Do gdańskiego ZOO będzie jeździł autonomiczny mikrobus bez kierowcy. Kursy na trasie pokazowej już we wrześniu 2019 r.

MPZaktualizowano 
Tak wygląda busik bez kierowcy
Tak wygląda busik bez kierowcy Materiały projektu SOHJOA Baltic
To już pewne - do gdańskiego ZOO będzie można od września dojechać autonomicznym mikrobusem. Rozstrzygnięto przetarg na prezentację autonomicznego busa na trasie pokazowej w Gdańsku, o którym informowaliśmy pod koniec kwietnia. W postępowaniu, ogłoszonym w ramach realizacji projektu Sohjoa Baltic wpłynęła jedna oferta, firmy Easymille, która spełniła wymogi przetargu.

Władze Gdańska zdecydowały się zaakceptować ofertę złożoną przez producenta zautomatyzowanych busów EZ10 firmę Easymile. Opiewa ona na kwotę 342 tys. zł. netto, co po doliczeniu podatku VAT daje cenę końcową w wysokości 420 660 zł. Firma ma dostarczyć na prezentację do Gdańska elektryczny pojazd EZ10 mieszczący min. 9 osób i wyposażony w system wykrywania przeszkód wokół pojazdu.

Zaplanowana na wrzesień prezentacja busa polegać będzie na nieodpłatnym wożeniu pasażerów po trasie pokazowej wyznaczonej wzdłuż ulicy Karwieńskiej, prowadzącej do Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego.

Czytaj także

- Dzięki udziałowi Gdańska w międzynarodowym projekcie Sohjoa Baltic będziemy mieli okazję przetestować innowacyjny pojazd, jakim jest autonomiczny bus – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju – Wszystkie miasta obecnie stoją przed wyzwaniami dostosowywania się do nowych form transportu. Przykładem są elektryczne hulajnogi. W Gdańsku propagujemy rozwiązania komunikacyjne ograniczające emisję spalin i obniżające koszty obsługi, ale również chcemy być przygotowani do zgłoszenia propozycji zmian prawnych, jakie niesie ze sobą wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań i pojazdów.

Jak działa autonomiczny bus?

Samojezdny bus porusza się po zaprogramowanej trasie, skanując swoje otoczenie. Pojazd wie, kiedy powinien zwolnić, a kiedy zatrzymać się w związku z napotkaną przeszkodą.

Pojazd poruszać się będzie po zaprogramowanej wcześniej trasie, jednak na jego pokładzie obecny będzie operator, który w razie potrzeby odpowie na pytania pasażerów lub zareaguje w sytuacji kryzysowej.

Bus kursować będzie minimum dwa razy na godzinę od przystanku początkowego przy ulicy Spacerowej, przez przystanek pośredni przy parkingu samochodowym do przystanku końcowego przy Gdańskim Ogrodzie Zoologicznym i z powrotem.

Oferta firmy Easymile obejmuje prezentację trwającą 24 dni operacyjne, przy czym ma to być co najmniej 6 dni w tygodniu przez minimum 5 godzin dziennie. Ostateczny rozkład jazdy zostanie podany po akceptacji przez zamawiającego.

W związku z marketingowym charakterem prezentacji oraz skomplikowaną logistyką przedsięwzięcia, po stronie wykonawcy, poza sprowadzeniem busa i zaprogramowaniem go do poruszania się po trasie pokazowej, będzie także uzyskanie dopuszczenia busa do ruchu, zapewnienie ubezpieczenia oraz obsługi busa przez przeszkolonych operatorów oraz dbanie o stan techniczny i sprawność operacyjną, garażowanie i ładowanie. Oferent zadeklarował też możliwość śledzenia położenia pojazdu w czasie rzeczywistym, wykorzystanie systemu automatycznego zliczania pasażerów, zapewnienie wyświetlacza zmiennej treści we wnętrzu pojazdu oraz transfer z obrazu z kamer skierowanych do wnętrza i na zewnątrz pojazdu.

Warto dodać, że ceny udostępniania autonomicznych busów znacząco wzrosły od 2016 roku, kiedy to partnerzy projektu przygotowywali aplikację o dofinansowanie z programu Interreg Region Morza Bałtyckiego.

W Europie nadal są tylko dwie firmy produkujące tego typu pojazdy w ofercie rynkowej. Jedną z nich jest firma Easymile, która ma dostarczyć do Gdańska elektryczny pojazd EZ10.

Gdańsk partnerem projektu Sohjoa Baltic

Gdańsk partnerem w międzynarodowym projekcie Sohjoa Baltic. W jego ramach projektu prowadzone są badania, promocja oraz testy zautomatyzowanych, poruszających się bez kierowcy elektrycznych minibusów, jako części łańcucha transportu publicznego, a w szczególności połączeń pierwszej/ostatniej mili.

W skład konsorcjum Sohjoa Baltic wchodzą partnerzy z Finlandii, Estonii, Szwecji, Łotwy, Niemiec, Polski, Norwegii oraz Danii, posiadający wiedzę techniczną z zakresu planowania transportu publicznego, jak również wiedzę prawną, połączoną ze zrozumieniem zagadnień technicznych, umożliwiających autonomiczny transport. Liderem projektu jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach.

Gdzie jeszcze kursować będą autonomiczne busy?

Prezentacja autonomicznego busa na większą skalę tj. przez okres pół roku i w zróżnicowanych warunkach pogodowych, odbyła się już w norweskim Kongsbergu. Busy produkowane przez francuską firmę Navya i dostarczone przez duńską firmę Autonomous Mobility wyjadą wkrótce na ulice Helsinek i Tallina. Prezentację na skalę zbliżoną do gdańskiej planuje także duńskie miasto Vejle oraz łotewski region Semigalii.

Sceny jak z filmu science fiction codziennością w Chinach? Po szklanym moście będzie kursował autobus bez kierowcy

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

-- > Praca online dla każdego przed, komputerem 14.400zł miesięcznie, zostało kilka miejsc..

zapisz sie tu: http://zarobmilion.pl

zarabiasz wygodnie w domu przedm komputerem!

Dodaj ogłoszenie