Władze Gdańska zdecydowały się zaakceptować ofertę złożoną przez producenta zautomatyzowanych busów EZ10 firmę Easymile. Opiewa ona na kwotę 342 tys. zł. netto, co po doliczeniu podatku VAT daje cenę końcową w wysokości 420 660 zł. Firma ma dostarczyć na prezentację do Gdańska elektryczny pojazd EZ10 mieszczący min. 9 osób i wyposażony w system wykrywania przeszkód wokół pojazdu.
Zaplanowana na wrzesień prezentacja busa polegać będzie na nieodpłatnym wożeniu pasażerów po trasie pokazowej wyznaczonej wzdłuż ulicy Karwieńskiej, prowadzącej do Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego.
- Dzięki udziałowi Gdańska w międzynarodowym projekcie Sohjoa Baltic będziemy mieli okazję przetestować innowacyjny pojazd, jakim jest autonomiczny bus – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju – Wszystkie miasta obecnie stoją przed wyzwaniami dostosowywania się do nowych form transportu. Przykładem są elektryczne hulajnogi. W Gdańsku propagujemy rozwiązania komunikacyjne ograniczające emisję spalin i obniżające koszty obsługi, ale również chcemy być przygotowani do zgłoszenia propozycji zmian prawnych, jakie niesie ze sobą wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań i pojazdów.
Jak działa autonomiczny bus?
Samojezdny bus porusza się po zaprogramowanej trasie, skanując swoje otoczenie. Pojazd wie, kiedy powinien zwolnić, a kiedy zatrzymać się w związku z napotkaną przeszkodą.
Pojazd poruszać się będzie po zaprogramowanej wcześniej trasie, jednak na jego pokładzie obecny będzie operator, który w razie potrzeby odpowie na pytania pasażerów lub zareaguje w sytuacji kryzysowej.
Bus kursować będzie minimum dwa razy na godzinę od przystanku początkowego przy ulicy Spacerowej, przez przystanek pośredni przy parkingu samochodowym do przystanku końcowego przy Gdańskim Ogrodzie Zoologicznym i z powrotem.
Oferta firmy Easymile obejmuje prezentację trwającą 24 dni operacyjne, przy czym ma to być co najmniej 6 dni w tygodniu przez minimum 5 godzin dziennie. Ostateczny rozkład jazdy zostanie podany po akceptacji przez zamawiającego.
W związku z marketingowym charakterem prezentacji oraz skomplikowaną logistyką przedsięwzięcia, po stronie wykonawcy, poza sprowadzeniem busa i zaprogramowaniem go do poruszania się po trasie pokazowej, będzie także uzyskanie dopuszczenia busa do ruchu, zapewnienie ubezpieczenia oraz obsługi busa przez przeszkolonych operatorów oraz dbanie o stan techniczny i sprawność operacyjną, garażowanie i ładowanie. Oferent zadeklarował też możliwość śledzenia położenia pojazdu w czasie rzeczywistym, wykorzystanie systemu automatycznego zliczania pasażerów, zapewnienie wyświetlacza zmiennej treści we wnętrzu pojazdu oraz transfer z obrazu z kamer skierowanych do wnętrza i na zewnątrz pojazdu.
Warto dodać, że ceny udostępniania autonomicznych busów znacząco wzrosły od 2016 roku, kiedy to partnerzy projektu przygotowywali aplikację o dofinansowanie z programu Interreg Region Morza Bałtyckiego.
W Europie nadal są tylko dwie firmy produkujące tego typu pojazdy w ofercie rynkowej. Jedną z nich jest firma Easymile, która ma dostarczyć do Gdańska elektryczny pojazd EZ10.
Gdańsk partnerem projektu Sohjoa Baltic
Gdańsk partnerem w międzynarodowym projekcie Sohjoa Baltic. W jego ramach projektu prowadzone są badania, promocja oraz testy zautomatyzowanych, poruszających się bez kierowcy elektrycznych minibusów, jako części łańcucha transportu publicznego, a w szczególności połączeń pierwszej/ostatniej mili.
W skład konsorcjum Sohjoa Baltic wchodzą partnerzy z Finlandii, Estonii, Szwecji, Łotwy, Niemiec, Polski, Norwegii oraz Danii, posiadający wiedzę techniczną z zakresu planowania transportu publicznego, jak również wiedzę prawną, połączoną ze zrozumieniem zagadnień technicznych, umożliwiających autonomiczny transport. Liderem projektu jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach.
Gdzie jeszcze kursować będą autonomiczne busy?
Prezentacja autonomicznego busa na większą skalę tj. przez okres pół roku i w zróżnicowanych warunkach pogodowych, odbyła się już w norweskim Kongsbergu. Busy produkowane przez francuską firmę Navya i dostarczone przez duńską firmę Autonomous Mobility wyjadą wkrótce na ulice Helsinek i Tallina. Prezentację na skalę zbliżoną do gdańskiej planuje także duńskie miasto Vejle oraz łotewski region Semigalii.
Sceny jak z filmu science fiction codziennością w Chinach? Po szklanym moście będzie kursował autobus bez kierowcy
WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:
- Tego NIE MOŻESZ robić w samochodzie, bo dostaniesz mandat
- Niebezpieczne drogi krajowe na Pomorzu. Warto to wiedzieć!
- TOP 10 aplikacji dla kierowcy. Warto to sprawdzić!
- PRAWO JAZDY do wymiany. Ile to kosztuje?
- OC na Pomorzu najdroższe w Polsce! Od czego zależy składka?
- [QUIZ] Czy wiesz, co oznaczają kontrolki w samochodzie?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?