Logistyczne zaplecze Portu Gdynia dla transportu intermodalnego

Jacek Klein
Jacek Klein
T. Urbaniak, port.gdynia.pl
Rozwój transportu intermodalnego jest jednym z priorytetów polityki transportowej Polski i Unii Europejskiej.

Z uwagi na wzrost udziału tej technologii w pracy przewozowej przedsiębiorstw branży TSL w Polsce, konieczna jest poprawa warunków prawno-organizacyjnych, technicznych i finansowych skutkująca optymalizacją usług intermodalnych w logistycznym łańcuchu dostaw. Warunkiem bezwzględnym dalszego rozwoju przewozów intermodalnych są inwestycje w infrastrukturę transportu, dlatego jednym z kierunków działań „Strategii Rozwoju Portu Gdynia do 2027 roku” jest integracja Portu Gdynia z całym zapleczem krajowym i zapleczem tranzytowym, poprzez zapewnienie bezpośrednich połączeń intermodalnych.

Kierunek ten jest realizowany m.in. poprzez inwestycje w nowoczesny dostęp kolejowy do gdyńskiego portu. Jest on zapewniany m.in. dzięki takim projektom, jak prowadzona przez Spółkę ZMPG-a S.A., „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja”. Koszt tej inwestycji wynosi ok. 57 mln zł netto, a termin realizacji to lata 2019 – 2021. Innym elementem poprawy dostępu kolejowego jest prowadzony przez PKP PLK S.A. projekt kompleksowej modernizacji układów torowych Stacji Gdynia Port. Trwa również proces inwestycyjny kluczowego dla Gdyni projektu kolejowego - „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”, obejmującym linię 201. Rozbudowa i modernizacja linii kolejowej nr 201 Nowa Wieś Wielka - Bydgoszcz Wschód – Maksymilianowo – Kościerzyna - Gdynia Port stworzy dogodne warunki dla przewozów towarowych z ominięciem zdominowanej przez przewozy pasażerskie linii Bydgoszcz-Tczew-Gdańsk-Gdynia. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują zrealizować inwestycję, po rozstrzygnięciu przetargu na budowę, w latach 2020-2023.

Trwa również rozwój infrastruktury terminali intermodalnych w Porcie Gdynia oraz wspieranie przedsięwzięć i inicjatyw służących rozwojowi połączeń intermodalnych łączących port z zapleczem krajowym i tranzytowym, w tym sieci terminali intermodalnych.

W ramach tych działań prowadzone są prace przygotowawcze przedsięwzięcia pn. „Budowa infrastruktury intermodalnej na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia” (termin realizacji: I kw. 2018 – IV kw. 2021; koszt: ok. 198,7 mln zł netto). Celem przedsięwzięcia jest budowa terminalu intermodalnego oraz placów manewrowo-składowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia. Nowy terminal intermodalny umożliwi obsługę składów całopociągowych. Pomimo, iż Zarząd Portu Gdynia dalej rozwija centrum logistyczne zlokalizowane w okolicach Estakady E. Kwiatkowskiego, większe możliwości daje jednak rozwój tej działalności na obrzeżach Gdyni, w sąsiedztwie Kosakowa, w ramach projektu "Dolina Logistyczna". Zarząd Portu Gdynia współpracuje z samorządami oraz pozostałymi interesariuszami na rzecz rozwoju obszaru „Doliny Logistycznej” dla potrzeb logistyki portowej i miejskiej. Na mocy Rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej RP (z dnia 27 kwietnia 2020 r., poz. 882) dokonano rozszerzenia granic administracyjnych Portu Gdynia o pow. 260,2 ha. Akt ten stanowi uzasadnienie zapewnienia dostępu od strony północno – zachodniej do Portu Gdynia, który powinien spełniać standard TEN-T. Realizacja inwestycji dostępowych do portu jest bowiem uzasadniona i komplementarna z projektem Rozwój Platformy Multimodalnej "Dolina Logistyczna" jako bezpośrednim zapleczem logistycznym portu morskiego sieci bazowej w Gdyni. Poza tym, planowane jest opracowanie „Planu rozwoju oraz koncepcji zagospodarowania obszarów Doliny Logistycznej na terenie Gminy Kosakowo, wraz ze wstępnym studium wykonalności”.

Kolejne działania Spółki ZMPG-a S.A. zmierzają do zwiększenia zaangażowania inwestorów zewnętrznych w projekty inwestycyjne portu - w tym m.in. w rozwój usług logistycznych planowanych do realizacji w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego - jak wspomniany już Rozwój Platformy

Multimodalnej "Dolina Logistyczna", oraz w „Integrację portu z zapleczem, ze szczególnym uwzględnieniem terminali intermodalnych”. Przystępując do realizacji drugiego z projektów Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. buduje powiązania strategiczne z uczestnikami rynku transportowo-logistycznego, w tym poprzez aktywne uczestnictwo w tworzeniu wielopodmiotowych związków/aliansów. ZMPG-a S.A. podpisał list intencyjny z Polskimi Kolejami Państwowymi S.A. w sprawie współpracy w zakresie rozwoju terminali intermodalnych realizujących funkcję zaplecza dla Portu Gdynia z wykorzystaniem terenów będących w zasobach PKP oraz „Porozumienie Operatorów Terminali Przeładunkowych i Centrów Logistycznych Europy Środkowo-Wschodniej”. 28 lipca 2020 r. powołano spółkę celową Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo. To realizacja zawartego w 2019 r. porozumienia, którego sygnatariuszami byli PKP S.A., Zarząd Morskiego Portu Gdynia, PKP Cargo S.A., Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, gmina Nowa Wieś Wielka i wojewoda kujawsko-pomorski. Spółka celowa przygotuje projekt oraz dokumentację nowego centrum logistycznego, które zlokalizowane będzie na końcu biegu linii kolejowej nr 201. Kontynuowana jest również współpraca z Biurem Kolejowego Korytarza Towarowego nr 5 (RFC 5). Ponadto Port Gdynia, wraz z portem Wenecja i terminalem intermodalnym we Wiedniu, został objęty pilotażowym studium dotyczącym infrastruktury „ostatniej mili” TEN-T.

Modernizacja linii kolejowych uraz utworzenie sieci terminali przeładunkowych może wpłynąć na wzrost zainteresowania korzystaniem z usług logistycznych portu zarówno wśród polskich operatorów, jak i wśród potencjalnych klientów za południową granicą. Większa dostępność transportowa oraz znaczny potencjał logistyczny, będą stanowić kluczowy czynnik optymalnego wykorzystania realizowanych w Porcie Gdynia inwestycji, takich jak Port Zewnętrzny czy Publiczny Terminal Promowy.

Wyżej przedstawione zaangażowanie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. w przedsięwzięcia wspomagające rozwój usług logistycznych i organizację transportu multimodalnego to najlepsza droga do zapewnienia terminowych i konkurencyjnych cenowo usług przemieszczania ładunków przez Port Gdynia.

Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym wyzwaniem dla firm

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie