Warto przypomnieć, że do tej pory Miasto Gdańsk stawiało głównie na spalinowe autobusy. Tylko w ostatnich latach do floty GAiT trafiło w ramach umowy leasingowej kilkadziesiąt autobusów marki Mercedes, z których ostatnie do Gdańska trafiły w 2021 roku.
- Nie będziemy więcej kupować autobusów spalinowych emitujących CO2 - zapowiedziała podczas konferencji prasowej Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Pewien etap w historii gdańskiej komunikacji publicznej powoli dobiega końca. W gronie moich współpracowników podjęliśmy decyzję, że od dzisiaj nie kupujemy autobusów, które będą zasilane w sposób nieekologiczny. W sposób, który będzie powodował duże straty dla środowiska. Myślimy nie tylko o nas samych, ale również o tych, co przyjdą po nas i o tym w jakim mieście, w jakim kraju i na jakiej planecie chcemy żyć.
Jeszcze w tym roku Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłoszą przetarg na 18 autobusów elektrycznych, z czego osiem to autobusy przegubowe.
W 2022 roku gdańską flotę zasilą trzy elektryczne minibusy Karsan Jest Electric. Warte niemal 5 milionów złotych brutto pojazdy przeznaczona mają być głównie do obsługi linii 100, która w bieżącym roku powrócić ma na ulice Gdańska.
– Pięć autobusów zamierzamy zakupić z programu Zielony transport publiczny, który jest realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Ubolewamy, że możliwość dofinansowania jest tylko do 20 procent. Możemy zatem ubiegać się tylko o 2 miliony złotych dofinansowania. Nasza aplikacja przeszła już drogę formalną, czekamy na ostateczne decyzje co do uzyskania środków.
Jak dodaje zastępca prezydent Aleksandry Dulkiewicz o kolejne 14 autobusów Miasto Gdańsk aplikuje do programu Polski Ład.
- Tam cała kwota zamówienia ma wynieść 35 milionów złotych, my aplikujemy o 30 milionów - dodaje Piotr Borawski. - To daje nam w sumie 40 pojazdów. Oczywiście, jeżeli uda się uzyskać dofinansowanie z programów rządowych. Tu decyzje nie są zależne od nas, ale liczymy na to, że będą one pozytywne i w ciągu najbliższego półtora roku 40 pojazdów elektrycznych dotrze do naszego miasta i będzie wozić pasażerki i pasażerów naszej komunikacji miejskiej.
Czy w przypadku braku dofinansowania z projektów rządowych Miasto Gdańsk zaniecha zakupu nowych autobusów? 28 września 2021 roku wiceprezydent Piotr Borawski w rozmowie z "Dziennikiem Bałtyckim" twierdził, że w przypadku braku finansowania zewnętrznego, GAiT zaciągnie obligacje po to, żeby wymienić tabor, który jest i tak stosunkowo nowoczesny.
- Myślę, że do końca obecnej kadencji w skład floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów wejdzie przynajmniej 20 nowych, zeroemisyjnych autobusów - mówił wówczas wiceprezydent Gdańska.
Oprócz pojazdów elektrycznych Miasto Gdańsk w najbliższym czasie rozważy również wprowadzenia pojazdów zasilanych paliwem wodorowym.
– O tej technologii także myślimy, analizujemy rynek, który jest dość skomplikowany - tłumaczy Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska. - Z jednej strony to kwestia pojazdów, które są droższe niż pojazdy elektryczne. Z drugiej strony to dostępność paliwa wodorowego.
Obecnie we flocie GAiT zgodnie z informacją zawartą na stronie przewoźnika znajduje się 276 pojazdów, z czego najstarsze za sprawą kierowców wożą gdańszczan i gdańszczanki od 2002 roku.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?