Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oszczędny rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdyni. Mniej pieniędzy na „zbiorkom” to mniej kursów

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Wraz z początkiem lutego Gdynia ograniczy ofertę przewozową komunikacji miejskiej. Autobusy i trolejbusy z każdej części miasta, będą kursować w większych odstępach czasu. To największe od lat cięcia w kursach. Gdynia szuka oszczędności, przypomnijmy, że w tegorocznym budżecie miasta wydatki na transport zbiorowy są niższe o ok. 20 proc. w porównaniu do 2021 r.

Według przedstawicieli gdyńskiego ZKM, planowane zmiany i ograniczenia są spowodowane faktem, że Gdynia musi zrobić miejsce dla nowych elektrobusów, które obsłużą linie 128, 133, 150, 190, 282, N40, N94, 104 i 196. Jak podkreśla ZKM, mniejsze kursy wynikają również z trwającej pandemii koronawirusa, a mieszkańcy Gdyni coraz chętniej jeżdżą samochodami. Mniej pasażerów to również mniej sprzedanych biletów i mniejsze wpływy do budżetu.

- Zmiany dostosowują ofertę przewozową do zmian popytu ze strony pasażerów wynikających z pandemii - czytamy w komunikacie ZKM Gdynia. - Mieszkańcy miast ograniczyli swoją mobilność zarówno w ujęciu ogólnym, jak i z wykorzystaniem publicznego transportu zbiorowego – co przełożyło się na spadek przychodów ze sprzedaży biletów. W takich uwarunkowaniach pewne oszczędności w wydatkach budżetowych na funkcjonowanie komunikacji miejskiej okazały się niezbędne, ale są one relatywnie niewielkie i dotyczą tych kursów lub linii, gdzie z pomiarów potoków pasażerskich wynika jednoznacznie, że liczba pasażerów spadła bardzo mocno, a możliwość przemieszczania się w danej relacji zapewniają inne linie.

Społecznicy krytykują cięcia w kursach. Mieszkańcy niezadowoleni

Po ogłoszeniu nowego rozkładu jazdy w Gdyni rozległy się głosy krytyki. Do sprawy z niepokojem podchodzą społecznicy. Mieszkańcy dzielnic północnych są z kolei niezadowoleni z ograniczeń na Cisowej i Obłużu. Kwestionowany jest też zakup elektrobusów, które wymagały zbudowania dodatkowej infrastruktury, pomimo tego, że w Gdyni istnieje dobrze rozwinięta sieć trolejbusów. Według Miasta Wspólnego pojazdy elektryczne są drogie w zakupie oraz utrzymaniu, co przy mniejszych środkach przeznaczanych przez miasto na komunikacje zbiorową, poskutkowało cięciem kursów.

- Z powodu politycznej decyzji o zakupie elektrobusów - pojazdów z nową technologią wyłącznie dla jednej ze spółek komunalnych, wywraca to do góry cały dotychczasowy system podziału linii dla poszczególnych zajezdni - uważają społecznicy z Miasta Wspólnego. - Pomimo racjonalnych głosów ZKM, pominięto rozwiniętą, prawie 100 kilometrową infrastrukturę dla trolejbusów. Można ją było wykorzystać, inwestując w rozwój sieci i zakup trolejbusów z bateriami, które mogłyby obsłużyć większość linii w mieście. Postanowiono jednak zainwestować potężne środki w zupełnie inną, niekompatybilną technologię, wymagającą m.in. stacji ładowania. Dlatego dziś, kiedy władze ogłaszają „świetne” dla pasażerów wieści o wprowadzeniu nowoczesnego taboru elektrycznego, należy zadać pytanie, co jest dla użytkownika bardziej atrakcyjne: autobus z silnikiem Diesla, spełniający najnowsze normy emisji spalin, ale kursujący co 10 minut, czy może „ekologiczny” autobus elektryczny, kursujący dwa razy rzadziej? Tylko ktoś, dla którego transport publiczny jest zabawką, czymś do pochwalenia się w mediach i zrobienia sobie zdjęcia z przecinaną wstęgą, może wybrać opcję 2.

Część mieszkańców zauważa, że często zdarza się im jazda przepełnionym autobusem, co w związku z kolejnymi cięciami w kursach, może spowodować większe ryzyko zakażenia koronawirusem.

- Gdzie się zmniejszyły te potoki osób? - pyta pan Krzysztof. - Ucinacie ilość kursów ze względów epidemicznych, czyli zagęścicie ilość ludzi? Zła sytuacja finansowa? Przez to, że miasto zadłużyło się po uszy, to teraz mamy jeździć rzadko i upakowani jak śledzie w puszce? Mimo, że już płacimy naprawdę dużo za bilety, autobusy będą jeździć coraz rzadziej?

Inni dodają, że podobny mechanizm miał już miejsce w wielu innych miejscach Polski, kiedy rezygnowano z połączeń kolejowych.

- Tak wygaszano linie kolejowe PKP, na początek zmniejszanie częstotliwości, a potem „wpływy z biletów maleją”, więc ponownie zmniejszano ilość kursów i tak dalej i tak dalej. Należy zwiększać ilość kursów, ludzie rezygnują z „zbiorkomu”, bo aktualna oferta jest nieadekwatna i niezsynchronizowana z SKM - podpowiadają miastu mieszkańcy.

Zmiany w rozkładzie jazdy gdyńskiej komunikacji miejskiej od 1 lutego:

  • zastąpienie autobusów przez trolejbusy w kilku parach kursów na linii 181 (Kacze Buki – Sopot Reja) w dni powszednie w porannym szczycie przewozowym oraz w godzinach wieczornych, co zapewnia trolejbusom wzrost udziału w obsłudze tej linii do 75%;
  • zwiększenie liczby kursów obsługiwanych pojazdami przegubowymi na liniach: X, 109, 173 i 209 (na linii 109 pojazdami przegubowymi zaplanowano obsługę w dni powszednie wszystkich kursów w godzinach 6-19);
  • zmniejszenie częstotliwości kursowania trolejbusów w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego na liniach: 20, 24, 25, 26, 27, 28, 29 i 30 – z 12 do 15 minut oraz na liniach 23 i 33 – z 24 do 30 minut;
  • zmniejszenie częstotliwości kursowania trolejbusów: na liniach 22, 25 i 28 we wszystkie dni tygodnia w godzinach 20-21 w kierunku Cisowy, Pustek Cisowskich i Chyloni do Śródmieścia – z 20 do 30 minut;
  • likwidacja dwóch kursów na linii 21 wykonywanych w dni powszednie w godzinach wczesnowieczornych na skróconej trasie – z Gdyni Dworca Gł. PKP do Orłowa SKM „Klif”;
  • likwidacja na linii 27 w dni powszednie i w soboty w godzinach wieczornych trzech kursów z Cisowy do Kaczych Buków i uruchomienie w zamian za nie trzech kursów zjazdowych w ramach linii 710 trolejbusów z Cisowy do Grabówka oraz czterech kursów linii 27 na części trasy, tj. z Węzła Franciszki Cegielskiej do Kaczych Buków – zapewniających wydłużenie okresu funkcjonowania komunikacji miejskiej w tej relacji o godzinę, tj. do ok. godz. 21:30;
  • zmniejszenie częstotliwości kursowania trolejbusów na linii 30 w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8-13) – z 20 do 40 minut oraz ograniczenie okresu funkcjonowania tej linii do godziny 13;
  • ograniczenie okresu funkcjonowania linii trolejbusowej 320 (Dworzec Główny PKP – Przystań Żeglugi) w dni powszednie do godzin 8:30-14:00 (zamiast 8:30-18:00) przy jednoczesnym zmniejszeniu częstotliwości kursowania z 30 do 40 minut oraz zawieszenie funkcjonowania tej linii w soboty;
  • zastąpienie jednej pary kursów na linii autobusowej 125 (Redłowo Szpital – Pogórze Dolne) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego przez parę kursów na linii 105 (Redłowo Szpital – Mechelinki), co zapewnia dodatkowe połączenie na trasie Pogórze Dolne – Mechelinki – Pogórze Dolne;
  • zastąpienie na linii 105 kursu zjazdowego z Mechelinek do Pogórza Dolnego oraz kursu na linii 125 z Pogórza Dolnego do Redłowa w dni powszednie w godzinach wieczornych kursem linii 105 na całej trasie tej linii – z Mechelinek do Redłowa;
  • zmniejszenie częstotliwości kursowania autobusów na linii 119 (Dworzec Morski – Wzgórze św. Maksymiliana Syrokomli) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30) – z 20 do 30 minut oraz skrócenie okresu funkcjonowania tej linii o godzinę (do godz. 17);
  • uruchomienie na linii 140 dodatkowego kursu w dni powszednie i soboty w godzinach wieczornych z Dworca Głównego PKP do Wiczlina Niemotowa;
  • wycofanie linii 147 z obsługi ul. Polskiej (skrócenie 3 kursów realizowanych w tej relacji do Dworca Głównego PKP);
  • uruchomienie dodatkowych par kursów na linii 160 (Dworzec Główny PKP – Chwarzno Polanki) w dni powszednie i soboty w godzinach wieczornych, umożliwiające zmniejszenie liczby zajazdów autobusów linii 147 do przystanku Chwarzno Polanki;
  • likwidacja kilku kursów na linii 141 (Witomino Sosnowa – Pogórze Górne) w dni powszednie w godzinach szczytów przewozowych oraz uruchomienie dodatkowego kursu w dni powszednie w godzinach wieczornych z Witomina do Pogórza Górnego, wydłużającego okres funkcjonowania komunikacji miejskiej w tej relacji o 30 minut;
  • zmniejszenie liczby kursów na linii 159 (Chylonia Dworzec PKP – Pustki Cisowskie) – poprzez likwidację kursów w dni powszednie w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego oraz wszystkich kursów w niedziele i święta;
  • zmniejszenie liczby kursów na linii 180 (Karwiny Tuwima – Redłowo Szpital) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego oraz skrócenie okresu funkcjonowania linii w dni powszednie o godzinę (do godz. 15:30);
  • zmniejszenie częstotliwości kursowania autobusów linii 182 (Węzeł Franciszki Cegielskiej – Obłuże Maciejewicza) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30) – z 20 do 40 minut oraz ograniczenie okresu funkcjonowania linii do godziny 17:30;
  • zmniejszenie liczby kursów na linii 190 w dni powszednie w godzinach porannych (wyłącznie w kierunku z Dworca Gł. PKP do Witomina) oraz uruchomienie dodatkowego kursu w godzinach wieczornych;
  • zmniejszenie liczby kursów na linii szczytowej 209 (pl. Kaszubski – Babie Doły) – poprzez likwidację w dni powszednie wszystkich kursów w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego;
  • ograniczenie okresu funkcjonowania linii W (Redłowo Szpital – Pustki Cisowskie) w niedziele i święta do godzin 10-19 (zamiast 9-20);
  • wydłużenie trasy linii nocnej N40 (Pogórze Dolne – Dworzec Główny PKP) w godzinach wczesnoporannych z Dworca Głównego PKP do Witomina Leśniczówki oraz uruchomienie w tym czasie dodatkowego kursu na wydłużonej trasie (w rezultacie wykorzystania dojazdów autobusów na linię 150 z zajezdni na Pogórzu Dolnym);
  • wydłużenie trasy linii nocnej N94 (Węzeł Franciszki Cegielskiej – Pogórze Górne) w godzinach
  • 23-24 o odcinek Witomino Leśniczówka – Węzeł Franciszki Cegielskiej oraz uruchomienie w tym czasie dodatkowego kursu na tej linii na wydłużonej trasie (w związku z wykorzystaniem zjazdów z linii 150 do zajezdni na Pogórzu Dolnym);
  • likwidacja wszystkich kursów zjazdowych autobusów, wykonywanych pod numerem 700 na trasach z Dworca Morskiego, Domu Marynarza i Witomina Leśniczówki do Kaczych Buków;
  • likwidacja kilku kursów dojazdowych autobusów z bazy PKM w Kaczych Bukach, wykonywanych pod numerem 740, na trasie z Kaczych Buków do Dworca Głównego PKP w soboty, niedziele i święta;
  • likwidacja wszystkich kursów dojazdowych autobusów z zajezdni na Pogórzu Dolnym do Chyloni, wykonywanych pod numerem 759;
  • likwidacja wszystkich kursów zjazdowych autobusów do bazy PKA, wykonywanych pod numerem 770, na trasie z Pustek Cisowskich do Pogórza Dolnego we wszystkie dni tygodnia;
  • uruchomienie kilku kursów zjazdowych autobusów do bazy PKA, pod numerem 770, na trasie z Witomina Leśniczówki do Pogórza Dolnego w poszczególnych dniach tygodnia w godzinach wieczornych.
  • Ponadto, w celu przeciwdziałania nadmiernym opóźnieniom wynikającym z zatorów drogowych, w dni powszednie w czasie popołudniowego szczytu przewozowego autobusy linii X nie będą obsługiwać pętli Karwiny Nowoliczlińska i po zatrzymaniu na przystanku Anyżowa 01, skręcą od razu na Obwodnicę. W ten sposób ujednolicona zostanie trasa w obu kierunkach (w szczycie porannym trasa linii X nadal będzie obejmować tę pętlę). Ponadto w dni powszednie w godzinach 14:30 – 18:00 trolejbusy linii 31 we wszystkich kursach skierowane zostaną do pętli Dąbrowa Miętowa.
od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki