Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port Gdynia pełen innowacji. Dzisiejsze i przyszłe rozwiązania innowacyjne

red.
T.Urbaniak
Porty to nie tylko nabrzeża, magazyny, terminale i statki, kontenery, węgiel, czy zboża. Wzrost przeładunków i bezpieczeństwo wymaga wprowadzania wciąż nowych rozwiązań. Pandemia wykazała jak nigdy wcześniej, że bez innowacji port nie może się rozwijać.

Mogli o tym się przekonać uczestnicy wirtualnego spotkania z Maciejem Krzesińskim, dyrektorem ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Prezentacja pt. „Digitalizacja procesów w przedsiębiorstwie na przykładzie Portu Gdynia” uświadomiła uczestnikom, że wszystko co dzieje się w porcie, dzieje się również w sieci informatycznej. Ważne są nie tylko tereny lądowe i baseny portowe, ale również przestrzeń nad portem i na akwenach przed portem. Przede wszystkim ważne jest bezpieczeństwo. Współczesny port nie może funkcjonować bez wykorzystania technologii satelitarnych.

Bezpieczeństwo statków

Na precyzyjne i bezpieczne doprowadzanie statku do terminala w najdalszej części portu nawet we mgle pozwoliła kolejna inwestycja Zarządu Portu w Gdyni.

-To unikalny system w portach europejskich systemu GNSS-RTK umożliwiający nawigowanie i cumowanie z dokładnością co do centymetrów” – mówi dyrektor Krzesiński.

System RTK informuje dokładnie o parametrach ruchu statków. Wykorzystuje dwie anteny satelitarne, dzięki czemu uzyskuje się dokładną pozycję statku. System umożliwia również określenie kursu statku w porcie. Antena RTK pozwala na dokładniejsze określenie pozycję ustalonej na bazie informacji satelitarnych. - Dzięki systemowi uruchomionemu przez Port w Gdyni pozycję jednostki można określić z dokładnością do 13 mm i z prawdopodobieństwem 95% – podkreśla Krzesiński. System GBAS-RTK pozwala nie tylko na bezpieczne wprowadzenie do portu statku i jego dokładne cumowanie. Umożliwia również optymalizację załadunku i rozładunku, ponieważ zakłada wprowadzenie automatyzacji procesów przeładunkowych.

Bezpieczeństwo ludzi

Kolejny obszar aktywności Zarządu Morskiego Portu Gdynia to bezpieczeństwo użytkowników portu i otoczenia.

- Mieliśmy przypadki znacznego zapylenia otoczenia w okresie, gdy na placach składowych znajdowały się znaczne ilości węgla – przypomina Krzesiński.

Oprócz działań ochronnych terminali należało szybko wprowadzić system monitoringu zanieczyszczeń powietrza. Zarząd Portu w Gdyni postawił na system opracowany przez SeaData, członka Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego. System powstał, gdy SeaData jako start up opracowała na zapotrzebowanie Zarządu Morskiego Portu Gdynia system monitoringu powietrza. W 2018 r. w wyniku intensywnego importu węgla i składowania go w rejonach rozładunku przy niekorzystnych wiatrach wzrosło roznoszenie się pyłu węglowego na inne terminale i miasto. Szczególny dyskomfort odczuli mieszkańcy Gdyni i turyści.

- Krótko pracowałem w porcie i spotkałem się z sytuacją kryzysową, która wymagała szybkiej interwencji – wspomina Krzesiński. Wdrożenie systemu monitoringu zapylenia przez SeaData oraz ochrona składowisk węgla przez operatorów terminali zmniejszyło istotnie rozpylanie na okolice portu i Gdynię. W Gdyni działa 6 powiązanych informatycznie czujników rejestrujących zanieczyszczenie powietrza. System yetiSense pozwala na monitorowanie emisji zanieczyszczeń powietrza w czasie rzeczywistym. Odczyty zegarów każdy może śledzić na stronach ZMP Gdynia w zakładce Ochrona środowiska.

Symulator w Experymencie

Gdynia to miasto, które wyrosło z marzeń o otwarciu Polski na świat. Każdemu kojarzy się z portem. Lecz nie każdy ma okazję poznać pracę portu we wszystkich wymiarach, także w ekonomicznych. Umożliwia to interaktywne stanowisko uruchomione z okazji 97. rocznicy powstania portu. Symulator odzwierciedla pracę dyspozytora portu, jak również pozwala na wykonywanie typowych operacji wykonywanych w terminalach przeładunkowych oraz organizowanie ruchu statków w porcie.

- Chodziło pokazanie jak skomplikowanym organizmem jest port – mówił Grzegorz Trzeciak, prezes firmy Squadron, firmy należącej do Grupy ASE, członka Bałtyckiego Klastra Morskiego, wyjaśniając, że program obejmuje również serwisowanie nabrzeży.

- Mamy nadzieję, że młodzież, która będzie korzystać z symulatora, będzie w przyszłości zainteresowana pracą w Porcie Gdynia – mówił Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (również członek Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego), który sfinansował symulator. - Ważne jest by informować młodych ludzi o możliwościach portu, o pięknie pracy w porcie i w gospodarce morskiej – podkreślił prezes Meller. Symulator nie tylko pokazuje jak port wygląda dzisiaj, ale również jak będzie wyglądał w przyszłości.

Aplikacja mobilna została udostępniona przez Port Gdynia młodzieży w ubiegłym roku z okazji Mikołajek. Na mapie umieszczone zostały takie obiekty portowe jak: Port Zewnętrzny, Publiczny Terminal Promowy, Zarząd Morskiego Portu Gdynia, Terminal Ro-Ro oraz dwa terminale kontenerowe: BCT oraz GCT. Po zbliżeniu się do wybranego miejsca informację o terminalu lub Porcie Zewnętrznym można wysłuchać lub odczytać. Miejsce na wirtualnej mapie zawiera nie tylko informację aktualną, ale również uzupełnione jest o ciekawostki historyczne. Są tu również inwestycje, które są lub będą realizowane w najbliższej przyszłości. - Aplikacja, to kolejny po symulatorach PortMaster element społecznego oddziaływania portu na miasto – podkreśla ZMP Gdynia.

Zarządzanie ruchem samochodów – to rozwiązanie, na które oczekują kierowcy zmierzający do terminali w Gdyni. Rozwiązanie ma za zadanie zapewnienie bezkolizyjnego dojazdu samochodów ciężarowych do portu. Dowożenie i odwożenie ładunków z terminali portów w Gdyni dziś stanowi wyzwania zarówno dla firm transportowych jak i operatorów terminali.

- Płynność ruchu drogowego stanowi dzisiaj problem, którego Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zamierza rozwiązań w ramach projektu „Studium wykonalności wraz z dokumentacją techniczną inteligentnego systemu zarządzania ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia" – informuje dyrektor Krzesiński.

Usprawnienie ruchu drogowego jest niezbędne, bowiem prognozy obrotu towarowego w Porcie Gdynia zakładają jego prawie dwukrotny wzrost w czasie najbliższych 10 lat. Chodzi o silniejsze umocowanie Gdyni w korytarzu sieci transportowej TEN-T Bałtyk –Adriatyk oraz w morskich globalnych i bałtyckich łańcuchach transportowych.

Wysyp innowacji

Wśród innych ważnych innowacji podejmowanych przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia Maciej Krzesiński wymienił: system PCS, awizację kolejową, usprawnienie zarządzania ruchem kolejowym w porcie, opracowanie systemu monitorowania obciążeń nabrzeży i umocnień dna, Lotniczy system monitoringu i AntyDron oraz wykorzystanie Hydrodrona do monitoringu akwenów. W planach jest również Zintegrowane Stanowisko Bezpieczeństwa Portu oraz rozwój digitalizacji i cyfryzacji procesów. Wprowadzona zostanie elektronizacja zamówień. A działa już system rozliczania opłat deszczowych. Planowany jest system Linking Sea and Land. Wprowadzone będzie również graficzne raportowanie danych. Myśli się również o przystosowaniu portu do obsługi statków autonomicznych.

Dyrektor Maciej Krzesiński prezentował dzisiejsze i przyszłe rozwiązania innowacyjne w ramach webinaru zorganizowanego w ramach spotkań Inteligentnych Specjalizacji Pomorza ISP1 (portowej) i ISP2 (informatycznej).

Marek Grzybowski

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki