MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kadłub żaglowca Generał Zaruski odzyskuje dawny blask

Jacek Sieński
Gotowa jest konstrukcja części dziobowej drewnianego kadłuba żaglowca Generał Zaruski, należącego do Gdańska
Gotowa jest konstrukcja części dziobowej drewnianego kadłuba żaglowca Generał Zaruski, należącego do Gdańska G. Mehring
Kadłub żaglowca Generał Zaruski odzyskuje stan sprzed ponad 70 lat, kiedy to został zbudowany w Szwecji. Przybywa nowych elementów konstrukcyjnych, a ubywa - zbutwiałych i popękanych. Odbudowa kadłuba, którą na terenie Gdańskiej Stoczni Remontowa SA przeprowadza ekipa szkutników z firmy Complex Jacht w Pucku, nabiera tempa.

- Złożyliśmy wniosek o dofinansowanie przez Unię między innymi rewitalizacji Generała Zaruskiego - mówi Leszek Paszkowski, dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Gdańsku. - Umożliwił to międzynarodowy projekt MAST - Szkolenie Morskie i Żeglarskie, obejmujący także remonty żaglowców. Realizowany jest wspólnie przez partnerów z Polski, Litwy, Niemiec, Szwecji i Danii. Przewiduje on także organizowanie rejsów dla dzieci i młodzieży z krajów partnerskich. W przypadku Generała Zaruskiego rejsy takie odbędą się w latach 2011-2012.

Decyzja o przyznaniu środków unijnych na projekt MAST powinna zapaść we wrześniu. Ponieważ prawie nie ma on konkurencji, jest duża szansa na ich przyznanie.

- Kontynuujemy roboty szkutnicze, rozpoczęte w grudniu ubiegłego roku - zaznacza Sebastian Kulling, właściciel Complex Jacht. - Aby nie naruszyć konstrukcji kadłuba, demontujemy i montujemy nowe elementy kolejno, od dziobu, który jest prawie gotowy. Jednocześnie prefabrykujemy klejone z warstw drewna wręgi i pokładniki, belki podtrzymujące pokład. Klejenie detali konstrukcyjnych zapewnia im większą trwałość i wytrzymałość.

W lipcu, po wymianie wręgów i pokładników na nowe, szkutnicy przystąpią do demontowania i montowania klepek poszycia burt i pokładu. Zakres prac remontowych zwiększa się w miarę postępu robót rozbiórkowych. Cały czas odsłaniane są kolejne elementy zbutwiałe czy spękane. Odbudowy nie da się też zbytnio przyspieszyć ze względu na technologię klejenia, która jest czasochłonna, bo trzeba przestrzegać wymaganego okresu wiązania kleju.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki