Budowy i remonty statków idą szybciej bez 2-tygodniowej kwarantanny

Jacek Klein
Jacek Klein
mat. prasowe
Firmy branży stoczniowej przez kilka tygodni obowiązywała kwarantanna dla pracowników wykonujących zadania za granicą i kontrahentów przyjeżdżających z zagranicy. Miesiąc temu obostrzenia zostały zdjęte. Jak to wpłynęło na działalność branży sprawdziło Forum Okrętowe.

Rząd zwolnił z obowiązków 2-tygodniowej kwarantanny osoby wykonujące pracę lub świadczące usługi na statkach lub morskich platformach wydobywczych i wiertniczych, w oparciu o inny stosunek niż marynarska umowa o pracę.

O zniesienie kwarantanny postulowało Forum Okrętowe. Organizacja argumentowała, że nie skoro sytuacja pandemiczna np. w Oslo, Kopenhadze, Szczecinie czy w Gdańsku jest podobna, to nie ma sensu utrzymywania 2-tygodniowej obowiązkowej kwarantanny dla podróżujących z Oslo do Gdańska, skoro nie ma takiego wymagania przy podróżowaniu ze Szczecina do Gdańska.

Rząd przychylił się do argumentów znosząc kwarantannę, co spółki przemysłu okrętowego, których codzienna działalność jest mocno uzależniona od swobody międzynarodowego przemieszczania się ich pracowników odczuły korzystnie.

- Produkcja statków i okrętów nie jest możliwa bez szerokiej współpracy z dostawcami urządzeń z zagranicy, wymagających inspekcji, uruchomienia i przyjazdu serwisantów z innych krajów. Konieczność odbycia przez nich 2-tygodniowej kwarantanny bardzo mocno utrudniała nam zachowanie ciągłości procesów produkcyjnych, podnosiła koszty i wpływała na terminowość realizacji poszczególnych etapów wyposażania jednostek. Zniesienie obowiązku odbywania kwarantanny znacznie te procesy usprawni, jednak musimy jeszcze poczekać, aż wszystko wróci do sytuacji sprzed pandemii koronawirusa. Jako stocznia z optymizmem patrzymy w przyszłość, choć branża morska jeszcze długo będzie odczuwać skutki COVID-19 - przyznaje Marcin Ryngwelski, prezes zarządu Remontowa Shipbuilding SA z grupy Remontowa Holding.

- Duża część naszej aktywności biznesowej, to wyjazdy naszych pracowników na inspekcje, uruchomienia, serwisy i naprawy, często w trybie nagłym i następujące jeden po drugim, w krótkich odstępach czasu. Wprowadzone na początku epidemii ograniczenia ruchu międzynarodowego i konieczność odbywania 2-tygodniowej kwarantanny bardzo mocno skomplikowało nam działalność. Ułatwienia wprowadzone rozporządzeniem z dnia 2 maja znoszącym obowiązek 2-tygodniowej kwarantanny po powrocie do kraju znacznie ułatwiło nam działalność - mówi Marek Wronka, dyrektor zarządzający Wartsilla Polska sp. z o.o.

- Od momentu wejścia rozporządzenia, wreszcie mogliśmy rozpocząć przeprowadzanie inspekcji poza granicami Polski, bez konieczności odbywania 2-tygodniowej kwarantanny przez naszych projektantów po powrocie. Ostatnio przeprowadziliśmy skanowanie siłowni statku Ficaria Seaways na potrzeby instalacji systemu BWT. Wygląda na to, że życie projektowe wraca na poprzednie tory - przyznaje Krzysztof Wróbel, prezes zarządu Remontowa Marine Design & Consulting sp. z o.o. z grupy Remontowa Holding.

Co dziesiąty Polak kupuje podróbki

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie