Port w Gdyni. Najpierw dialog techniczny, później przetarg na dzierżawę terenów obecnego BCT

Jacek KleinZaktualizowano 
BCT to drugi pod względem przeładunków terminal kontenerowy w Polsce, przed powstaniem DCT w Gdańsku, wieloletni krajowy lider
BCT to drugi pod względem przeładunków terminal kontenerowy w Polsce, przed powstaniem DCT w Gdańsku, wieloletni krajowy lider www.facebook.com/bctgdynia
Za cztery lata kończy się umowa dzierżawy gruntów i budowli terminalu BCT w Porcie Gdynia. Zarząd portu już teraz ogłosił zaproszenie do dialogu technicznego z potencjalnymi dzierżawcami nieruchomości.

Jednym z głównych celów powołania Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA jest zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową oraz efektywne planowanie i rozwój portu. Mając na uwadze optymalne wykorzystanie terenów, pozostających we władaniu Zarządu oraz związane z tym pozyskanie jak największych wpływów do Skarbu Państwa, podjęto decyzję o zaproszeniu do dialogu technicznego, potencjalnych nowych partnerów.

- Zarząd Portu Gdynia dąży do maksymalizacji dochodowości z metra kwadratowego posiadanego terenu. Dlatego staramy się wykorzystywać w najwyższym stopniu możliwości jakie dają nam dostępne narzędzia zarządcze - w tym przypadku wybraliśmy dialog techniczny. Tego typu wstępne konsultacje rynkowe pozwalają w krótkim czasie zebrać unikalne dane z całego spektrum rynku morskiego. Jest to więc gwarancja najbardziej efektywnego wykorzystania zasobów Portu Gdynia - podkreśla Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Czytaj także: Wojciech Szymulewicz nowym prezesem BCT. Zastąpił Krzysztofa Szymborskiego

Zaproszenie dotyczy dzierżawy nieruchomości, w tej chwili zajmowanych przez spółkę BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy. W 2003 roku, ZMPG SA sprzedał 100 proc. udziałów w BCT. Właścicielem BCT jest Międzynarodowy Operator Terminali Kontenerowych (ICTSI) z siedzibą na Filipinach. Zarząd portu pozostał jednak właścicielem, zajmowanych przez spółkę gruntów, budynków i budowli, które zostały oddane BCT w użytkowanie na okres 20 lat. Okres dzierżawy kończy się w maju 2023 roku.

Dzień otwarty BCT w Gdyni 2018. Bałtycki Terminal Kontenerow...

Prawdopodobne jest, że z zaproszenia skorzysta właściciel spółki BCT, filipiński ICTSI, który zainteresowany jest kontynuowaniem działalności w Gdyni.

51 - tyle hektarów zajmują tereny Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego dzierżawione do 2023 roku

Tereny obejmują zabudowaną nieruchomość gruntową na terenie Portu Zachodniego, o pow. 515 tys. m kw, położoną przy nabrzeżach Helskim I i II oraz Oksywskim.

Zobacz nasz serwis o gospodarce morskiej>>>

Na nieruchomości znajdują się m.in.: place składowe kontenerów, samochodów i manewrowe, grunty oraz budynki, stacja paliw. Jest również dostęp do ogólnodostępnej bocznicy kolejowej o długości 680 m. Obecnie na tym terenie działa drugi pod względem przeładunków terminal kontenerowy w Polsce, przeładowujący około 400 tys. TEU rocznie. W obrębie nieruchomości mają swoje placówki: Izba Administracji Skarbowej, która posiada skanery (stały i ruchomy) dla pojazdów i kontenerów oraz system radiometryczny; Graniczny Punkt Kontroli Weterynaryjnej; Sanepid; Morski Oddział Straży Granicznej.

Bezpośrednie sąsiedztwo powyższych jednostek znacznie podnosi i tak już wysoką atrakcyjność oferowanego terenu, ułatwiając i usprawniając w znaczny sposób funkcjonowanie przyszłego operatora.

Znaczenie ma także planowana przebudowa Nabrzeża Helskiego. Niebawem ZMPG SA będzie ogłaszało przetarg na wykonawcę robót. Aktualnie dobiega końca procedura pozyskania decyzji pozwolenia na budowę. Przedmiotowa inwestycja jest częścią większej całości - inwestycji, dotyczącej pogłębienia kanału portowego, powiększenia obrotnicy i przebudowy nabrzeży. Jej zrealizowanie pozwoli na przyjmowanie w Porcie Gdynia większych jednostek. Da to możliwość dalszego rozwoju operatorów, działających na jego terenach i zwiększenie wolumenu przeładunków, a te natomiast przekładają się na wzrost przychodów Skarbu Państwa z tytułu ceł i podatków.

Dialog techniczny daje możliwość przeprowadzenia konsultacji z ekspertami, organami władzy publicznej lub wykonawcami, które miały by być pomocne przy sporządzaniu szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia lub określenia warunków umowy. Dialog techniczny ma na celu: pozyskanie wstępnej informacji o skali zainteresowania potencjalnych dzierżawców przedmiotową nieruchomością; dostęp do podstawowych danych, dotyczących ich sytuacji prawnej oraz sytuacji ekonomiczno - finansowej i organizacyjnej; zebranie informacji w zakresie określenia działalności jaką oferenci zamierzają prowadzić na nieruchomości, w tym zamierzeń inwestycyjnych; zebranie informacji w zakresie planowanego przeładunku w relacji burtowej; pozyskanie opinii o nieruchomościach, które mogą być przydatne dla prowadzenia działalności w obrocie portowo morskim w tym rejonie, a także nieruchomości na zapleczu Portu Gdynia w obszarze „Doliny Logistycznej”, położonej na terenie Gminy Kosakowo.

Te informacje i zostaną wykorzystane przez zarząd portu do określenia warunków postępowania przetargowego na dzierżawę nieruchomości, którego ogłoszenie przewiduje się na koniec tego roku.

Jak wyjaśniają władze portu dzięki zaproszeniu do dialogu zyskają możliwość konsultacji z największymi koncernami z branży transportu morskiego. Tym samym zarząd będzie miał pośredni dostęp do bardzo cennych informacji. Po zakończeniu tego procesu, zebrane dane zostaną poddane analizie i będą wykorzystane przy kreowaniu długoterminowej polityki rozwojowej Portu Gdynia i jego zaplecza.

Zobacz też: Do Gdyni wpłynął olbrzymi kontenerowiec. Charlotte Maersk to największy statek towarowy w historii portu [zdjęcia, wideo]

Do Portu Gdynia wpłynął olbrzymi kontenerowiec 12.02.2019. C...

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
P
Projektant

Pracowałem w Biurze Projektów projektującym Bazę Kontenerową. Nigdy byśmy nie przypuszczali, że to jakieś obce firmy będą zarządzały tym wspaniałym obiektem. Czy Polakom nie wolno posiadać obiektów portowych zbudowanych przez Polaków, na terenie Polski?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3