Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ponad 3300 pasażerów przejechało autonomiczną linią autobusową do gdańskiego ZOO. Władze miasta chcą kolejnych, większych prób

Maciej Pietrzak
Maciej Pietrzak
Przemek Świderski
Stolica Pomorza jako pierwsze miasto w Polsce przetestowało tego typu pojazdy. Efekty okazały się na tyle obiecujące, że władze Gdańska już myślą o kolejnych próbach w większej skali. Do tego konieczne będzie jednak pozyskanie środków unijnych.

Bezpłatna linia autobusowa nr 322 między 6 września a 4 października, funkcjonowała na prowadzącej do ogrodu zoologicznego ul. Karwieńskiej. Obsługiwały ją autonomiczne (bez kierowcy) busiki firmy Easymile. W każdym mieściło się do 12 pasażerów. Jak wynika z podsumowania testów zainteresowanie linią było ogromne. Skorzystało z niej np. o 30 proc. więcej osób niż przy analogicznych próbach w stolicy Finlandii - Helsinkach. Test gdańskiej linii prowadzone były bowiem w ramach większego międzynarodowego projektu - Sohoja Baltic. Więcej o nim można przeczytać tu: Autonomiczne busy w ramach projektu Sohoja Baltic

Na liczącej niecały kilometr trasie autobus poruszał się codziennie, dwa razy na godzinę z prędkością 11 km/h. Mimo, że pojazd jest w pełni autonomiczny, jeździł po zaprogramowanej wcześniej trasie na wydzielonej jezdni, władze miasta zdecydowały się na obecność na pokładzie operatora. Miał on reagować w razie sytuacji kryzysowej oraz informował pasażerów o projekcie. Co ważne, gdańskie próby przebiegły bezpiecznie.

Co więcej, systemy sterowania, w przeciwieństwie do kierowców, nie ulegają emocjom. Problemem jest raczej pewna nadgorliwość układów zabezpieczających: pod koniec testów minibus potrafił zatrzymywać się, gdy czujniki zarejestrowały spadające przed nim liście.

– Pojazd ma bardzo czułe lidarowe czujniki działające w strefie 70 cm wokół niego. W połączeniu z dalekim zasięgiem kamer sprawia to, że jedyną sytuacją, w której może dojść do kolizji, jest wtargnięcie innego pojazdu z drogi podporządkowanej. Co więcej, systemy sterowania, w przeciwieństwie do kierowców, nie ulegają emocjom. Problemem jest raczej pewna nadgorliwość układów zabezpieczających: pod koniec testów minibus potrafił zatrzymywać się, gdy czujniki zarejestrowały spadające przed nim liście. Z technicznego punktu widzenia pojazdy autonomiczne mogłyby jechać 20 km/h i więcej, ich prędkość ograniczają jednak blokady nałożone przez producentów - tłumaczy Magdalena Szymańska, koordynator ds. elektromobilności, mobilności autonomicznej i UTO w gdańskim magistracie.

Pasażerowie ankiecie dotyczącej funkcjonowania linii docenili ekologiczność i innowacyjność pojazdu, a także pełnioną przez niego rolę atrakcji turystycznej. Jako wady wskazywali ograniczony zasięg, długi w stosunku do niewielkiej odległości czas przejazdu, konieczność częstego ładowania baterii, a także ryzyko kolizji. Średnia ocena linii w 5-stopniowej skali wyniosła 4,8, aż 73 proc. ankietowanych wystawiło jej ocenę maksymalną.

Władze Gdańska są zadowolone z wyników eksperymentu i zamierzają go kontynuować. Konkrety będą jednak zależały od finansów. – Autonomiczny transport to na razie dość kosztowne rozwiązanie, dlatego duże nadzieje wiążemy z 85-procentowym dofinansowaniem z unijnego programu Interreg. Naszą ambicją jest przeprowadzenie kilkumiesięcznego pilotażu na większą skalę – dodaje M. Szymańska.

W Gdańsku testowany jest autonomiczny pojazd sterowany przez aplikację. Dzięki niemu chętni mogą skorzystać z darmowej podwózki do zoo

Gdańsk testuje autonomiczny pojazd sterowany przez aplikację...

POLECAMY w SERWISIE DZIENNIKBALTYCKI.PL:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki