Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorze: Do rzeczników trafia coraz więcej skarg konsumentów

Maciej Wajer
Klienci najczęściej zgłaszają skargi na wadliwe towary, np. buty
Klienci najczęściej zgłaszają skargi na wadliwe towary, np. buty Maciej Wajer
Coraz częściej korzystamy z usług rzecznika konsumentów. Świadczy o tym liczba skarg, z którymi ludzie udają się właśnie do tej instytucji. Okazuje się również, że dla konsumenta nie jest ważne, ile kosztował wadliwy towar czy usługa. Jeżeli nie są zadowoleni z produktu czy usługi, to decydują się na walkę przed sądem nawet o kilkadziesiąt złotych.

Można powiedzieć, że w tym roku powiatowy rzecznik konsumentów w Kościerzynie miał sporo pracy w porównaniu z rokiem minionym. W roku 2011 wpłynęło do niego aż 210 skarg. Dla porównania podajemy, że w roku minionym było ich nieco ponad 100.

- Myślę, że skarg będzie więcej, bo do końca roku pozostało jeszcze około 1,5 miesiąca - mówi Ryszard Senger, powiatowy rzecznik konsumentów w Kościerzynie. - Można powiedzieć, że wzrost, z którym mamy dzisiaj do czynienia, jest na miarę kryzysu. Ludzie walczą o każdą złotówkę.

Z informacji, jakie uzyskaliśmy od Ryszarda Sengera, wynika, że ludzie skarżą się najczęściej na wadliwe ubrania, obuwie, torby, biżuterię.

- Uważam, że instytucja rzecznika konsumentów jest bardzo potrzebna, bo kilka razy zakupiłam np. obuwie, które po kilku tygodniach praktycznie nie nadawało się do użytku - mówi pani Weronika z Kościerzyny. - Gdy próbowałam walczyć na własną rękę, efekty były mizerne. W momencie, kiedy skorzystałam z usług rzecznika, sprawy przybrały zdecydowanie inny obrót.

Co ciekawe, z usług rzecznika korzystają również młodzi ludzie. Oni z reguły wnoszą skargi dotyczące nierzetelności sprzedawców telefonów komórkowych oraz operatorów sieci komórkowych.

Sprawy dotyczące kwot do 300 złotych stanowią ponad 60 procent wszystkich, którymi zajmuje się rzecznik. Nie brakowało również i takich, które opiewały na kwotę od 8 do 40 tys. zł. Dotyczyły one niewykonania lub wadliwego wykonania umów o dzieło.

Okazuje się również, że nie wszystkie skargi udaje się załatwić polubownie, a w takiej sytuacji pozostaje jedynie wstąpienie na drogę sądową.

- Do sądu trafiają różne sprawy - mówi Ryszard Senger. - Mieliśmy nawet taką, która dotyczyła kwoty 45 złotych. To pokazuje, że ludzie walczą o swoje prawa, gdy są przekonani do swoich racji.

Czytaj również: Za udział w SMS-owym konkursie możesz słono zapłacić

Eksperci uważają, że duża liczba skarg kierowanych do rzecznika konsumentów ma swoje dobre strony i może przynieść korzyści nie tylko konsumentom, ale również drugiej stronie.

- Świadomość ludzi dotycząca ich praw konsumenckich w naszym kraju jest coraz wyższa - stwierdza Ireneusz Jabłoński z Centrum im. Adama Smitha w Warszawie. - Korzystanie z usług rzecznika konsumentów może w niedalekiej przyszłości poprawić relacje na linii konsument - sprzedawca. W moim przekonaniu będzie to miało wpływ na zdyscyplinowanie tych ostatnich.

Na tym właśnie polega urok wolnego rynku, że zadowolenie klienta ma wpływ na kondycję sprzedawców. Można powiedzieć, że reakcja klienta będzie głosem dotyczącym tego, kto dobrze, a kto źle prowadzi biznes.

W jakich godzinach czynne są biura rzeczników konsumentów w poszczególnych powiatach województwa pomorskiego?
Słupsk, Starostwo Powiatowe, pok. nr 105, ul. Szarych Szeregów 14, tel. 59 841 87 00, pon. - pt. w godz. 7.30- 14.30

Bytów, Starostwo Powiatowe, pok. nr 34, ul. 1 Maja 15, tel. 59 822 80 00, wewn. 34,
wtorek i czwartek - 7.00-15.00, piątek - 7.00-11.00

Lębork, Starostwo Powiatowe, pok. nr 106, ul. Czołgistów 5, tel. 59 862 88 41, tel. 59 863 28 19, tel. 59 863 28 24, poniedziałek i piątek: od godz. 8.30 do 16.30, czwartek od godziny 14.30 do 16.30

Starogard Gdański, Starostwo Powiatowe, pok. nr 312, ul. Kościuszki 17, tel. 58 563 35 67, poniedziałek - piątek. w godz. 7.30-15.30

Kartuzy, budynek Zarządu Dróg Powiatowych w Kartuzach, ul. Gdańska 26, tel. 58 681 07 15 w. 108, pokój 31, pon. 7.30-15, wt., śr. 10.30-15, czwartek i piątek godz. 10-15, e-mail: [email protected]

Kwidzyn, Starostwo Powiatowe, pok. nr 22 (parter), ul. Kościuszki 29b, tel. 55 646 50 42, poniedziałek - piątek, w godz. 7-15

Wejherowo, Starostwo Powiatowe, pok. nr 104, ul. 3 Maja 4, tel. 58 572 94 15, wtorek i czwartek, w godz. 8-15.30

Malbork, Starostwo Powiatowe, pok. nr 230, pl. Słowiański 17, tel. 55 646 04 00, środa, piątek, w godz. 13-15

Tczew, Starostwo Powiatowe, pok. nr 31, ul. Piaskowa 2, tel. 58 773 49 47, poniedziałek - środa w godz. 9-14, czwartek - 9-17, rzecznik.ko [email protected]

Człuchów, Starostwo Powiatowe, pok. 212, ul. Wojska Polskiego 1, tel. 59 834 25 39, poniedziałek - piątek (oprócz czwartku), w godz. 7.15-15.15

Sztum, Starostwo Powiatowe, pok. nr 13, ul. Mickiewicza 39, tel. 55 267 74 27, poniedziałek 10-15, wtorek -piątek 8-15, e-mail: [email protected]

Kościerzyna, ul. Świętojańska 5, tel. 58 686 84 39, poniedziałek - czwartek godz. 7.30-17, środa - piątek godz. 7.30-15.30

Puck, Starostwo Powiatowe, I piętro, ul. Orzeszkowej 5 tel. 58 673 27 98, czwartek, godz. 10.30-15.30

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki