Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Konsultacje społeczne ws. przekopu Mierzei Wiślanej. Spotkanie w Krynicy Morskiej

Tomasz Chudzyński
Urząd Morski w Gdyni, który przygotowuje na zlecenie rządu plany budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, zostawił sobie na koniec konsultacji społecznych spotkanie w Krynicy Morskiej. To nie będzie łatwe spotkanie - mieszkańcy nie chcą tej inwestycji.

Do tej pory konsultacje społeczne odbyły się już w Elblągu i Sztutowie. Piątkowe (6.03.2015 r.) spotkanie prawdopodobnie będzie najtrudniejsze, z uwagi na niemal jednogłośny sprzeciw kryniczan wobec planów przekopu.

Dlaczego kryniczanie nie chcą przekopu?
- Obawiamy się, że m.in. falochrony instalacji kanału mogą zniszczyć plaże w Krynicy i wody Zalewu Wiślanego, będące przecież jednym z atutów lokalnej turystyki - mówi Krzysztof Swat, burmistrz Krynicy Morskiej. - Z nowych dokumentów zapewne wynika, że przekop nikomu nie zaszkodzi. Ale nawet najbardziej optymistyczne opracowania nie uspokoją mieszkańców.

Co ciekawe, w czasie poprzednich konsultacji, w 2012 r., dr Maciej Przewoźniak, który kierował zespołem ekspertów przygotowujących ocenę wpływu kanału na środowisko, wystawił planom negatywną opinię, m.in. uznając przekop za plan nieuzasadniony ekonomicznie. Potem jednak zmieniono miejsce planowanej budowy, powstała nowa dokumentacja, która przekop uzasadnia.

Kanał ma zapewnić rozwój ekonomiczny regionu, m.in. portu w Elblągu, przynieść dodatkowe miejsca pracy (prognozy mówią o 2 tys. zatrudnionych), wpływy z podatków oraz rozwój turystyki wodnej.

- Potrzebujemy polskiego wyjścia z Zalewu Wiślanego na Bałtyk - dodaje marszałek Senatu Bogdan Borusewicz.

Czytaj więcej na ten temat: Przekop Mierzei Wiślanej. Czy to się nam opłaca?

Budowa planowana jest w tzw. Nowym Świecie, na terenie gminy Sztutowo, między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską.

Kanał ma mieć 1400 m długości, 60 metrów szerokości, śluzy, wrota przeciwsztormowe i port od strony morza. Ma połączyć Bałtyk z Zalewem Wiślanym, do portu w Elblągu mają prowadzić specjalne tory wodne. Pływać mają tędy statki o długości 100 m i zanurzeniu 4 m. Nad kanałem przerzucone mają zostać dwa mosty zwodzone.

Koszt to około 880 mln zł, prace mogłyby ruszyć w latach 2020-2022.

[email protected]

O konferencji naukowej, dotyczącej przekopu Mierzei Wiślanej przeczytasz w piątkowym, papierowym wydaniu "Dziennika Bałtyckiego" z 6 marca 2015 r. albo kupując e-wydanie gazety

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki