Port Gdynia pełen innowacji. Dzisiejsze i przyszłe rozwiązania innowacyjne

red.
T.Urbaniak
Udostępnij:
Porty to nie tylko nabrzeża, magazyny, terminale i statki, kontenery, węgiel, czy zboża. Wzrost przeładunków i bezpieczeństwo wymaga wprowadzania wciąż nowych rozwiązań. Pandemia wykazała jak nigdy wcześniej, że bez innowacji port nie może się rozwijać.

Mogli o tym się przekonać uczestnicy wirtualnego spotkania z Maciejem Krzesińskim, dyrektorem ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Prezentacja pt. „Digitalizacja procesów w przedsiębiorstwie na przykładzie Portu Gdynia” uświadomiła uczestnikom, że wszystko co dzieje się w porcie, dzieje się również w sieci informatycznej. Ważne są nie tylko tereny lądowe i baseny portowe, ale również przestrzeń nad portem i na akwenach przed portem. Przede wszystkim ważne jest bezpieczeństwo. Współczesny port nie może funkcjonować bez wykorzystania technologii satelitarnych.

Bezpieczeństwo statków

Na precyzyjne i bezpieczne doprowadzanie statku do terminala w najdalszej części portu nawet we mgle pozwoliła kolejna inwestycja Zarządu Portu w Gdyni.

-To unikalny system w portach europejskich systemu GNSS-RTK umożliwiający nawigowanie i cumowanie z dokładnością co do centymetrów” – mówi dyrektor Krzesiński.

System RTK informuje dokładnie o parametrach ruchu statków. Wykorzystuje dwie anteny satelitarne, dzięki czemu uzyskuje się dokładną pozycję statku. System umożliwia również określenie kursu statku w porcie. Antena RTK pozwala na dokładniejsze określenie pozycję ustalonej na bazie informacji satelitarnych. - Dzięki systemowi uruchomionemu przez Port w Gdyni pozycję jednostki można określić z dokładnością do 13 mm i z prawdopodobieństwem 95% – podkreśla Krzesiński. System GBAS-RTK pozwala nie tylko na bezpieczne wprowadzenie do portu statku i jego dokładne cumowanie. Umożliwia również optymalizację załadunku i rozładunku, ponieważ zakłada wprowadzenie automatyzacji procesów przeładunkowych.

Bezpieczeństwo ludzi

Kolejny obszar aktywności Zarządu Morskiego Portu Gdynia to bezpieczeństwo użytkowników portu i otoczenia.

- Mieliśmy przypadki znacznego zapylenia otoczenia w okresie, gdy na placach składowych znajdowały się znaczne ilości węgla – przypomina Krzesiński.

Oprócz działań ochronnych terminali należało szybko wprowadzić system monitoringu zanieczyszczeń powietrza. Zarząd Portu w Gdyni postawił na system opracowany przez SeaData, członka Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego. System powstał, gdy SeaData jako start up opracowała na zapotrzebowanie Zarządu Morskiego Portu Gdynia system monitoringu powietrza. W 2018 r. w wyniku intensywnego importu węgla i składowania go w rejonach rozładunku przy niekorzystnych wiatrach wzrosło roznoszenie się pyłu węglowego na inne terminale i miasto. Szczególny dyskomfort odczuli mieszkańcy Gdyni i turyści.

- Krótko pracowałem w porcie i spotkałem się z sytuacją kryzysową, która wymagała szybkiej interwencji – wspomina Krzesiński. Wdrożenie systemu monitoringu zapylenia przez SeaData oraz ochrona składowisk węgla przez operatorów terminali zmniejszyło istotnie rozpylanie na okolice portu i Gdynię. W Gdyni działa 6 powiązanych informatycznie czujników rejestrujących zanieczyszczenie powietrza. System yetiSense pozwala na monitorowanie emisji zanieczyszczeń powietrza w czasie rzeczywistym. Odczyty zegarów każdy może śledzić na stronach ZMP Gdynia w zakładce Ochrona środowiska.

Symulator w Experymencie

Gdynia to miasto, które wyrosło z marzeń o otwarciu Polski na świat. Każdemu kojarzy się z portem. Lecz nie każdy ma okazję poznać pracę portu we wszystkich wymiarach, także w ekonomicznych. Umożliwia to interaktywne stanowisko uruchomione z okazji 97. rocznicy powstania portu. Symulator odzwierciedla pracę dyspozytora portu, jak również pozwala na wykonywanie typowych operacji wykonywanych w terminalach przeładunkowych oraz organizowanie ruchu statków w porcie.

- Chodziło pokazanie jak skomplikowanym organizmem jest port – mówił Grzegorz Trzeciak, prezes firmy Squadron, firmy należącej do Grupy ASE, członka Bałtyckiego Klastra Morskiego, wyjaśniając, że program obejmuje również serwisowanie nabrzeży.

- Mamy nadzieję, że młodzież, która będzie korzystać z symulatora, będzie w przyszłości zainteresowana pracą w Porcie Gdynia – mówił Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (również członek Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego), który sfinansował symulator. - Ważne jest by informować młodych ludzi o możliwościach portu, o pięknie pracy w porcie i w gospodarce morskiej – podkreślił prezes Meller. Symulator nie tylko pokazuje jak port wygląda dzisiaj, ale również jak będzie wyglądał w przyszłości.

Aplikacja mobilna została udostępniona przez Port Gdynia młodzieży w ubiegłym roku z okazji Mikołajek. Na mapie umieszczone zostały takie obiekty portowe jak: Port Zewnętrzny, Publiczny Terminal Promowy, Zarząd Morskiego Portu Gdynia, Terminal Ro-Ro oraz dwa terminale kontenerowe: BCT oraz GCT. Po zbliżeniu się do wybranego miejsca informację o terminalu lub Porcie Zewnętrznym można wysłuchać lub odczytać. Miejsce na wirtualnej mapie zawiera nie tylko informację aktualną, ale również uzupełnione jest o ciekawostki historyczne. Są tu również inwestycje, które są lub będą realizowane w najbliższej przyszłości. - Aplikacja, to kolejny po symulatorach PortMaster element społecznego oddziaływania portu na miasto – podkreśla ZMP Gdynia.

Zarządzanie ruchem samochodów – to rozwiązanie, na które oczekują kierowcy zmierzający do terminali w Gdyni. Rozwiązanie ma za zadanie zapewnienie bezkolizyjnego dojazdu samochodów ciężarowych do portu. Dowożenie i odwożenie ładunków z terminali portów w Gdyni dziś stanowi wyzwania zarówno dla firm transportowych jak i operatorów terminali.

- Płynność ruchu drogowego stanowi dzisiaj problem, którego Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zamierza rozwiązań w ramach projektu „Studium wykonalności wraz z dokumentacją techniczną inteligentnego systemu zarządzania ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia" – informuje dyrektor Krzesiński.

Usprawnienie ruchu drogowego jest niezbędne, bowiem prognozy obrotu towarowego w Porcie Gdynia zakładają jego prawie dwukrotny wzrost w czasie najbliższych 10 lat. Chodzi o silniejsze umocowanie Gdyni w korytarzu sieci transportowej TEN-T Bałtyk –Adriatyk oraz w morskich globalnych i bałtyckich łańcuchach transportowych.

Wysyp innowacji

Wśród innych ważnych innowacji podejmowanych przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia Maciej Krzesiński wymienił: system PCS, awizację kolejową, usprawnienie zarządzania ruchem kolejowym w porcie, opracowanie systemu monitorowania obciążeń nabrzeży i umocnień dna, Lotniczy system monitoringu i AntyDron oraz wykorzystanie Hydrodrona do monitoringu akwenów. W planach jest również Zintegrowane Stanowisko Bezpieczeństwa Portu oraz rozwój digitalizacji i cyfryzacji procesów. Wprowadzona zostanie elektronizacja zamówień. A działa już system rozliczania opłat deszczowych. Planowany jest system Linking Sea and Land. Wprowadzone będzie również graficzne raportowanie danych. Myśli się również o przystosowaniu portu do obsługi statków autonomicznych.

Dyrektor Maciej Krzesiński prezentował dzisiejsze i przyszłe rozwiązania innowacyjne w ramach webinaru zorganizowanego w ramach spotkań Inteligentnych Specjalizacji Pomorza ISP1 (portowej) i ISP2 (informatycznej).

Marek Grzybowski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polacy posiadają coraz droższe smartfony

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie