Dziś kolejki "swoje" torowisko mają między Gdańskiem a Rumią - poza tym odcinkiem korzystać muszą z torów pociągów dalekobieżnych. Raporty opublikowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR i Urząd Transportu Kolejowego wyraźnie wskazują, że jednym z tzw. wąskich gardeł jest odcinek pomiędzy Tczewem a Gdańskiem.
- Konieczne wydaje się przedłużenie linii SKM przynajmniej do stacji Gdańsk Południowy, a jeśli będzie to możliwe - dalej do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa - pisze w raporcie UTK, który szacuje, że w ciągu doby liczba pociągów na odcinku Pruszcz Gdański-Pszczółki może w 2019 roku wynosić od 475 do nawet 550 i zaznacza, że nowy tor jest kluczowy dla działania trójmiejskich portów.
- Budowa zarówno odcinka łączącego Tczew z Gdańskiem, jak i tego między Rumią a Wejherowem są dla nas bardzo istotne. W tym drugim przypadku chodzi nam o przewóz osób, który wzrasta i będzie rósł także w kolejnych latach. Rozbudowa SKM ważna jest także z perspektywy rozwoju gmin leżących przy linii kolejki. Doświadczenia pokazują, że to właśnie przy niej deweloperzy chcą budować mieszkania, a przedsiębiorcy lokują zakłady pracy - zaznacza Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa .
Szybka Kolej Miejska ogłosiła właśnie przetarg na wstępną analizę wykonalności rozbudowy torów w kierunku Tczewa. Marcin Głuszek, dyrektor do spraw marketingu i sprzedaży PKP SKM Trójmiasto zaznacza, że to dopiero wstęp do ewentualnej realizacji inwestycji. Analiza ma odpowiedzieć na pytania, czy budowa jest możliwa, jaki byłby jej koszt i jakie rozwiązania techniczne zastosować.
- Jeśli dokument wykazałby zasadność realizacji inwestycji, wskazując optymalny wariant wraz z szacowanym kosztem, wszystko zależało będzie od tego, czy i jakie sposoby współfinansowania okażą się realne. Rozważamy wykorzystanie dotacji Unii Europejskiej, Funduszu Kolejowego i udział zaintersownych gmin - wymienia Głuszek.
Bliższa wydaje się budowa linii do Wejherowa. Projekt znalazł się bowiem wśród inwestycji wskazywanych jako ubiegające się o dofinansowanie unijne w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) planowanych w aglomeracji trójmiejskiej.
Dla projektu opracowano już studium wykonalności w siedmiu wariantach oraz jednym zakładającym brak budowy dodatkowych torów.
- Na razie za wcześnie, by wyrokować, jakie decyzje w sprawie rozbudowy torowiska SKM podejmiemy i spekulować na temat wariantu do realizacji. Wiele zależało będzie od przyznanych Pomorzu dofinansowań unijnych - nie ukrywa Ryszard Świlski.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?