Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotnisko w Gdańsku z najnowocześniejszym systemem ILS w Polsce. Mgła już niestraszna

MT
Od dzisiaj samoloty na gdańskim lotnisku mogą lądować gdy widoczność ograniczona jest do 75 metrów. Port uruchomił system ILS CATIIIB jako pierwszy w Polsce.

Od czwartku 28 stycznia w Porcie Lotniczym Gdańsk, jako jedynym w Polsce, funkcjonuje najnowocześniejszy w Polsce system ILS (Instrument Landing System) kategorii III B. Takie systemy mają największe europejskie lotniska. Umożliwia on starty i lądowania nawet w dużej mgle i spowoduje, że liczba lotów odwołanych w Gdańsku lub przekierowanych na inne lotniska spadnie prawie do zera.

Dotychczas przy funkcjonującym systemie ILS kategorii II, lądowania w Gdańsku mogły się odbywać, gdy mgła ograniczała widzialność wzdłuż drogi startowej do 300 metrów włącznie. Równocześnie załoga podchodzącego do lądowania samolotu musiała zobaczyć światła podejścia z wysokości 30 metrów. Od dzisiaj minimalna widzialność na drodze startowej to zaledwie 75 m, a wysokość, na której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia, spadła do zera.

- Lotnisko z najnowocześniejszym w Polsce systemem ILS daje prawie 100-procentową pewność i niezawodność startów i lądowań. Skuteczność zależeć będzie jednak także od przeszkolenia pracowników linii lotniczych i możliwości ich samolotów. Cała flota i załogi Wizz Aira posiadają uprawnienia do korzystania z kategorii III B, a Ryanaira z kat. III A. W Polskich Liniach Lotniczych LOT Dreamlinery lądują w kat. III B, Boeingi 738, Embraery 170 i 190 w kat. III A, a Bombardiery Dh8D w kat. II – informuje Jarosław Trzoska Kierownik Działu Operacyjnego Portu Lotniczego Gdańsk.

Prace nad uruchomieniem kategorii III ILS trwały w Gdańsku od ponad 4 lat. Był to proces, w którym swoją pracę musieli wykonać: Port Lotniczy, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Urząd Lotnictwa Cywilnego. Po stronie portu było wykonanie systemu weryfikacji pozycji samolotów i pojazdów. W tym samym czasie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej musiała rozbudować istniejący ILS o dodatkową antenę. Obie strony, przy współpracy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ustaliły zmiany w procedurach operacyjnych lotniska. Następnie cały system został sprawdzony i przetestowany, co doprowadziło do wydania 21 stycznia 2021 roku właściwego certyfikatu przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.

- Zrealizowanie tej inwestycji to była znakomita praca zespołowa i dlatego też na ręce Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusza Janiszewskiego oraz Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotra Samsona pragnę złożyć serdeczne podziękowania za ciężką i profesjonalną pracę ich ludzi. Bez ich wysiłku i zaangażowania nie byłoby najnowocześniejszego w Polsce systemu ILS na lotnisku w Gdańsku – powiedział Tomasz Kloskowski Prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Całkowity koszt uruchomienia nowego systemu wyniósł prawie 7,5 miliona złotych. Port Lotniczy zainwestował 5,1 mln zł na dostosowanie lotniska do kat III B i 340 tys. zł na transpondery multilateracji MLAT. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wydała 2 mln zł na antenę FFM (Far Field Monitor).

W ramach realizacji projektu dostosowania do wymagań ILS kat. III B, gdańskie lotnisko opracowało i wdrożyło zmiany w istniejących procedurach LVP (Low Visibility Procedures), obowiązkowych w przypadku niskiej widzialności, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa kołującym samolotom. W nawierzchniach operacyjnych lotniska zamontowano tzw. pętle indukcyjne, dzięki którym kontrolerzy ruchu lotniczego na wieży lotniska na bieżąco mogą określić pozycję samolotów.

Port Lotniczy Gdańsk systematycznie podnosił poziom systemu ILS. W 1977 roku wyposażono lotnisko w ILS I kategorii, od 2015 roku był ILS II kategorii, a teraz startuje ILS najwyższej III kategorii.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki