Kontrole Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej przeprowadzono w okresie sezonu letniego. Były to kontrole wyrywkowe - sprawdzono 12 placówek gastronomicznych oraz 12 sklepów w zakresie legalności i rzetelności działania. Kontrole dotyczyły przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w takich miejscowościach jak: Ustka, Rowy, Przewłoka, Poddąbie, a także Władysławowo, Jurata, Jastarnia, Hel, Sopot, Gdynia i Gdańsk.
Nieprawidłowości ujawniono w pięciu punktach gastronomicznych (41,6 proc. skontrolowanych) i siedmiu sklepach detalicznych (58,3proc. skontrolowanych).
W przypadku lokali gastronomicznych nieprawidłowości dotyczyły głównie na braku uwidocznienia i określenia w cenniku gramatury potraw, do których odnosi się uwidoczniona cena. Tą lukę stwierdzono w przypadku kilkuset potrwa. Ponadto w jednym przypadku podczas zakupu kontrolnego zawyżono należność o 2 zł. Dwie placówki posługiwały się wagami z nieaktualnymi cechami legalizacji. Natomiast w jednej placówce nie było widocznej informacji "Alkohol szkodzi zdrowiu".
Inspektorzy nałożyli dwa mandaty karne w łącznej wysokości 450 zł, skierowali jeden wniosek o ukaranie do sądu oraz wszczęli pięć postępowań administracyjnych.
Kontrole w sklepach wykazały, że handlowcy mają problem z obowiązkiem uwidocznienia cen, co stwierdzono w przypadku kilkuset towarów. Wykryto również wagi z nieaktualną cechą legalizacji oraz - tak, jak w przypadku lokali gastronomicznych brak uwidocznienia informacji "Alkohol szkodzi zdrowiu".
W wyniku tych kontroli nałożono jeden mandat karny w wysokości 150 zł, skierowano jeden wniosek o ukaranie do sądu, wszczęto osiem postępowań administracyjnych.
Inspektorzy podsumowują, że kontrole dowiodły, iż nadal przedsiębiorcy nie przestrzegają obowiązku uwidaczniania cen, cen jednostkowych (za litr, kilogram, sztukę, itp.), a w lokalach gastronomicznych pełnej nazwy potrawy lub wyrobu pod którą jest on sprzedawany oraz określenia ilości potrawy lub wyrobu, do których on się odnosi.
Jednocześnie stawiają tezę, iż poprawiła się rzetelność sprzedaży, albowiem stwierdzono tylko jeden przypadek zawyżenia należności, natomiast podczas pozostałych zakupów kontrolnych nie stwierdzono niedowagi wyrobów lub potraw, zdarzyły się także przypadki nadwag. Kontrolerzy podkreślają, że przedsiębiorcy - zarówno w placówkach gastronomicznych jak i sklepach detalicznych - podejmowali niezwłoczne działania naprawcze.
ZOBACZ TAKŻE: Plażowa sonda GP24 z turystami w Ustce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?