Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejne postępowanie UOKiK w sprawie aktywności influencerów. Kto zapłaci kary?

Kamil Kusier
Kamil Kusier
fot. pixabay.com
Od kilku miesięcy trwa wzmożona kontrola influencerów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzał m.in. właściwe oznakowanie materiałów reklamowych przez twórców internetowych, wszczął również postępowania w sprawie nałożenia kar na osoby, które nie współpracowały z Urzędem podczas pierwszego postępowania dotyczącego kryptoreklamy. – Doceniam to, że branża konstruktywnie zareagowała na nasze zastrzeżenia – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. - Widzimy pozytywną zmianę w zakresie oznaczania postów reklamowych. Prawo do rzetelnej informacji jest podstawowym prawem każdego z konsumentów.

Obecnie prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w którym sprawdza, czy influencerzy promują tzw. scam.

– Rozpocząłem postępowanie wyjaśniające, które ma ustalić zaangażowanie influencerów w promowaniu scamu - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. - Sprawdzimy, czy twórcy weryfikują oferty komercyjnej współpracy i jak się zachowują, gdy zostaną wykryte nieprawidłowości, w tym czy wycofują się z reklamowania produktu bądź oferują naprawę szkody swoim followersom. Nie można bezrefleksyjnie decydować się na wątpliwą współpracę tylko z pobudek finansowych. Każdy influencer powinien przestrzegać prawa przy promowaniu produktu bądź usługi oraz brać odpowiedzialność za swoje działania.

Czym jest scam?

Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów scam to działanie, którego celem jest wprowadzenie w błąd – jest to np. informowanie o nieistniejących promocjach, ukrywanie istotnych cech produktu, niesłuszne wyolbrzymianie właściwości lub przeznaczenia reklamowanego produktu czy oferowanie rzeczy szkodliwych bądź niebezpiecznych dla zdrowia.

Za przykład może np. posłużyć reklama produktu, który influencer zachwala, informując, że ma on mocno obniżoną cenę. Tymczasem, rzeczona promocja okazuje się być fałszywą, zaś osoby, które zdecydowały się kupić produkt poprzez reklamę twórcy internetowego, nie otrzymują produktu lub jest on niezgodny z tym, co influencer przedstawiał na swoich kanałach komunikacyjnych.

Jak zaznacza UOKiK, przypadki te związane są z reklamowaniem przez influencerów produktów, które są sprzedawane w modelu dropshippingu, niekiedy przez sklepy internetowe powstające tylko na potrzeby konkretnej kampanii reklamowej.

Na czym to jednak polega?

Influencer zachęca swoich obserwatorów do zakupu jakiegoś produktu w rzekomo promocyjnej cenie, przedstawiając nieobiektywnie jego zalety. Sklep internetowy po zebraniu pieniędzy od klientów może nie realizować zamówień lub zakończyć działalność. Nawet jeżeli w takiej sytuacji klienci otrzymają produkt, to pozostają bez wsparcia posprzedażowego związanego z prawem do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni czy odpowiedzialnością sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady przez 2 lata od wydania produktu.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów apeluje również o pomoc w zgłaszaniu nieuczciwych twórców. Jeżeli byliście świadkami reklamy scam, możecie to zgłosić do UOKiK, również anonimowo, na [email protected].

Kary dla influencerów?

We wrześniu 2021 roku UOKiK informował o wszczęciu postępowania wyjaśniającego dotyczącego nieoznaczenia materiałów promujących produkty lub usługi jako reklama przez twórców internetowych, co mogło wprowadzać konsumentów w błąd.

W toku postępowania prezes UOKiK skierował wezwania do wielu podmiotów, zarówno twórców jak i agencji reklamowych, w których poprosił o udzielenie informacji np. o zawartych umowach czy też zasadach współpracy. Część influencerów odpowiedziała na wezwania Urzędu, część jednak nie przesłała wymaganych dokumentów lub też nawet nie odebrała wezwań.

- Takie zachowanie odczytujemy jako brak współpracy z Prezesem Urzędu w toku prowadzonego postępowania, za co grożą osobne sankcje finansowe - dodaje Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. - Z tego też powodu wszcząłem postępowania w sprawie nałożenia kary za brak udzielenia informacji. Nie wykluczamy kolejnych tego rodzaju działań – zarówno względem przedsiębiorców, którzy nie udzielają informacji w postępowaniu dotyczącym kryptoreklamy, jak i tzw. scamu.

Kogo dotyczą postępowania w sprawie nałożenia kary za brak współpracy z UOKiK?

  • Kruszwil Marek Kruszel (1,1 mln obserwujących na Instagramie, 650 tys. obserwujących na TikToku, 2,6 mln subskrybentów na Youtube)
  • MD Marcin Dubiel (2,3 mln obserwujących na Instagramie, 1,5 mln obserwujących na TikToku, 1,7 mln subskrybentów na YouTube)
  • Maffashion Julia Kuczyńska (1,4 mln obserwujących na Instagramie)
  • Marley Marlena Sojka (360 tys. obserwujących na Instagramie, 8,8 mln obserwujacych na TikToku)
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki