Grupa Remontowa bez Piotra Soyki. Wiele osób zadaje sobie pytanie co teraz?

Jacek Klein
Jacek Klein
mat. prasowe
Zmarły tragicznie Piotr Soyka był twórcą i liderem Grupy Remontowa. To on nadawał jej kierunek rozwoju. Dwie stocznie i kilkanaście spółek zatrudnia kilka tysięcy pracowników. Jaka przyszłość czeka teraz grupę kapitałową zatrudniającą kilka tysięcy pracowników?

Grupa Remontowa to dzieło Piotra Soyki. Po jego odejściu wiele osób, w tym tysiące pracowników zadaje sobie pytanie w jakim kierunku potoczy się jej rozwój .

Czym jest Grupa Kapitałowa Remontowa Holding? To największa stoczniowa grupa w Polsce, lider branży przemysłowej w regionie, która skupia ok. 20 firm. Jest także jednym z największych pracodawców na Pomorzu.

- Chyba za wcześnie jest aby wypowiadać się na temat przyszłości Grupy Remontowa. Zawsze kiedy następuje tak dramatyczna zmiana, trzeba podchodzić z wielką powagą do sytuacji. Grupa Remontowa to największy holding w branży stoczniowej w kraju, odpowiadający za około 20 proc. przychodów przemysłu stoczniowego - mówi Jerzy Czuczman, prezes Polskiego Forum Technologii Morskich. - Firma jak każda ma za sobą lepsze czy gorsze lata, ale odnosi sukcesy i realizuje ciekawe kontrakty, jak budowa promów elektrycznych czy okrętów wojennych.

- Remontowa to niewątpliwy lider branży zatrudniający kilka tysięcy pracowników. Jej liderem z kolei był Piotr Soyka. Menedżer o nieprzeciętnej charyzmie, wyznający ciekawy sposób zarządzania, który sprawdził się w czasach transformacji i prywatyzacji. Przeprowadzonej moim zdaniem modelowo. To jeden z nielicznych przykładów, gdzie z państwowej firmy udało się stworzyć prężną, całą grupę kapitałową - dodaje Jerzy Czuczman.

Skonsolidowane przychody całej grupy kapitałowej wyniosły w ubiegłym roku 1 mld 23 mln zł, a zysk brutto bez uwzględnienia wzajemnych obrotów i konsolidacji wyniósł 52 mln złotych, zysk netto 26 mln zł.

Spółka Remontowa Holding

Na czele grupy stoi spółka Remontowa Holding. Jej prezesem i głównym udziałowcem był Piotr Soyka. Do Remontowej Holding należy ponad 95 proc. akcji w Gdańskiej Stoczni Remontowa i prawe 70 proc. akcji Remontowa Shipbuilding oraz od 70 do 100 proc. udziałów w pozostałych spółkach. W ubiegłym roku przychody firmy wyniosły 47 mln zł z czego 43 mln to dywidendy od spółek zależnych. Netto spółka zarobiła 38 mln zł.

Gdańska Stocznia Remontowa, największa firma w grupie kapitałowej w ubiegłym roku wykazała prawie 900 mln zł przychodów, czego większość generowały remonty jednostek, mniejsza część pochodziła z wykonanych konwersji statków i innych konstrukcji morskich. Wypracowany zysk netto w wysokości 70 mln zł, prawie w całości w tym roku trafi na konta spółki matki Remontowa Holding.

Remontowa Shipbuilding mocno pod kreską

Druga największa w grupie stocznia, Remontowa Shipbuilding, ubiegły rok miała gorszy. Przychody wyniosły 432 mln zł, ale firma osiągnęła stratę wysokości aż 180 mln zł, czego 110 mln zł to strata na sprzedaży.

- Ujemny wynik finansowy osiągnięty za rok 2019 jest następstwem podjętych działań w zakresie restrukturyzacji aktywów w postaci sprzedaży 4 statków, co do których klienci wypowiedzieli umowy stoczni w roku 2016. Efektem tego jest przeszacowanie wartości aktywów, co poskutkowało zanotowanie straty księgowej. Zarząd spółki kontynuuje swoje działania zarówno na polu identyfikacji miejsc, w których rodziły się problemy, jak i na wdrożeniu różnego rodzaju inicjatyw przekładających się na zmniejszenie kosztów działalności oraz na poprawę efektywności - czytamy w sprawozdaniu z działalności za 2019 r.

Dwie anulowane jednostki arktyczne sprzedano. Pod koniec roku 2019 podpisano także umowy na sprzedaż dwóch statków PSV jednak po cenach niższych niż planowano w prognozie.

- Po części na ostateczny wynik Stoczni miał również wpływ podpisany aneks dotyczący warunków oraz terminów zdania jednostek dla Marynarki Wojennej. Ze względu na powyższe czynniki, spółka na koniec roku 2019 posiada mniejszą kwotę
kapitałów własnych, niż pierwotnie było to planowane, jednakże nie powinno to przeszkodzić w stopniowym odbudowywaniu kondycji finansowej i zakończeniu procesu restrukturyzacji kapitału i płynności finansowej do końca 2024 roku. W ramach odbudowywania kondycji finansowej stocznia negocjuje z kontrahentami porozumienia dotyczące spłaty zadłużenia, co daje spółce niezbędny czas na zwiększenie płynności finansowej i dodatkowo zabezpiecza przed ewentualnymi, dodatkowymi konsekwencjami związanymi z przymusową spłatą zobowiązań. - napisano we wprowadzeniu do sprawozdanie finansowego za 2019 r.

Plan finansowy odbudowy kapitałów

Firma przyjęła plan finansowy, który przewiduje zyski w latach 2020-2022 na poziomie 20-30 mln zł rocznie.

- Wszystkie powyższe założenia oraz działania już podjęte powinny pozwolić na osiągnięcie w poszczególnych okresach następujących przepływów oraz wyników finansowych, jednakże ze względu na zagrożenia związane z aktualną sytuacją wynikającą z pandemii wirusa 2019-nCoV i jej nieprzewidywalnymi skutkami, prognozy zostaną ponownie zweryfikowane w drugim półroczu 2020 - czytamy we wprowadzeniu do sprawozdanie finansowego za 2019 r. - (...) W ocenie zarządu aktualna sytuacja finansowa spółki, niezależnie od poniesionej straty w 2019 roku, nie wskazuje na zagrożenie oraz ryzyko związane z brakiem możliwości kontynuacji działalności przez spółkę, gdyż w ocenie zarządu zagrożenia te zostały istotnie ograniczone poprzez podjęte przez zarząd działania.

Plan przewiduje, że zyski w przyszłych okresach wystarczą do rozliczenia strat podatkowych z roku 2019, 2018 oraz części nierozliczonej za rok 2017 w ciągu najbliższych pięciu lat.

Poniesiona w 2019 r. strata przewyższała sumę kapitału zapasowego i rezerwowego oraz jedną trzecią kapitału zakładowego. W związku z tym, zgodnie z art. 397 Kodeksu spółek handlowych, zarząd zobowiązany był niezwłocznie zwołać walne zgromadzenie akcjonariuszy, w celu przyjęcia uchwały w przedmiocie dalszego istnienia spółki.

Firma audytorska w sprawozdaniu z badania sprawozdania finansowego Remontowej Shipbuilding zwraca uwagę, że we wstępie do sprawozdania finansowego, zarząd stoczni wskazał na znaczącą niepewność dotyczącą kontynuowania działalności przez spółkę, związaną z poniesioną stratą w bieżącym roku oraz terminami wymagalności i możliwością spłaty zobowiązań finansowych.

- W tym punkcie zarząd spółki wskazał również na podejmowane po dniu bilansowym działania dotyczące podtrzymania finansowania, sprzedaży aktywów oraz na sporządzone średnioterminowe plany finansowe, a także informacje o wpływie pandemii COVID-19 na obecną i przyszłą sytuację spółki. Jak wskazano w punkcie 2, powyższe warunki, łącznie z innymi informacjami opisanymi w tej nocie, świadczą o istnieniu znaczącej niepewności, która może powodować wątpliwości co do zdolności spółki do kontynuacji działalności - głosi opinia.

Aby dużo zarabiać trzeba być...Zobacz listę zawodów

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie