Logistyczne zaplecze Portu Gdynia dla transportu intermodalnego

Jacek Klein
Jacek Klein
T. Urbaniak, port.gdynia.pl
Rozwój transportu intermodalnego jest jednym z priorytetów polityki transportowej Polski i Unii Europejskiej.

Z uwagi na wzrost udziału tej technologii w pracy przewozowej przedsiębiorstw branży TSL w Polsce, konieczna jest poprawa warunków prawno-organizacyjnych, technicznych i finansowych skutkująca optymalizacją usług intermodalnych w logistycznym łańcuchu dostaw. Warunkiem bezwzględnym dalszego rozwoju przewozów intermodalnych są inwestycje w infrastrukturę transportu, dlatego jednym z kierunków działań „Strategii Rozwoju Portu Gdynia do 2027 roku” jest integracja Portu Gdynia z całym zapleczem krajowym i zapleczem tranzytowym, poprzez zapewnienie bezpośrednich połączeń intermodalnych.

Kierunek ten jest realizowany m.in. poprzez inwestycje w nowoczesny dostęp kolejowy do gdyńskiego portu. Jest on zapewniany m.in. dzięki takim projektom, jak prowadzona przez Spółkę ZMPG-a S.A., „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja”. Koszt tej inwestycji wynosi ok. 57 mln zł netto, a termin realizacji to lata 2019 – 2021. Innym elementem poprawy dostępu kolejowego jest prowadzony przez PKP PLK S.A. projekt kompleksowej modernizacji układów torowych Stacji Gdynia Port. Trwa również proces inwestycyjny kluczowego dla Gdyni projektu kolejowego - „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”, obejmującym linię 201. Rozbudowa i modernizacja linii kolejowej nr 201 Nowa Wieś Wielka - Bydgoszcz Wschód – Maksymilianowo – Kościerzyna - Gdynia Port stworzy dogodne warunki dla przewozów towarowych z ominięciem zdominowanej przez przewozy pasażerskie linii Bydgoszcz-Tczew-Gdańsk-Gdynia. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują zrealizować inwestycję, po rozstrzygnięciu przetargu na budowę, w latach 2020-2023.

Trwa również rozwój infrastruktury terminali intermodalnych w Porcie Gdynia oraz wspieranie przedsięwzięć i inicjatyw służących rozwojowi połączeń intermodalnych łączących port z zapleczem krajowym i tranzytowym, w tym sieci terminali intermodalnych.

W ramach tych działań prowadzone są prace przygotowawcze przedsięwzięcia pn. „Budowa infrastruktury intermodalnej na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia” (termin realizacji: I kw. 2018 – IV kw. 2021; koszt: ok. 198,7 mln zł netto). Celem przedsięwzięcia jest budowa terminalu intermodalnego oraz placów manewrowo-składowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia. Nowy terminal intermodalny umożliwi obsługę składów całopociągowych. Pomimo, iż Zarząd Portu Gdynia dalej rozwija centrum logistyczne zlokalizowane w okolicach Estakady E. Kwiatkowskiego, większe możliwości daje jednak rozwój tej działalności na obrzeżach Gdyni, w sąsiedztwie Kosakowa, w ramach projektu "Dolina Logistyczna". Zarząd Portu Gdynia współpracuje z samorządami oraz pozostałymi interesariuszami na rzecz rozwoju obszaru „Doliny Logistycznej” dla potrzeb logistyki portowej i miejskiej. Na mocy Rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej RP (z dnia 27 kwietnia 2020 r., poz. 882) dokonano rozszerzenia granic administracyjnych Portu Gdynia o pow. 260,2 ha. Akt ten stanowi uzasadnienie zapewnienia dostępu od strony północno – zachodniej do Portu Gdynia, który powinien spełniać standard TEN-T. Realizacja inwestycji dostępowych do portu jest bowiem uzasadniona i komplementarna z projektem Rozwój Platformy Multimodalnej "Dolina Logistyczna" jako bezpośrednim zapleczem logistycznym portu morskiego sieci bazowej w Gdyni. Poza tym, planowane jest opracowanie „Planu rozwoju oraz koncepcji zagospodarowania obszarów Doliny Logistycznej na terenie Gminy Kosakowo, wraz ze wstępnym studium wykonalności”.

Kolejne działania Spółki ZMPG-a S.A. zmierzają do zwiększenia zaangażowania inwestorów zewnętrznych w projekty inwestycyjne portu - w tym m.in. w rozwój usług logistycznych planowanych do realizacji w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego - jak wspomniany już Rozwój Platformy

Multimodalnej "Dolina Logistyczna", oraz w „Integrację portu z zapleczem, ze szczególnym uwzględnieniem terminali intermodalnych”. Przystępując do realizacji drugiego z projektów Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. buduje powiązania strategiczne z uczestnikami rynku transportowo-logistycznego, w tym poprzez aktywne uczestnictwo w tworzeniu wielopodmiotowych związków/aliansów. ZMPG-a S.A. podpisał list intencyjny z Polskimi Kolejami Państwowymi S.A. w sprawie współpracy w zakresie rozwoju terminali intermodalnych realizujących funkcję zaplecza dla Portu Gdynia z wykorzystaniem terenów będących w zasobach PKP oraz „Porozumienie Operatorów Terminali Przeładunkowych i Centrów Logistycznych Europy Środkowo-Wschodniej”. 28 lipca 2020 r. powołano spółkę celową Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo. To realizacja zawartego w 2019 r. porozumienia, którego sygnatariuszami byli PKP S.A., Zarząd Morskiego Portu Gdynia, PKP Cargo S.A., Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, gmina Nowa Wieś Wielka i wojewoda kujawsko-pomorski. Spółka celowa przygotuje projekt oraz dokumentację nowego centrum logistycznego, które zlokalizowane będzie na końcu biegu linii kolejowej nr 201. Kontynuowana jest również współpraca z Biurem Kolejowego Korytarza Towarowego nr 5 (RFC 5). Ponadto Port Gdynia, wraz z portem Wenecja i terminalem intermodalnym we Wiedniu, został objęty pilotażowym studium dotyczącym infrastruktury „ostatniej mili” TEN-T.

Modernizacja linii kolejowych uraz utworzenie sieci terminali przeładunkowych może wpłynąć na wzrost zainteresowania korzystaniem z usług logistycznych portu zarówno wśród polskich operatorów, jak i wśród potencjalnych klientów za południową granicą. Większa dostępność transportowa oraz znaczny potencjał logistyczny, będą stanowić kluczowy czynnik optymalnego wykorzystania realizowanych w Porcie Gdynia inwestycji, takich jak Port Zewnętrzny czy Publiczny Terminal Promowy.

Wyżej przedstawione zaangażowanie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. w przedsięwzięcia wspomagające rozwój usług logistycznych i organizację transportu multimodalnego to najlepsza droga do zapewnienia terminowych i konkurencyjnych cenowo usług przemieszczania ładunków przez Port Gdynia.

Kantor w Twoim telefonie? Szybkie i bezpieczne płatności za granicą

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie