Fuzja Lotosu i PKN Orlen. Przejęcie Lotosu przez Orlen nie jest takie pewne? KE może nie dać zgody

Jacek Klein
Jacek Klein
Zaktualizowano 
Przejęcie Lotosu przez Orlen nie jest pewne? KE może nie dać zgody Przemysław Świderski
Fuzja Orlenu i Lotosu rozstrzyga się w Brukseli. Komisja Europejska dogłębnie przeanalizuje wniosek płockiego koncernu o zgodę na połączenie. W Orlenie nie ma pewności, czy będzie zgoda KE na fuzję, ale firma nie zrezygnuje pogłębiania współpracy z Lotosem, może wysłać kolejny wniosek.

Na początku miesiąca PKN Orlen dostarczył Komisji Europejskiej wniosek o zgodę na przejęcie kapitałowe Grupy Lotos. Przygotowania do połączenia idą pełną parą od ponad roku.

Orlen jest nie jest pewny czy transakcja zostanie zrealizowana. W miniony weekend na konwencji PiS prezes Daniel Obajtek stwierdził, że nie wiadomo czy transakcja się uda. Jak mówił Orlen robi wszystko aby się powiodła, ale to ciężki proces.

Czytaj także: O fuzji Orlenu i Lotosu podczas debaty "Dziennika Bałtyckiego". Eksperci oraz przedstawiciele obu firm dyskutowali o połączeniu

Kluczowa zgoda jest w rękach Brukseli. Jak informuje Reuters Komisja Europejska może nie wydać szybkiej decyzji na którą liczy Orlen, ale może zdecydować o kilkumiesięcznym badaniu skutków połączenia dla lokalnego rynku paliw. Znaczenie ma tutaj fakt, iż łączą się dwie największe firmy na krajowym rynku produkcyjnym, dystrybucyjnym i detalicznym, mające także dominującą rolę na rynkach ościennych, jak Czechy czy Litwa.

Czytaj także

W poniedziałek prezes Orlenu powiedział, że trwa najtrudniejsza faza rozmów z KE o fuzji. Jak dodał, trzeba brać pod uwagę, że decyzja Brukseli o fuzji może być negatywna. Płocka firma ma być jednak przygotowana na różne scenariusze i nie zrezygnuje z zacieśnieni a współpracy z Lotosem.

Przypomnijmy, że proces przygotowań do przejęcia Lotosu trwa do lutego ub. roku, czyli od podpisania listu intencyjnego ze Skarbem Państwa. W informacjach dotyczących postępów w pracach oraz harmonogramu płocka firma zakładała i nadal zakłada, że przejęcie kontroli nad gdańską firmą ma się dokonać jeszcze w tym roku.

- Podjęliśmy się tego wyzwania, bo połączenie jest konieczne z punktu widzenia przyszłości biznesowej obu firm, budowania ich wartości dla akcjonariuszy, bezpieczeństwa energetycznego Polski, a także interesu klientów indywidualnych i lokalnych społeczności. Sprawne przeprowadzenie procesu to dla nas priorytet, a złożenie formalnego wniosku do Komisji najlepiej pokazuje, że jesteśmy zdeterminowani i skuteczni w jego realizacji - mówił Daniel Obajtek po złożeniu wniosku do KE.

150 miliardów złotych - wynoszą łącznie roczne obroty firm paliwowych PKN Orlen i Grupa Lotos

Jak wyjaśniał konsolidacja PKN Orlen i Grupy Lotos to włączenie się Polski w światowy trend budowania znaczących graczy na rynku paliwowo-energetycznym. To odpowiedź polskich przedsiębiorstw na globalne trendy przemysłu rafineryjnego, która w przyszłości zmniejszy ryzyko utraty płynności przez krajowe rafinerie.

- Procesy konsolidacyjne w tej branży trwają od dawna i podyktowane są przede wszystkim koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego państw. Podobne konsolidacje w sektorze przechodziły np.: węgierski MOL, norweski Statoil, hiszpański Repsol, portugalski GalpEnergia, włoskie ENI, austriackie OMV, francuski Total - przeczytać można w komunikacie Orlenu. - Wszystkie zrealizowane w Europie procesy konsolidacji w żaden sposób nie ograniczyły konkurencji na tych rynkach w obszarze paliw, czy logistyki. Tak będzie również w przypadku połączenia PKN Orlen z Grupą Lotos. Polski rynek jest bardzo konkurencyjny w tym obszarze i to się w przyszłości nie zmieni.

Przykłady fuzji paliwowych w Europie pokazują, że KE godzi się na połączenia dużych graczy rynkowych pod warunkiem, że pozbędą się one części aktywów. Tak było np. w przypadku połączenia francuskich koncernów Total i Elf Aquitaine. Musiały one pozbyć się części stacji benzynowych, magazynów importowych paliw czy udziałów w ropociągach aby zmniejszyć swoje udziły rynkowe.

Wszystko na temat: FUZJI LOTOSU I ORLENU

Lotos w rankingu TOP 100 największych firm na Pomorzu:

TOP 100 największych firm na Pomorzu. Sto najlepszych firm p...

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Kielbasa wyborcza dla pozytecznych idiotow z Dziennika Niemieckiego !

Dodaj ogłoszenie