- Chcemy być dwa razy więksi niż obecnie - poinformował prezes DCT podczas konferencji o przyciąganiu inwestycji zagranicznych na Pomorze. - Planujemy zbudować drugi terminal kontenerowy.
Decyzja zapadnie po zapewnieniu finansowania. Dla naszych udziałowców wizja jest atrakcyjna.
DCT należy do funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.
DCT Gdańsk SA inwestuje w moce przeładunkowe
- Proces budowy terminalu, począwszy do zaprojektowania go, trwa od trzech do pięciu lat, zatem już myślimy o inwestycji. Zatrudniliśmy firmę do opracowania wstępnego projektu terminalu - dodał prezes.
Nowy terminal ma być zlokalizowany na terenach, na których miał powstać terminal zbożowy. Koszt budowy głębokowodnego terminalu szacowany jest na około 200 mln euro, czyli tyle, ile kosztowała budowa już istniejącego.
Niemal pół miliona kontenerów w gdańskim porcie
- Jesteśmy w trakcie rozmów z miastem Gdańsk i portem na temat zakupu ziemi - dodał Wenzel.
Jak przekonuje, w najbliższych latach dojdzie do zmiany obrazu transportu morskiego. Obecnie na trasach łączących Azję z Europą minimalna pojemność kontenerowców wynosi 10 tys. TEU. Takie może obsłużyć port w Hamburgu, przez który przechodzi połowa eksportowanych i importowanych do Polski towarów w kontenerach. Wkrótce minimalna pojemność na szlakach euroazjatyckich wyniesie 12-14 tys. TEU.
- Maersk zamierza wprowadzić na szlaki kontenerowce o pojemności nawet 18 tysięcy TEU. Port w Hamburgu nie sprosta temu wyzwaniu - tłumaczy prezes. - Gdańsk może temu sprostać, ale musimy rozbudować swoje zdolności przeładunkowe. Widzimy ekonomiczne przewagi i możliwości przejęcia ruchu kontenerowego do Polski z portów niemieckich. Zaletą nowego terminalu byłaby też bliskość terminalu paliwowego. Wpływające do nas statki mogłyby się na miejscu w nie zaopatrywać.
Wicepremier Waldemar Pawlak wizytował terminal DCT Gdańsk
Budowa obecnego terminalu DCT Gdańsk zakończyła się w 2007 roku. W ub.r. Maersk Line - największy na świecie operator kontenerowy - przedłużył do Gdańska serwis łączący Europę z Azją (serwis AE10). Od tego roku do gdańskiego portu zawijają największe na świecie kontenerowce tego armatora (o pojemności ponad 15 tys. TEU), obsługujące bezpośrednie połączenie z portami azjatyckimi. Za kilka lat do DCT mogą zawijać nawet 18-tysięczniki.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?