Podpisano umowę na projekt elektryfikacji linii PKM i budowę...

    Podpisano umowę na projekt elektryfikacji linii PKM i budowę nowego przystanku Gdańsk-Firoga

    MP

    Dziennik Bałtycki

    Aktualizacja:

    Dziennik Bałtycki

    Podpisano umowę na projekt elektryfikacji linii PKM i budowę nowego przystanku Gdańsk-Firoga

    ©Piotr Hukalo

    Zaplanowana na 2023 rok elektryfikacja bazowej linii PKM (248) ma podwoić jej możliwości transportowe, skrócić czasy przejazdów i poprawić jakość powietrza poprzez zamianę składów spalinowych na ekologiczne-elektryczne.
    Podpisano umowę na projekt elektryfikacji linii PKM i budowę nowego przystanku Gdańsk-Firoga

    ©Piotr Hukalo

    Władze PKM i samorządu województwa pomorskiego w piątek 11 stycznia podpisały z poznańskim Biurem Projektów Komunikacyjnych umowę na na opracowanie dokumentacji projektowej elektryfikacji linii PKM wraz z budową dodatkowego przystanku Gdańsk Firoga. Wartość kontraktu to ponad 2,5 mln zł. Na opracowanie projektu wielkopolskie biuro będzie miało 13 miesięcy.

    Linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie – do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

    - Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie – wyjaśnia Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego nadzorujący projekt PKM. – Dlatego cały czas namawialiśmy naszych partnerów z PKP do elektryfikacji linii 201 i obecnie, kiedy PKP PLK taki projekt już przygotowują wspólnie zelektryfikujemy obie nasze linie.

    - Elektryfikacja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii, którą w 2018 roku przejechały aż 4 miliony pasażerów – dodaje Mieczysław Stuk, marszałek województwa pomorskiego. – Dzięki temu już za kilka lat nasi pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania po linii PKM szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi. Jako samorząd wojewódzki inwestujemy obecnie duże środki w nowy elektryczny tabor, który w przyszłości będzie mógł jeździć także po linii PKM. Pierwsze takie nowoczesne pociągi już od grudnia jeżdżą na trasach do Słupska i Elbląga, a kolejne pojawią się w tym roku.

    - Dzięki elektryfikacji skrócą się też czasy przejazdów szynobusów, np. z Kościerzyny do Gdańska o 15-20 minut - podkreśla Grzegorz Mocarski, prezes spółki PKM.

    Przy okazji elektryfikacji spółka PKM wróciła także do pomysłu budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

    - Dlatego już w 2011 r. przewidzieliśmy w naszym projekcie rezerwę terenową pod dodatkowy przystanek w tej lokalizacji, a przejście pod torami na ul. Szybowcowej zostało tak zaprojektowane i wybudowane, aby w przyszłości bezpośrednio nad nim mógł powstać przystanek. Rejon ten rozwija się tak dynamicznie, m.in. dzięki trwałemu zakorzenieniu się w Gdańsku Firodze giganta informatycznego - Intela, który zatrudnia 4 tys. osób - dodaje prezes Mocarski.

    Co ważne, przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM – czyli charakterystycznej tzw. „czerwonej wstążki” zaprojektowanej wcześniej przez gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku.

    Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT. W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 – Gdańsk Strzyża do 8 – Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ – dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską „dolinę krzemową” – jak nazywana jest ta okolica.


    Weekend z PKM [wideo]



    POLECAMY POMORSKIE MOTOFAKTY.PL:




    Czytaj treści premium w Dzienniku Bałtyckim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    WARTO WIEDZIEĆ

    PRZEPISY

    PORADY