Samolot TS-11 Iskra znany także w Radomiu przechodzi do historii lotnictwa

Janusz Petz
Janusz Petz
Pożegnalny oblot maszyn, które mogą kojarzyć się wyłącznie z Radomiem i Dęblinem. Od lewej Iskra, którą jeszcze najdłużej przez dwa lata będzie można zobaczyć na pokazach, Iskra przekazana właśnie do muzeum oraz PZL-130 "Orlik", które po przebudowie lotniska na Sadkowie mają wrócić do Radomia. 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie
W Dęblinie odbyła się uroczystość zakończenia szkolenia adeptów lotnictwa na samolotach TS-11 Iskra. Ostatnia szara maszyna, związana historycznie z Radomiem, trafi do muzeum, a ostatnie biało-czerwone iskry będą jeszcze latały, ale już tylko na pokazach i podczas uroczystości.

Więcej ciekawych i ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej ECHODNIA.EU/RADOMSKIE

Z okazji „przejścia” ostatniej szarej iskry na emeryturę w Dęblinie odbył się ostatni lot samolotu. Maszyna trafi teraz do Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie.

Przesiadka na Bieliki

Ostatni lot samolotu oznacza, że obecnie jedynymi szkoleniowymi odrzutowcami w wojsku polskim są samoloty M345 „Bielik”, które przygotowują pilotów do lotów przede wszystkim na najnowocześniejszych maszynach, w tym samolotach F16, które służą w polskim lotnictwie i samolotach F35, które Polska kupuje od amerykanów. Na samolocie „Bielik” trwają już szkolenia, w sumie Polska kupi 16 takich maszyn. Pozostałe jeszcze przy życiu Iskry mają jeszcze latach przez 2 lata, ale tylko okazjonalnie i bardziej jako ciekawostka niż sprzęt do wykonywania lotniczych zadań.

Radomska historia

Samolot TS-11 Iskra jest podwójnie kojarzona z Radomiem i lotniskiem na Sadkowie. Oznaczenie „TS” oznacza Tadeusz Sołtyk. To pochodzący z Radomia twórca Iskry, szef zespołu projektującego samolot i wdrażający jego produkcję w firmie WSK „PZL Mielec”. Była to pierwsza polska konstrukcja lotnicza napędzana silnikiem odrzutowym. Jeszcze kilka lat temu prawie wszystkie części zamienne, elementy i podzespoły pochodziły z polskich fabryk.

Tadeusz Sołtyk to absolwent IV Liceum Ogólnokształcącego imienia Tytusa Chałubińskiego w Radomiu i Wydziału Mechanicznego Politechniki Warszawskiej. Brał udział przed wojną w konstruowaniu i wdrażaniu do produkcji słynnego samolotu PZL 23 Karaś. Podczas kampanii wrześniowej w 1939 roku brał udział w bitwie pod Kockiem, dostał się do niewoli, z której uciekł, a następnie ukrywał się w majątku Brzeźce koło Białobrzegów. Po wojnie skonstruował między innymi samolot TS-8 Bies, na którym szkolono pilotów w Radomiu.

Iskry na radomskim niebie

Dla mieszkańców Radomia w starszym i średnim wieku samolot Iskra będzie się zawsze kojarzył z lotniskiem w Radomiu i hałasem, który robiły samoloty na niebie. Maszyny wprowadzono do użytkowania w 1964 roku, a radomska jednostka lotnicza była pierwszym użytkownikiem Iskier w kraju. W pewnym okresie Radom był bazą dla ponad 50 Iskier. 26 tych maszyn uległy zniszczeniu, gdy w 1979 roku zawalił się dach hangaru w Radomiu. W 1994 roku zaczęto wprowadzać w Radomiu szkolenie na turbośmigłowych maszynach PZL-130 Orlik, a Iskry przenosić do Dęblina.

Ostatecznie wszystkie maszyny „wyemigrowały” z Sadkowa do Dęblina w 1997 roku. W Radomiu jednak do dziś mieszkają najlepsi instruktorzy szkolący dawniej młodych adeptów lotnictwa wojskowego na odrzutowcach, a pasjonaci lotnictwa traktują TS-11 jako jeden z symboli miasta. Obecnie w Radomiu można zobaczyć jeszcze na własne oczy dwie „uziemione” Iskry. Jedna pełni role swego rodzaju postumentu na terenie 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego, druga stoi obok Zespołu Szkół Samochodowych.

Koronawirus groźny tylko w pomieszczeniach

Wideo

Materiał oryginalny: Samolot TS-11 Iskra znany także w Radomiu przechodzi do historii lotnictwa - Echo Dnia Radomskie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie