Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Długość to w sumie 39 km
Trasa, zaplanowana jako alternatywa dla obecnej obwodnicy Gdańska, będzie dwujezdniową drogą ekspresową (po dwa pasy w każdym kierunku), z przewidzianą rezerwą pod trzeci pas. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej ma mieć wraz z obwodnicą Żukowa ok. 39 km. Została ona podzielona na dwa zadania realizacyjne:
- Chwaszczyno - Żukowo o długości ok. 16,3 km, którego wykonawcą jest firma Budimex. Koszt prac to ok. 715,2 mln zł,
- Żukowo - Gdańsk Południe o długości ok. 16 km wraz z obwodnicą Żukowa o długości ok. 7 km, która połączy się z drogą krajową nr 7 w miejscowości Przyjaźń i poprzez węzeł Żukowo zostanie doprowadzona do drogi krajowej nr 20 w miejscowości Glincz. Wykonawcą inwestycji będzie konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Koszt prac to ok. 777 mln zł.

Większe bezpieczeństwo ruchu drogowego
16 kwietnia br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy z wykonawcami na zaprojektowanie oraz budowę, z 38-miesięcznym terminem realizacji obu zadań (bez okresów zimowych). W spotkaniu zorganizowanym na terenie budowy tzw. Trasy Kaszubskiej uczestniczyli premier Mateusz Morawiecki oraz minister Andrzej Adamczyk.
- Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to trasa, której budowa pozwoli na usprawnienie układu komunikacyjnego Trójmiasta i Pomorza Gdańskiego. Dzięki niej ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza tereny zurbanizowane i zwiększy się bezpieczeństwo ruchu drogowego. Realizacja tej trasy jest możliwa dzięki decyzji rządu o przeznaczeniu na ten cel dodatkowych środków w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Wieloletnie przygotowania do inwestycji, to oprócz rutynowych uzgodnień, kompletowania dokumentacji oraz konsultacji, także wyrzucanie, a następnie dołączanie OMT do listy zadań przewidzianych do rządowego finansowania oraz niemały rozdział zapisany wyrokami na salach sądów administracyjnych. Gdyby wszystkie formalności przebiegły zgodnie z założeniami GDDKiA, obwodnicą powinniśmy jeździć przynajmniej od listopada 2020 roku.
Czytaj także: Wybrano wariant czerwony Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
Problematyczne okazały się jednak m.in. kwestie środowiskowe, o które głośno dopominali się mieszkańcy. Kolejne odwołania, skutkowały najpierw uchyleniem decyzji środowiskowej, następnie doprowadziły inwestora do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który w listopadzie 2018 r. oddalił skargi kasacyjne w tej sprawie.
"Odciąży istniejącą drogę ekspresową S6"
- Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej umożliwi sprawny, bezpieczny i komfortowy przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego, wyprowadzając ruch tranzytowy na dalsze odcinki trasy S6 w kierunku Lęborka, Słupska i Koszalina – mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA o. w Gdańsku. - Zapewni także dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych nr 7 i 20, odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna oraz częściowo odciąży istniejącą drogę ekspresową S6 Obwodnicę Trójmiasta.
Czytaj także: Wiadomo, kto wybuduje obwodnicę w ramach S6. GDDKiA wybrała oferty
Przyszła droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia ochrony środowiska. Będą to m.in. ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni, oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.
- Całość trasy S6 w województwach pomorskim i zachodniopomorskim ma zostać oddana do ruchu również w 2025 r.
- Do dyspozycji kierowców będzie to łącznie z istniejącymi odcinkami blisko 200 km drogi ekspresowej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?