sekcji pierwszego kadłuba, powinno zacząć się we wrześniu.

- Do grudnia musimy wykonać 50 procent prac kadłubowych przy pierwszym z budowanych statków PSV. Jeśli sprostamy wymogom jakościowym, jakie stawia armator, w życie wejdzie opcja na budowę dwóch kolejnych. Zdanie prototypowego statku przewidziane jest na grudzień 2011 roku, a drugiego - cztery miesiące później - dodaje kierownik Jasiński.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki