Port Gdynia. Dynamiczny rozwój przy wsparciu środków unijnych. Infografiki

REDZaktualizowano 
Efektywne wykorzystywanie własnych środków finansowych jak i tych pozyskanych z funduszy unijnych sprawia, że Port Gdynia prężnie się rozwija. Realizację portowych inwestycji wspierają konsekwentnie pozyskiwane środki z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.

Port Gdynia realizując zapisy przyjętej przez ZMPG S.A. Strategii Rozwoju rozpoczął jedną z kluczowych inwestycji, dzięki której możliwa będzie obsługa dużych promów o długości do ok. 240 m, a także zwiększenie częstotliwości ich zawijania. Realizacja projektu to przede wszystkim odpowiedź na potrzeby rynku wynikające ze stale rosnącego ruchu pasażerskiego oraz wymiany handlowej ze Skandynawią.

Nowa lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Usytuowanie terminala niesie za sobą również inne korzyści, wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność czasu oraz poprawę dostępności transportowej, to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu.

- Na nowym terminalu skorzysta zarówno port jak i Miasto Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska-Skandynawia w ramach korytarza TEN-T - komentuje Adam Meller- Prezes ZMPG S.A.

- Wzrost popytu na przewozy promowe wymusił konieczność znalezienia odpowiedniej lokalizacji dla terminalu promowego. Jest to strategiczna inwestycja dla dalszej intensyfikacji ruchu na Autostradzie Morskiej Gdynia – Karlskrona, z której korzysta rokrocznie ponad pół miliona pasażerów – dodaje.

Projekt realizowany jest w oparciu o środki własne Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz fundusze unijne – całość kosztów budowy to 235 mln zł, w tym 116.837.137,67 zł ze środków unijnych. Zakończenie realizacji projektu planowane jest na połowę 2021 roku.

Zobacz nasz serwis o gospodarce morskiej>>>

Kolejna inwestycja, która uzyskała dofinansowanie unijne w kwocie 273 mln zł to pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia oraz przebudowy nabrzeży w Porcie Gdynia. Inwestycja ma służyć zwiększeniu konkurencyjności w przyjmowaniu jednostek o długości do 400 metrów i zanurzeniu do 15,5 metra – przy nabrzeżach terminali w Basenie kontenerowym zacumują kontenerowce o pojemności 14 tysięcy TEU. Stworzy to nowe możliwości dla Poru Gdynia na przyjmowanie jednostek z Dalekiego Wschodu. Będzie to kolejny milowy krok w historii Portu Gdynia z uwagi na diametralne zwiększenie się szansy na wzrost przeładunków kontenerów. Całkowity koszt realizacji projektów wynosi 456 mln zł.

ZMPG S.A. stara się również o dotację w innych, równie istotnych z punktu widzenia dalszego rozwoju Portu Gdynia projektach. Obecnie, procedowane są kolejne projekty o łącznej wartości 252 mln zł. W ramach przedsięwzięcia inwestycyjnego pod tytułem: „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja” planowana jest przebudowa układu kolejowego prowadzącego do części kontenerowej portu. Na inwestycje składają się: budowa systemu sterowania ruchem kolejowym, budowa sieci trakcyjnej nad wszystkimi torami i kompleksowa wymiana istniejącej nawierzchni torowej.
Kolejną inwestycją o wartości 40 mln zł jest budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków sanitarnych ze statków pasażerskich i promów, przewidywanych we wschodniej części portu. Zarząd Morskiego Portu Gdynia wnioskuje również o dofinansowanie budowy infrastruktury intermodalnej na terenie centrum logistycznego Portu Gdynia o powierzchni 30 hektarów, co zwiększy potencjał przeładunkowy o koło 2-3 mln ton. Wartość inwestycji to ok. 157 mln zł.

Port Gdynia z roku na rok notuje kolejne rekordy przeładunkowe. W pierwszym kwartale 2019 roku odnotowano 14-procentowy wzrost przeładunku towarów w porównaniu do tego samego okresu z roku poprzedniego. Dynamika wzrostu ładunków od stycznia do marca br. włącznie spowodowała, iż Port Gdynia jest obecnie liderem wśród polskich portów na Bałtyku, co jest efektem inwestycji infrastrukturalnych zwiększających konkurencyjność wśród portów w obszarze Morza Bałtyckiego.

Ułatwieniem dla portowych planów infrastrukturalnych jest przedstawiony przez MGMiŻŚ projekt ustawy o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych. Projekt powstał w celu usprawnienia realizacji inwestycji dotyczących rozbudowy portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Koncepcja budowy pirsu wychodzącego w morze- Portu Zewnętrznego to szansa nie tylko na dalszy dynamiczny rozwój Portu Gdynia, ale również szansa na utrzymanie jego zdolności konkurencyjnej oraz wysokiej pozycji na rynku usług portowych w regionie Morza Bałtyckiego.

Jest to największa inwestycja w nowożytnej historii Portu Gdynia, mająca na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych oraz wzmocnienie pozycji konkurencyjnej gdyńskiego portu w regionie Morza Bałtyckiego — podkreśla Adam Meller, prezes ZMPG.
Projekt Portu Zewnętrznego jest realizowany w koncepcji „green port” zarówno w obszarze morskim jak i lądowym. Prowadzony przez specjalistów z Uniwersytetu Gdańskiego wodny monitoring przyrodniczy procedowany był zgodnie z przyjętym harmonogramem prac i jest w ostatniej fazie realizacji. Ukończenie niezbędnych analiz oraz ostateczne wyniki z obszaru morskiego przedstawione zostaną pod koniec sierpnia br. Kolejnym krokiem zbliżającym Port Gdynia do strategicznej inwestycji- Port Zewnętrzny- jest podpisana przez ZMPG S.A. umowa w zakresie badań lądowych na przeprowadzenie inwentaryzacji przyrodniczej na terenach przeznaczonych pod realizację układu drogowo-kolejowego do Portu Zewnętrznego, który obejmować będzie screening fauny, zieleni i grzybów. Przewidywany termin zakończenia prac badawczych to listopad br.

Najważniejsze inwestycje w 2018 r. na Pomorzu:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Wideo

Materiał oryginalny: Port Gdynia. Dynamiczny rozwój przy wsparciu środków unijnych. Infografiki - Dziennik Bałtycki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3