Rusza przebudowa dworca Gdańsk Wrzeszcz. Inwestor przekonuje o zaletach "nowoczesnego i nieco industrialnego" budynku

Karol Uliczny
Karol Uliczny
Udostępnij:
PKP SA podpisało umowę na wykonawstwo modernizacji dworca kolejowego Gdańsk Wrzeszcz. Nowy obiekt, jak określa inwestor – o industrialnym wyglądzie oraz z zielenią na dachu - ma być wizytówką tej części miasta. Nie tylko okoliczni mieszkańcy mają w tej sprawie podzielone zdanie. Pytają, czy to będzie dworzec na miarę potrzeb oraz aspiracji Wrzeszcza.

Przebudowa dworca Gdańsk Wrzeszcz to jedna z 22 inwestycji realizowanych przez PKP SA w województwie pomorskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Zgodnie z umową podpisaną pomiędzy PKP SA a firmą TYM-BUD Zakład Remontowo-Budowlany Waldemar Tymoszewski, do końca 2022 r. budynek oraz jego najbliższe otoczenie poddane zostaną kompleksowej przebudowie. Inwestor zapowiada wymianę chodników oraz instalację stojaków rowerowych.

Lwią część zadania stanowić będą prace modernizacyjne dworca. Obiekt zyska jedną, spójną bryłę. Elewacja zostanie wykonana ze stali oraz szkła. Najbardziej charakterystyczną częścią będzie wejście do strefy obsługi podróżnych, zaakcentowane wielkoformatowym przeszkleniem. Całość ma podkreślić iluminacja.

"Prowincjonalny, dyskontowy blaszak"

Wątpliwości w sprawie oczekiwanego efektu zgłasza część mieszkańców. Pod postami o planowanej inwestycji pojawiają się krytyczne komentarze. Projektowi zarzuca się niewykorzystywanie potencjału miejsca oraz to, że nie jest na miarę drugiej najpopularniejszej (po Gdyni) stacji przesiadkowej w Trójmieście. Internauci zwracają uwagę na stosunkowo niewielki hol. Nie wszystkim przypadła do gustu także bryła obiektu. Krytyka płynie również ze strony osób na co dzień zajmujących się architekturą oraz urbanistyką.

Projekt odnowionego dworca kolejowego we Wrzeszczu

Tak będzie wyglądał Dworzec Gdańsk Wrzeszcz! PKP ogłosiły pr...

- Zapowiedziany nowy dworzec stacji Wrzeszcz nie przystaje do wysokiej rangi miejsca – mówi Tomasz Janiszewski, wiceprezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska. - W wyniku minimalizmu powstanie prowincjonalny, dyskontowy blaszak rujnujący na dekady „śródmiejskość” placu łączącego Wrzeszcz Górny z Dolnym. Nie wykorzystano ustaleń planu miejscowego. Nie przeprowadzono konsultacji pomiędzy interesariuszami i potencjalnymi inwestorami strefy przydworcowej. Jest to nieodpowiedzialna decyzja państwowej spółki, której pracownicy najwidoczniej nie wiedzą, że mają do czynienia z drugim najważniejszym dworcem w północnej Polsce.

Jak informuje PKP, inwestycja ma na celu nadanie obiektowi bardziej „nowoczesnego i nieco industrialnego” charakteru. Mocno podkreśla jego proekologiczne cechy. Zieleń ma pojawić się na jednej ze ścian oraz na dachu budynku, gdzie dodatkowo umieszczonych zostanie 28 paneli fotowoltaicznych. Ma być funkcjonalnie, minimalistycznie oraz ekologicznie – przekonuje inwestor.

- Mieszkańcy Gdańska zyskają dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany budynek dworca stanie się jedną z wizytówek miasta i pozwoli na obsługę jeszcze większej ilości podróżnych – komentuje Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Jakość obsługi ma poprawić nowy hol, pełniący funkcję poczekalni z kasami biletowymi. Na perony nadal będzie można dostać się omijając serce dworca. W pobliżu zejścia do tunelu przewidziano kompleks toalet oraz trzy lokale handlowo-usługowe. Wykonawca postara się także o szereg usprawnień dla niepełnosprawnych, takich jak ścieżki prowadzące z polami uwagi oraz oznaczenia w alfabecie Braille`a. Według PKP SA obiekt w pełni zaspokoi obecne oraz przyszłe potrzeby Wrzeszcza oraz zapewni pełen komfort podróżującym. Efekty przyjdzie ocenić już po zakończeniu robót. Na zmiany w projekcie jest już za późno.

- Dworzec Gdańsk Wrzeszcz całkowicie zmieni swoje oblicze i stanie się budynkiem nowoczesnym, komfortowym oraz spełniającym współczesne standardy obsługi podróżnych – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Przebudowa ma zakończy się do końca 2022 r. Koszt prac to 13,2 mln zł.

Jak wyglądałby falowiec, gdyby pomalować go na jednolity, jasny kolor? To pytanie zadał sobie Adrian Mania z pracowni Studiomania, który dostrzegł ogromny potencjał najdłuższego budynku w Polsce. W ten sposób powstała koncepcja „Białe Falowce”.

Gdańskie falowce całe na biało? Czemu nie! Zobaczcie, jak bu...

NIESAMOWITE BUDYNKI Z HISTORIĄ

DOM I MIESZKANIE BEZ TAJEMNIC:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Ilja Kuksa o szansach na przystąpienie Ukrainy do UE

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie