reklama

Erotikon Filmowy Harce w DKF "Miłość Blondynki"

RedakcjaZaktualizowano 
Slavoj Zizek  w nastroju z   Hitchcocka ( scena z filmu "Z-boczona historia kina")
Slavoj Zizek w nastroju z Hitchcocka ( scena z filmu "Z-boczona historia kina") materiały prasowe
Od projekcji dwóch filmów - "Z-boczona historia kina" w reżyserii Sophie Fiennes (2006) oraz "Erosa" zrealizowanego przez Michelangelo Antonioniego, Stevena Soderbergha i Wong Kar Waia , rozpocznie w najbliższy czwartek gdański Dyskusyjny Klub Filmowy Miłość Blondynki, prezentację nowego cyklu: Erotikon Filmowy.

Motyw przewodni cyklu skupia się wokół filmowych fenomenów ars amandi. Pokazane zostaną głośne dzieła m.in. Josepha von Sternberga, Pedro Almodovara, Patrice'a Chereau. Będzie to okazja do porównania klasycznych ekranowych femme fatale oraz ich kreacji współczesnych ("Błękitny anioł", "Madame Sata"). Będzie można skonfrontować niebezpieczne związki Erosa i Thanatosa ("Matador", "Crash") i zanurzać się w podteksty "wstydliwych przyjemności", które od ponad stu lat przyciągają do kina wielką publiczność. Znakomitym wprowadzeniem do cyklu jest "Z-boczona historia kina", film dokumentalny, zrealizowany przed trzema laty przez Sophie Fiennes z udziałem Slavoja Zizka, jako narratora.

Ten słoweński socjolog, filozof, psychoanalityk i krytyk kultury, jest autorem ponad 50 książek o rozległej skali tematów - od opery po religię i wojnę w Iraku. Zajmuje się także sztuką filmową. Kino według Zizka to najbardziej perwersyjna ze sztuk ("Nie daje nam tego, czego pożądamy, za to nam mówi jak mamy pożądać"). W "Z- boczonej historii kina" filozof z właściwą sobie swadą demonstruje oryginalne sposoby interpretacji prezentowanych dzieł. Snując rozważania nad charakterem filmowego medium i nad ludzką naturą, Zizek bierze na warsztat sceny i motywy z takich klasyków jak "Kacza zupa" braci Marx, "Dyktator" Chaplina, "Psychoza" Hitchcocka, czy "Rozmowa" Coppoli (odwołuje się do ponad 40 tytułów) i w pełnych polotu analizach potrafi przewrócić ich konwencjonalnie odczytywany sens do góry nogami. Nawiązuje też do psychoanalizy Zygmunta Freuda. Lecz metoda zaczerpnięta ze szkoły Freuda jest dla narratora filmu jedynie partyturą.

Zizek potrafi szokować sugestiami, które niekiedy daleko wykraczają poza konwencjonalne przyzwyczajenia widowni. Stawia na przykład pytania o prawdziwy przedmiot zainteresowań Zygmunta Freuda i - co za tym idzie - stara się odświeżać tropy, z których, jak twierdzi, badania współczesnych psychoanalityków zboczyły. Sophie Fiennes starannie dobrała miejsca, po których Slavoj Zizek wędruje w tym filmowym pasjonującym wykładzie. Stanowiły one niegdyś scenerię do filmów, służących teraz jako ilustracja jego wykładu. Drugi czwartkowy kąsek to "Eros" (2004) .

Przedstawia, trzy różne historie i trzy odmienne wizje erotyzmu. "Eros" zasługuje na obejrzenie choćby dlatego, że to ostatnie dzieło zmarłego przed dwoma laty włoskiego mistrza Michelangelo Antonioniego. HT

Erotikon Filmowy
Gdańsk, 5.11
DKF Miłość Blondynki, Wydz. Filolog. UG, ul. Wita Stwosza 55
Godz. 17. Karnety: 2 filmy - 10 zł, 4 filmy - 15 zł, na cały cykl - 30 zł.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie