Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorze: Barierki linowe na autostradzie A1 budzą niepokój kierowców

Sebastian Dadaczyński
W ocenie ekspertów barierki linowe są wytrzymałe
W ocenie ekspertów barierki linowe są wytrzymałe Sebastian Dadaczyński
Podczas wielkiego pikniku po zakończeniu budowy kolejnego odcinaka autostrady A1, który odbył się w ostatni weekend września, kierowców zaniepokoiły bariery linowe wzdłuż nowej trasy.

- Czy te barierki są na tyle wytrzymałe, że w momencie uderzenia samochód nie wypadnie na przeciwny pas ruchu? - zastanawiali się kierowcy podczas wielkiego pikniku na nowym 62-km odcinku autostrady A1 z Grudziądza do Torunia. Eksperci uspokajają jednak, że nowe osłony są bezpieczne, co więcej, już teraz zdają egzamin w wielu innych miejscach w kraju i na świecie.

Pomorze: W październiku pojedziemy autostradą do Torunia. Wielki piknik na zakończenie budowy kolejnego odcinka A1

Niepokój zmotoryzowanych wynika z tego, że do tej pory - na obecnie używanym 90-km odcinku autostrady A1 z Gdańska do Grudziądza - widzieli barierki stalowe. Dotąd bardzo popularne przy polskich drogach. Tymczasem na nowym fragmencie A1 do Torunia dostrzegli zupełnie inne, linowe osłony. Na pierwszy rzut oka wyglądają na mało wytrzymałe - są pozornie wątłej konstrukcji.

Przedstawiciele firmy Gdańsk Transport Company, koncesjonariusza autostrady A1, zapewniają, że bariery są bezpieczne. - Inaczej inwestycja nie przeszłaby odbiorów technicznych - podkreśla Ewa Łydkowska, rzecznik GTC.

Pomorze: Po pierwsze A1. Kto najwięcej zyskał na autostradzie?

W podobnym tonie wypowiadają się pracownicy bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Są dwa rodzaje barier - sprężyste (stalowe) oraz linowe - wyjaśnia Tomasz Okoński, rzecznik tej placówki. - O ich zastosowaniu decyduje projektant lub wykonawca w trakcie realizacji danej inwestycji. Różnica dotyczy kosztów, stopnia powstrzymywania i mniejszego niszczenia auta w trakcie zderzenia, a tak jest właśnie w przypadku barier linowych.

Okoński zaznacza, że tego typu bariery są już stosowane w wielu miejscach, praktycznie w całej Polsce.

Drogowcy szybciej skończą budowę kolejnego odcinka A1

- Chcę jasno podkreślić, że choć bariery linowe wydają się mało wytrzymałe, to są wnikliwie sprawdzane. Eksperci - kilometr po kilometrze - oceniają drogową infrastrukturę na autostradach przed otwarciem tras do użytku.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki