Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKP Intercity za ponad 1 mld złotych kupi od Newag S.A. 46 nowych lokomotyw elektrycznych. Będą jeździć z prędkością 160 km/h

OPRAC.:
Piotr Niemkiewicz
Piotr Niemkiewicz
Wideo
od 16 lat
PKP Intercity kupi 46 nowych lokomotyw elektrycznych, które wyprodukuje polski Newag S.A. Pierwsze lokomotywy wyjadą na tory już w 2024 roku. Na realizację projektu PKP Intercity przeznaczyło 1,1 mld zł brutto. - To kontrakt, który daje nam szanse rozwojowe - mówi Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newag S.A.

Zakup nowych lokomotyw przez PKP Intercity to część strategii taborowej, w ramach której do 2030 roku wszystkie kolejowe pojazdy mają być nowe lub zmodernizowane. Kolejnym krokiem w jej realizacji jest właśnie zakup 46 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych.

Pojazdy dostarczone przez nowosądecką spółkę Newag na torach pojawią się już w 2024 roku. Po realizacji tego kontraktu w parku taborowym PKP Intercity znajdzie się łącznie aż 96 nowoczesnych lokomotyw tego producenta, rozwijających prędkość do 160 km/h.

- Zakup 46 elektrycznych lokomotyw jednosystemowych to bardzo ważny krok w kierunku podnoszenia standardu kolei w Polsce. Dzięki umowie zyskamy szybkie, ekologiczne i nowoczesne pojazdy. Będą one jeździć w relacjach krajowych i dzięki nim możliwe będzie uruchomienie połączeń do miejscowości, które dotychczas nie miały dostępu do pociągów dalekobieżnych. Chcemy, aby jak najwięcej Polaków mogło korzystać z kolei i skutecznie zbliżamy się do tego celu – powiedział Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.

W ramach zamówienia Newag zapewni utrzymanie lokomotyw w pierwszym cyklu użytkowania, a PKP zagwarantuje udział pracowników przewoźnika w tym procesie.

Na realizację projektu PKP Intercity przeznaczyło 1 173 469 200,00 zł brutto.

W Newag S.A. podkreślają pozytywy płynące z polsko-polskiej kooperacji.

- Bardzo cieszy mnie kolejny wspólny projekt z PKP Intercity. Niejednokrotnie udowodniliśmy, że dostarczane przez nas pojazdy to synonim jakości i nowoczesności. Tak będzie także w tym przypadku. To kontrakt, który daje nam szanse rozwojowe. Patrzymy w przyszłość i mamy nadzieję, że będziemy kontynuować naszą współpracę z korzyścią dla polskiej gospodarki – mówi Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newag S.A.

Współpraca PKP Intercity z Newagiem
Podpisana umowa to kolejny przykład dobrej współpracy pomiędzy nowosądeckim producentem a narodowym przewoźnikiem - podkreślają w PKP Intercity. Wartość kontraktów podpisanych między PKP Intercity a firmą Newag w ramach strategii Koleje Dużych Inwestycji sięgnęła już 2,6 mld zł brutto.

Podczas targów TRAKO 2023 w Gdańsku, firmy PKP Intercity i Newag zaprezentowały najnowszą lokomotywę wielosystemową Griffin.

W ramach wartego blisko 388 mln zł brutto kontraktu, nowosądecki producent dostarczy narodowemu przewoźnikowi 15 nowoczesnych pojazdów rozwijających prędkość do 200 km/h.

ZOBACZ TEŻ: Orlen kupił pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową. Historyczny testowy przejazd odbył się na trasie z Gdyni do Helu

Z kolei pod koniec 2020 roku przewoźnik odebrał ostatnie z 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Pojazdy rozwijają prędkość do 160 km/h i prowadzą pociągi PKP Intercity na terenie całego kraju. Wartość kontraktu obejmującego dostawę 30 lokomotyw wraz ze świadczeniem usług utrzymania technicznego pojazdów wyniosła 551,4 mln zł brutto.

Targi kolejowe TARKO w Gdańsku
Targi kolejowe TARKO w Gdańsku Przemysław Świderski

Udana współpraca przy serii EU160 zaowocowała kontraktem z marca bieżącego roku, kiedy to spółki podpisały umowę o wartości ponad 500 mln zł brutto na zakup kolejnych 20 lokomotyw elektrycznych Griffin, co przyczyni się do rozbudowy tej platformy lokomotyw w parku taborowym. Pierwszy pojazd z tej umowy został odebrany w grudniu 2023 r.

Nowe lokomotywy PKP Intercity - to sprzęt na wypasie

Nowe lokomotywy elektryczne jednosystemowych od firmy Newag S.A. będą bogato wyposażone. Jak podaje PKP Intercity, przede wszystkim będą dostosowane do jeżdżenia z prędkością 160 km/h. Do tego zostaną wyposażone w:

  • system bezpieczeństwa ETCS poziomu drugiego (L2),
  • diagnostykę pokładową, system przeciwpożarowy,
  • system monitoringu,
  • systemy sterowania drzwiami składu wagonowego,
  • system lokalizacji GPS
  • oraz system łączności pokład/ziemia.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

Zobacz też na dziennikbaltycki.pl - KLIKNIJ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki