Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Obwodnica południowa przed Euro 2012

Paweł Rydzyński
Roman Zaborowski, wojewoda pomorski, przekazał pozwolenie na budowę obwodnicy południowej Gdańska oraz rozbudowę węzła Karczemki.

Obie inwestycje prowadzić będzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, stąd dokumenty otrzymał Franciszek Rogowicz, szef gdańskiego oddziału GDDKiA.

Południowa obwodnica ma stanowić połączenie pomiędzy istniejącą tzw. zachodnią obwodnicą Trójmiasta (a zatem także autostradą A1), krajową "jedynką" i "siódemką". - Jak ważna jest to inwestycja, niech świadczy fakt, że Gdańsk "przyjmuje" dziennie ok. 30 tys. samochodów z "siódemki" i 12 tys. aut z "jedynki" - przypomina Zaborowski.

GDDKiA ma nadzieję, że budowa południowej obwodnicy rozpocznie się w październiku. Konsorcjum Bilfinger Berger Polska i Wakoz, które w przetargu dało najkorzystniejszą cenę, chce za kontrakt 1,126 mln zł brutto. Obwodnica na trasie między Straszynem i Koszwałami ma mieć 19,4 km długości.

- Nad obwodnicą południową pracujemy od 7 lat, a będziemy budować dwa lata. Takie są uwarunkowania. Żeby dostać pozwolenie na budowę, musieliśmy dokonać ok. 220 uzgodnień z różnymi instytucjami - mówi Franciszek Rogowicz. - Pracujemy już nad odcinkiem Koszwały - Kazimierzowo. Chcemy, by do 2015 r. gotowa była droga ekspresowa do Elbląga.

Budowa odcinka od Straszyna do Koszwał ma zakończyć się tuż przed Euro 2012, 30 maja 2012 r. Taki termin podaje GDDKiA, zakładając 24 miesiące na budowę i każdego roku po trzy miesiące przerwy w pracach w czasie zimy.

Rozbudowa węzła Karczemki ma natomiast związek z dokończeniem budowy Trasy W-Z. Miasto Gdańsk, a dokładniej spółka GIKE 2012, szykuje się do budowy brakującego odcinka "wuzetki", pomiędzy ul. Kartuską i Otomińską. Ten odcinek jest przedzielony węzłem Karczemki, w którym w tej chwili ul. Kartuska, a w przyszłości Trasa W-Z będzie spotykać się z istniejącą obwodnicą Trójmiasta. Za rozbudowę Karczemek odpowiada GDDKiA, ale inwestycja musi być prowadzona równolegle z "wuzetką", więc harmonogramy prac będą ustalane wspólnie z GIKE.

- Jeszcze w tym roku chcemy zakończyć procedurę przetargową, a w marcu rozpocząć prace - mówi Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.

W ramach pracy w Karczemkach przebudowanych zostanie ok. 4 km obwodnicy, w obrębie węzła zostaną dobudowane trzecie pasy na obwodnicy, powstanie też aż 10 wiaduktów, w tym gigantyczna estakada, dzięki której kierowcy jadący obwodnicą od strony Gdyni będą mogli przejechać na "wuzetkę" w kierunku Gdańska. Estakada będzie miała aż 2,95 km, czyli niewiele mniej niż Estakada Kwiatkowskiego!

Rozbudowa węzła Karczemki i dokończenie "wuzetki" także ma trwać do maja 2012 r. Według szacunków, budowa "wuzetki" kosztować będzie ok. 192 mln zł (153 mln będą pochodzić z UE), a rozbudowa węzła - 273 mln zł (192 mln dołoży Bruksela).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki