MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Europa chce odbudować i chronić przemysł stoczniowy. Chodzi o przyszłość ponad 300 stoczni

MT
Grupa Remontowa jest jednym z największych holdingów stoczniowych w Europie
Grupa Remontowa jest jednym z największych holdingów stoczniowych w Europie mat. prasowe
Walne Zwyczajne Zgromadzenie Członków Związku Pracodawców Forum Okrętowe. Branża okrętowa rozmawiała o możliwościach odbudowy europejskiego potencjału stoczniowego. Jakie znaczenie ma „Maritime Industrial Strategy”?

15 maja, w stoczni Remontowa Shipbuilding odbyło się Walne Zwyczajne Zgromadzenie Członków Związku Pracodawców Forum Okrętowe. Tematem wiodącym była odbudowa przemysłu okrętowego w świetle globalnych wyzwań.

Wśród gości spotkania byli m.in.: sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka oraz wiceprzewodniczący Komisji Budżetowej Parlamentu Europejskiego Janusz Lewandowski.

- Chiny - w przeciwieństwie do Unii Europejskiej - uznały przemysł stoczniowy za strategiczny dla osiągnięcia celu, jakim jest dominująca pozycja na morzu, będąca środkiem do dominacji nad światem. Od kilkudziesięciu lat toczy się przeciwko nam rodzaj niewypowiedzianej otwarcie wojny - mówił Ireneusz Karaśkiewicz, dyrektor biura Związku Pracodawców Forum Okrętowe.

Jak dodał, nikt nie bombarduje i nie pali europejskich stoczni, ale te od 25 lat znikają w Europie jedna po drugiej ponieważ przegrywają z subsydiowaną produkcją.

- Chciałbym jasno zadeklarować, że sprawy morskie są dla naszego rządu jednym z priorytetów. Również bardzo istotne dla nas jest wsparcie wszelkich działań na poziomie Unii Europejskiej, zmierzających do odbudowy silnej pozycji przemysłu stoczniowego na naszym kontynencie - mówił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Uczestnicy spotkania podkreślali znaczenie europejskiej strategii dla przemysłu stoczniowego.

- Wiele kluczowych wydarzeń, również dla przemysłu stoczniowego, będzie miało miejsce w trakcie polskiej prezydencji w Unii Europejskiej, która przypadnie na pierwsze półrocze 2025 roku. Wtedy właśnie - mam nadzieję - wprowadzona zostanie „Maritime Industrial Strategy”, a polski rząd może mieć bardzo istotny wkład w jej wdrożenie - zaznaczył Ireneusz Karaśkiewicz.

W kwietniu tego roku SEA Europe, zrzeszająca europejskie firmy branży stoczniowej i okrętowej przedstawili w PE plan działań zmierzających do stworzenia regulacji na szczeblu Unii Europejskiej - tzw. Maritime Industry Act - mających na celu odbudowę branży i jej ochronę przed nieuczciwymi praktykami azjatyckich konkurentów, w tym w szczególności Chin.

Dokument „Setting sail to build in Europe 10,000 sustainable and digitalised vessels by 2035 - SEA Europe’s call for an European Maritime Industrial Strategy” przedstawia rekomendacje, których celem jest odbudowa przemysłu stoczniowego w Europie poprzez pozyskanie zamówień od armatorów - głównie europejskich.

Autorzy stawiają sobie ambitny cel budowy/przebudowy w Europie do roku 2035, dziesięciu tysięcy morskich i śródlądowych jednostek pływających w 300 europejskich stoczniach.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zakaz handlu w niedzielę. Klienci będą zdezorientowani?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki