Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Masowce PŻM wróciły na remonty do Gdańska! Jako pierwszy statek Jawor. Jednostka przeszła remont klasowy w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”

Mateusz Tkarski
Masowiec PŻM Jawor podczas remontu w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”
Masowiec PŻM Jawor podczas remontu w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” Archiwum PPG
W Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego SA zakończył się remont klasowy masowca m/s Jawor, jednego z największych należących do Polskiej Żeglugi Morskiej o długości 230 m, szerokości ponad 32 m i 80 tys. ton nośności. Stocznia ta jako jedyna w kraju ma odpowiednią infrastrukturę nabrzeżową i doki zdolne do obsługi tak wielkich statków.

Masowce PŻM wróciły na remonty do Gdańskiej Stoczni „Remontowa”! Jako pierwszy statek Jawor

M/s Jawor to jeden z czterech dużych masowców, zbudowanych dla PŻM w Chinach w latach 2010-2011 i noszących nazwy polskich szczytów górskich. Pozostałe to:

  • Ornak,
  • Giewont
  • i Rysy.

Przewozi węgiel, zboża i rudę żelaza. W fachowej nomenklaturze określany jest jako kamsarmax, czyli największy statek, jaki może wpłynąć do portu Kamsar w Gwinei. Jest także panamaxem – jego wymiary pozwalają mu na przepłynięcie przez Kanał Panamski.

– Zleciliśmy stoczni wykonanie typowych przy odnawianiu dokumentów klasyfikacyjnych prac konserwacyjno-malarskich – informuje Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Grupy Polska Żegluga Morska. – Będzie również zamontowany system uzdatniania wód balastowych, co wynika z wymagań konwencyjnych.

Jak informuje stocznia, w zakresie remontu masowca, oprócz wyposażenia go w system oczyszczania wód balastowych firmy Alfa Laval, znalazły się także konserwacja ładowni i kadłuba oraz komór łańcuchowych wraz z łańcuchami. Armator zlecił również serwis pokryw do ładowni, wraz z wymianą uszczelek i przeglądem siłowników.

Jak przekazał rzecznik PŻM, prace przebiegały sprawnie i terminowo, a armator kolejny raz bardzo wysoko ocenia współpracę ze stocznią.

Remont Jawora oznacza powrót masowców PŻM po 5 latach do gdańskiej „kliniki statków”. W 2015 roku były tu remontowane mniejsze statki tego typu:

  • Warmia,
  • Podhale
  • i Daria (o nośności od 37,9 do 42,1 tys. ton).

Polska Żegluga Morska to największy polski armator i jeden z większych w Europie. Jego flota liczy 61 statków o łącznej nośności 2,2 mln ton, w tym 56 masowców, zbiornikowiec do przewozu płynnej siarki oraz 4 promy. Podstawowym sektorem działalności PŻM jest przewóz ładunków masowych, takich jak węgiel, zboża, fosforyty, koks, stal, minerały itp. w żegludze nieregularnej o zasięgu globalnym.

Żeglugę promową na Bałtyku Grupa PŻM realizuje poprzez spółkę Unity Line, do której należą promy Polonia, Gryf, Wolin i Skania. Jednostki te regularnie są remontowane w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”.

Jeszcze w tym miesiącu na podobny co do zakresu remont, jak w przypadku Jawora, ma wpłynąć bliźniaczy 80-tysięcznik m/s Ornak.

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki