Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Proekologiczne technologie zgodne z unijnymi standardami w Porcie Gdynia

MT
W Porcie Gdynia od lat stosowane są proekologiczne technologie zgodne z unijnymi standardami w ramach idei green port, które przyczyniają się do maksymalizacji jakości oraz wydajności – wszystko w celu zrównoważonego rozwoju.

Na terenie Portu Gdynia wdrożony został nowy kompleksowy system yetiSense do monitorowania emisji zanieczyszczeń powietrza. Inteligentny system stworzony przez firmę SeaData monitoruje stan jakości powietrza w czasie rzeczywistym, prezentuje wszystkie dane w atrakcyjnej formie i w razie potrzeby alarmuje Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. o przekroczeniu dopuszczalnych poziomów.

Innowacyjny system yetiSense składa się z sieci czujników zainstalowanych nie tylko na terenie Portu, które mierzą zawartość pyłów zawieszonych PM2.5 i PM10 oraz natężenie hałasu. Czujniki zainstalowane zostały we wrażliwych miejscach w Porcie Gdynia i w pobliżu portu, aby szybko wskazać ewentualne zagrożenie dla mieszkańców Gdyni. Wszystkie dane z aparatury pomiarowej trafiają bezpośrednio do platformy analitycznej, w której zbierane i przetwarzane są również informacje z innych źródeł jak np. dane ze stacji GIOŚ (Główny Inspektorat Ochrony Środowiska) i prognozy pogody.

LNG
Proces bunkrowania paliwem LNG jednostek pływających w Porcie Gdynia, który został wdrożony i jest realizowany przyczynia się do zmniejszenia emisji szkodliwych produktów spalania paliw w porównaniu do tradycyjnego paliwa używanego w żegludze. Dzięki LNG w porównaniu do paliwa Heavy Fuel Oil (HVO) uzyskujemy następujące wyniki: redukcja CO2 o 25%, redukcja tlenków Siarki SO2 o blisko 100%, redukcja tlenków azotu NOx o około 90%, redukcja cząstek stałych o około 99% (dane na podstawie raportu EMSA – European maritime Safety Agency (Guidance on LNG Bunkering).
Paliwo LNG z racji coraz większego dostępu staje się pomostem pomiędzy tradycyjnymi paliwami opartymi o ropę naftową a docelowo rozwiązaniami zero-emisyjnymi (w przyszłości prawdopodobnie będzie to wodór).

Nowy Publiczny Terminal Promowy

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. realizując zadania zapisane w Strategii Rozwoju Portu Gdynia rozpoczął w 2019 roku jedną z kluczowych inwestycji jaką jest budowa Publicznego Terminalu Promowego, dzięki której możliwa będzie obsługa dużych promów o długości do ok. 240 m, a także zwiększenie częstotliwości ich zawijania. Realizacja projektu to przede wszystkim odpowiedź na potrzeby rynku wynikające ze stale rosnącego ruchu pasażerskiego oraz wymiany handlowej ze Skandynawią. Nowa lokalizacja terminalu przy nabrzeżu Polskim, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Nowy Terminal Promowy umożliwi również funkcjonowanie dwóch niezależnych od siebie operatorów. Jednocześnie, lokalizacja nowego terminalu promowego w bliskiej odległości do wejścia/wyjścia z portu, zdecydowanie skróci czas płynięcia i nawigowania jednostek w porcie, a co za tym pozytywnie wpłynie na środowisko z uwagi na zdecydowanie mniejsze zużycie paliwa. Przy realizacji inwestycji w ramach zrównoważonego rozwoju od 2021 r. możliwe będzie zasilania statków w czasie postoju z lądu co spowoduje całkowitą redukcję spalin.

Magazyn wysokiego skladowania

Zarząd Morskiego Portu Gdynia mając na uwadze stale rosnące wymagania rynku, szczególnie w obszarze zaplecza logistyczno- magazynowego, w 2019 z powodzeniem zakończył budowę nowoczesnego magazynu wysokiego składowania.
Magazyn jest pierwszym z czterech tego typu i stanowić będzie jeden z kluczowych elementów Intermodalnego Centrum Logistycznego. Na terenie o powierzchni 30.000 m2 oprócz magazynów powstaną również place składowe oraz niezbędna infrastruktura drogowa i kolejowa. Inwestycje w tym rejonie Portu bezpośrednio wpisują się w Strategię Portu Gdynia 2027. Naszym celem jest stworzenie dogodnych warunków dla rozwoju Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T).
Konstrukcja dachowa obiektu jest przystosowana do instalacji fotowoltaicznej na całej powierzchni dachu.

RTK

System RTK umożliwia precyzyjne płyniecie statku, dzięki tej precyzji obranego kursu, jednostki mogą płynąć szybciej przy czym zajętość toru wodnego jest krótsza, również holowniki są mniej eksploatowane. Ponadto dzięki wdrożonemu systemowi RTK cumowanie statku odbywa się bez dodatkowych manewrów, jest bardzo precyzyjne i raczej przewidywalne co również wpływa na mniejsze zużycie paliwa, a co za tym idzie znacznie zmniejsza się emisji spalin.
Dzięki rozwiązaniom systemu RTK znacznie ograniczamy możliwość kolizji z inna jednostka lub nabrzeżem której konsekwencje mogą stać się znacznym zagrożeniem dla środowiska naturalnego – rozlew paliw lub innych płynów mogących zanieczyścić akwen.

Elektryfikacja

Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia poprzez elektryfikację dostępu kolejowego, to inwestycja która usprawni funkcjonowanie transportu Intermodalnego Terminalu Kontenerowego od strony lądu eliminując zanieczyszczenie atmosfery. W efekcie nie będzie konieczności zmiany obsługi trakcji z elektrycznej na spalinową, a sterowanie ruchem zostanie zautomatyzowane, co spowoduje zmniejszenie emisji spalin.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki