Gdańsk: Obwodnicą południową pojedziemy już za niespełna rok

Anna Werońska
Prace budowlane na południowej obwodnicy Gdańska weszły w decydującą fazę. Nasuwany jest właśnie segment mostu nad Motławą, a estakada nad Traktem św. Wojciecha jest już gotowa w 70 proc. Przy obwodnicy południowej pracuje kilkaset osób. Jeśli roboty będą w dalszym ciągu posuwały się w takim tempie, kierowcy pojadą długą na 18 km, czteropasmową drogą w pierwszej połowie przyszłego roku.

W kontrakcie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz wykonawcy - konsorcjum z liderem Bilfinger Berger Polska SA ustalono co prawda zakończenie prac na 15 lipca, ale zastosowano dwa rozwiązania, które znacznie przyspieszą pracę.

- Roboty przy prawie 300- metrowym moście nad Wisłą oceniane są na ok. 50 proc. zaawansowania - tłumaczy Tomasz Michnowicz, wiceprezes spółki Mosty Gdańskie. - Projekt technologiczny zakłada bowiem równoczesne wysuwanie elementów konstrukcji z dwóch równoległych stanowisk co znacznie przyspieszy wykonanie mostu.

ZOBACZ, JAK WYGLĄDAŁA BUDOWA OBWODNICY POD KONIEC MARCA 2011 r.

Wprowadzono też nowy, znacznie szybszy sposób budowy estakady. Choć roboty wykończeniowe, zazwyczaj rozpoczynają się dopiero po zakończeniu wznoszenia konstrukcji, tym razem układanie izolacji, krawężników, gzymsów, betonowych chodników, balustrad i ekranów przeciwhałasowych będą przeprowadzane jednocześnie. To pierwsze tego typu przedsięwzięcia w Polsce.

Przejazdowo: Objazd na "siódemce" spowodowany budową południowej obwodnicy Gdańska

- Jesteśmy silnie zdeterminowani, by obwodnica była przejezdna przed Euro 2012 - mówi Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA. - Termin całkowitego zakończenia realizacji jest wyznaczony na lipiec, więc gdy samochody będą korzystały już z trasy, na poboczach mogą odbywać się jeszcze ostatnie prace.

GDDKiA już jesienią 2009 roku, gdy zaczynała się budowa, zapowiadała, że będzie dążyć do tego, by obwodnica została otwarta już w maju, kilka tygodni przed mistrzostwami.

Gdańsk: Obwodnica południowa przed Euro 2012
Dzięki temu uda się bowiem znacznie odciążyć gdańskie ulice z ruchu samochodowego. Według wyliczeń przez Śródmieście w ciągu doby przejeżdżać będzie od 12 do 14 tys. pojazdów mniej. Kierowcy będą mogli ominąć centrum oraz nowe osiedla w południowej części miasta i sprawnie przejechać od obwodnicy Trójmiasta i autostrady A1 do terenów portowych.

Setki protestów przeciw obwodnicy południowej

"Południowa" będzie przebiegać nad linią kolejową na Żuławach, połączy autostradę A1 i obwodnicę trójmiejską z krajową "siódemką". Z kolei estakada zostanie poprowadzona nad Traktem Św. Wojciecha, linią kolejową E65, terenem ochrony pośredniej i linią kolejową 266. Długa na ponad 2,7 km stanie się najdłuższą estakadą w Polsce.

Koszt budowy to ponad 1,1 mld złotych. Aby droga mogła powstać, wyburzono ponad 220 budynków.

Gdańsk: Na Trakcie św. Wojciecha znikają stare domy (zobacz zdjęcia)

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Motława

A kiedy tam wisłę doprowadzą dziennikarze skoro już most nad wisłą budują?

Dodaj ogłoszenie