Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Darmowa promocja w CNN

Dorota Abramowicz
Dla prawie tysiąca dziennikarzy i ich widzów, słuchaczy oraz czytelników z całego świata Gdańsk stanie się 4 czerwca stolicą obchodów dwudziestej rocznicy upadku komunizmu.

Na początku czerwca widzowie największego programu informacyjnego CNN International zobaczą cykl programów o grodzie nad Motławą i roli jego mieszkańców w zmienianiu oblicza Europy.

- "The New Poland" będzie specjalnym, tygodniowym programem o Polsce, który rozpoczyna cykl "Autumn of Change", czyli "Jesień zmian" - wyjaśnia Marcelina Cholewińska z firmy FIRST Public Relations. - Dziennikarze z CNN prześledzą bieg wypadków z 1989 r., które na zawsze zmieniły Europę. Codzienne materiały filmowe, które ukazywać się będą codziennie od 1 do 4 czerwca, zostaną uzupełnione o relacje na żywo z Warszawy, Krakowa i oczywiście z Gdańska.

Główną część reportażu o Gdańsku ekipa telewizyjna CNN nagrała już 9 i 18 maja br. Dziennikarze nie tylko rozmawiali ze świadkami wydarzeń sprzed 20 lat (w tym z Lechem Wałęsą i arcybiskupem Tadeuszem Gocłowskim) i pokazywali historyczne dokumenty, ale także zrobili całkiem współczesny reportaż o firmie Sunreef, która buduje jachty, i jej sposobach na kryzys ekonomiczny.

Informacja o tym, że CNN nagrywa reportaż w Gdańsku, choć nie dotarła wcześniej do Biura ds. Promocji Miasta, ucieszyła prezydenta Pawła Adamowicza.

- To wspaniała promocja naszego miasta! - stwierdza z zadowoleniem prezydent. - W końcu CNN to poważna i opiniotwórcza stacja o wielkiej, międzynarodowej sile rażenia. Gdańsk ma szansę zagościć w domach milionów mieszkańców całego świata.

CNN to nie jedyna stacja, która wyśle do Gdańska swoich reporterów. Tylko w Europejskim Centrum Solidarności akredytowało się blisko 600 osób, reprezentujących media polskie i zagraniczne z niemalże całej Europy, a także m.in. z USA, Chin, Kazachstanu i Japonii.

Dopiero pod koniec tygodnia będzie znana liczba dziennikarzy zagranicznych akredytowanych przez MSZ.

Prezydent Lech Wałęsa już nawet nie liczy, ilu wywiadów na temat 20 rocznicy upadku komunizmu udzielił w ostatnich dniach. Jeden z nich, przeprowadzony przez korespondenta CNN Frederika Pleitgena, rozpocznie cykl programów pod tytułem "Autumn of Change" ("Jesień zmian"), w których opiniotwórcza amerykańska stacja pokaże, jak doszło do zmian w Europie w 1989 r.

- Oczywiście, że jest to forma promocji Polski i Gdańska - przyznaje Lech Wałęsa. - Na tym polega moja praca.
Program "The new Poland" ma składać się z rozmów i reportaży przeplatanych relacjami na żywo z Warszawy, Krakowa i Gdańska. Między 1 a 4 czerwca korespondentka amerykańskiej stacji Fionnuala Sweeney będzie codziennie w CNN relacjonować obchody i ceremonie upamiętniające 20 rocznicę pierwszych wolnych wyborów. Pojawią się także nagrane wcześniej przez Frederika Pleitgena materiały.

- Połączenie historycznych materiałów, obszerne reportaże i dostęp do kluczowych polskich nazwisk pozwoliły CNN stworzyć program, który pokaże, jak Polska stała się katalizatorem dla powstania dzisiejszej Europy - wyjaśnia Mike McCarthy, wiceprezes CNN International. - Obok programów poświęconych rocznicom, CNN zaprosi swoich widzów do wzięcia udziału w tworzeniu programu i przesłania własnych wypowiedzi o tym, jak Europa zmieniła się w ciągu ostatnich 20 lat i co może przynieść przyszłość.

Od 3 do 10 maja amerykańscy dziennikarze odwiedzili kolejno Warszawę, Kraków, Łódź. W programie "The new Poland" pokazany zostanie także Wrocław i Lublin.

Ostatnim przystankiem był Gdańsk.
- Ekipa CNN była w Gdańsku dwa razy w ciągu ostatnich dwóch tygodni - wyjaśnia Marcelina Cholewińska z FIRST Public Relations. - Nagrano rozmowy z prezydentem Lechem Wałęsą, abp. Tadeuszem Gocłowskim oraz z jednym z pracowników Stoczni Gdańskiej (byłej stoczni im. Lenina), który przepracował w niej ponad 30 lat. Mężczyzna opowiedział, co zmieniło się od czasów, gdy powstała Solidarność i jakie są jego dzisiejsze problemy.

CNN odwiedziło także polską firmę Sunreef, która buduje jachty. Dziennikarze rozmawiali z jej właścicielem o tym, jak sobie radzi z kryzysem ekonomicznym. W programie nie zabraknie również migawek ukazujących obecne oblicze miasta. Ekipa CNN wybrała się także w rejs jachtem po Stoczni Gdańsk i zwiedziła tarówkę.

Nazwy "Polska" i "Gdańsk" będą na początku czerwca pojawiać się częściej nie tylko w programach CNN.

Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Europejskiego Centrum Solidarności, mówi, że zainteresowanie dziennikarzy gdańskimi obchodami jest ogromne i przerosło najśmielsze oczekiwania organizatorów.

- Wydaliśmy ok. 600 akredytacji na organizowaną z okazji dwudziestej rocznicy konferencję "Solidarność i Upadek Komunizmu" oraz na koncert "Zaczęło się w Polsce" - twierdzi Kaczmarek. - Wśród zagranicznych redakcji są m.in. Associated Press, BBC, Reuters, Agence France Presse, Kyodo News z Japonii, Chińskie Radio Międzynarodowe, Financial Times i Beta PRESS z Serbii. Do tego trzeba dodać niezamkniętą jeszcze listę korespondentów zagranicznych, którzy zgłosili się po akredytacje do MSZ. O Gdańsku będzie naprawdę głośno.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki