Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Cztery lata budowy za 1,5 mld zł. Odciąży obwodnicę oraz Żukowo, połączy A1 i S7 z Trasą Kaszubską

Karol Uliczny
Karol Uliczny

Wideo

Zobacz galerię (5 zdjęć)
Do połowy 2025 r. potrwa projektowanie oraz budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Po latach przygotowań oraz sądowych batalii, 16 kwietnia br. podpisano umowę na realizację kluczowej ze względów komunikacyjnych inwestycji Pomorza. Koszt dwóch zadań drogowych pomiędzy Gdańskiem a Żukowem oraz Żukowem i Chwaszczynem wyniesie ok. 1,5 mld zł.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Długość to w sumie 39 km

Trasa, zaplanowana jako alternatywa dla obecnej obwodnicy Gdańska, będzie dwujezdniową drogą ekspresową (po dwa pasy w każdym kierunku), z przewidzianą rezerwą pod trzeci pas. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej ma mieć wraz z obwodnicą Żukowa ok. 39 km. Została ona podzielona na dwa zadania realizacyjne:

Czytaj także: Premier RP w Milwinie. Morawiecki na podpisaniu umowy na realizację Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej

  • Chwaszczyno - Żukowo o długości ok. 16,3 km, którego wykonawcą jest firma Budimex. Koszt prac to ok. 715,2 mln zł,
  • Żukowo - Gdańsk Południe o długości ok. 16 km wraz z obwodnicą Żukowa o długości ok. 7 km, która połączy się z drogą krajową nr 7 w miejscowości Przyjaźń i poprzez węzeł Żukowo zostanie doprowadzona do drogi krajowej nr 20 w miejscowości Glincz. Wykonawcą inwestycji będzie konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Koszt prac to ok. 777 mln zł.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Cztery lata budowy za 1,5 mld zł. Odciąży obwodnicę oraz Żukowo, połączy A1 i S7 z Trasą Kaszubską
GDDKiA

Większe bezpieczeństwo ruchu drogowego

16 kwietnia br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy z wykonawcami na zaprojektowanie oraz budowę, z 38-miesięcznym terminem realizacji obu zadań (bez okresów zimowych). W spotkaniu zorganizowanym na terenie budowy tzw. Trasy Kaszubskiej uczestniczyli premier Mateusz Morawiecki oraz minister Andrzej Adamczyk.

- Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to trasa, której budowa pozwoli na usprawnienie układu komunikacyjnego Trójmiasta i Pomorza Gdańskiego. Dzięki niej ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza tereny zurbanizowane i zwiększy się bezpieczeństwo ruchu drogowego. Realizacja tej trasy jest możliwa dzięki decyzji rządu o przeznaczeniu na ten cel dodatkowych środków w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Wieloletnie przygotowania do inwestycji, to oprócz rutynowych uzgodnień, kompletowania dokumentacji oraz konsultacji, także wyrzucanie, a następnie dołączanie OMT do listy zadań przewidzianych do rządowego finansowania oraz niemały rozdział zapisany wyrokami na salach sądów administracyjnych. Gdyby wszystkie formalności przebiegły zgodnie z założeniami GDDKiA, obwodnicą powinniśmy jeździć przynajmniej od listopada 2020 roku.

Czytaj także: Wybrano wariant czerwony Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej

Problematyczne okazały się jednak m.in. kwestie środowiskowe, o które głośno dopominali się mieszkańcy. Kolejne odwołania, skutkowały najpierw uchyleniem decyzji środowiskowej, następnie doprowadziły inwestora do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który w listopadzie 2018 r. oddalił skargi kasacyjne w tej sprawie.

"Odciąży istniejącą drogę ekspresową S6"

- Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej umożliwi sprawny, bezpieczny i komfortowy przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego, wyprowadzając ruch tranzytowy na dalsze odcinki trasy S6 w kierunku Lęborka, Słupska i Koszalina – mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA o. w Gdańsku. - Zapewni także dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych nr 7 i 20, odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna oraz częściowo odciąży istniejącą drogę ekspresową S6 Obwodnicę Trójmiasta.

Czytaj także: Wiadomo, kto wybuduje obwodnicę w ramach S6. GDDKiA wybrała oferty

Przyszła droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia ochrony środowiska. Będą to m.in. ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni, oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.

  • Całość trasy S6 w województwach pomorskim i zachodniopomorskim ma zostać oddana do ruchu również w 2025 r.
  • Do dyspozycji kierowców będzie to łącznie z istniejącymi odcinkami blisko 200 km drogi ekspresowej.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie